Social Development of Early Child in the X Family in Timbulun

Oktraliza Chania(1), Wirdatul' Aini(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v10i4.118760

Full Text:    Language : en

Abstract


This research is motiveated by the low social relations of children with friends around where he lives. This can be seen from the behavior shown as children often play alone compared to their friends. This study aims to determine early childhood social development  in family X from Timbrun. This approach is a case study type qualitative research. The research informants were parents, of class A-1 TK Awalidil Jannah Timbulun reachers and neighbors. Data collection techniques in the form of interviews, observations and field notes. Data analysis techniques followed the procedures of Miles and Huberman: 1) data collection, 2) data reduction, 3) data presentation, and 4) validation. The data validity method used in this study was source triangulation. The results showed that the social development of early childhood in family X in Timbulun: 1) children’s understanding of themselves; children like to draw and write, whether in magazines, books or single sheets of paper. 2) A sense of responsibility for themselves and others: children have begun to be responsible for both themselves and others such as putting things in their place, washing hands, other hygiene fiber. 3) Prosocial behavior: the child has begun to open up to his friends.

Keywords: social Development, Early Childhood, Family


References


Afrizal. (2015). Metode Penelitian Kualitatif: Sebuah Upaya Mendukung Penggunaan Penelitian Kualitatif dalam Berbagai Disiplin Ilmu. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Ahmad, S. (2017). Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Bumi Aksara.

Baharun, H. (2016). Pendidikan Anak dalam Keluarga: Telaah Epistemologis. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 3(2).

Dasril, D., & Wirdatul, A. (2019). Interaksi Sosial Siswa pada Ekstrakurikuler Pramuka di SMA Negeri 2 Padang Panjang. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS)Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(3), 373–380. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i3.100528

Farid, M. (2009). Pengaruh Pemahaman Diri, Bimbingan dan Konseling, dan Citra SMK terhadap Minat Siswa SMP Melanjutkan Studi ke SMK di Kabupaten Temanggung. Universitas Negeri Yogyakarta.

Hartono, H. (2010). Bimbingan Karier Berbantuan Komputer untuk Siswa SMA. University Press UNIPA Surabaya.

Hastuti, D. D., Sutama, S., & Fuadi, D. (2018). Tanggung Jawab Siswa dalam Pembelajaran Matematika SMA. Manajemen Pendidikan, 13(2).

Khasanah, B. L., & Fauziah, P. (2021). Pola Asuh Ayah dalam Perilaku Prososial Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini2, 5(1).

Kurniasih, V. W., Fitriyah, F. K., Thamrin, M., Hidayat, H., & Sunanto, S. (2020). Hubungan Pemahaman Diri Terhadap Rasa Tanggung Jawab: Sebuah Survey Pada Anak Usia Dini di Kota Surabaya. Child Education Journal, 2(2).

Lickona, T. (2013). Character Matters; Persoalan karakter dan Bagaimana Membantu Anak Mengembangkan Penilaian yang Baik, Integritas, dan Kebajikan penting Lainnya. Bandung: Bumi Aksara.

Lomboan, J. A. E. (2019). Perbedaan Perilaku Prososial Ditinjau dari Jenis Kelamin. Jurnal Psikologi Perseptual, 4(2).

Novitasari, K. (2017). Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Menanamkan Karakter Tanggung Jawab Pada Anak Kelompok B di TK Nasima Kota Semarang. Universitas PGRI Yogyakarta.

Nurmalitasari, F. (2015). Perkembangan Dasar Anak Usia Prasekolah. Buletin Psikologi, 23(2), 103–111.

Permatasari, V., & Gamayanti, W. (2016). Gambaran Penerimaan Diri (Self-Acceptance) pada Orang yang Mengalami Skizofrenia. Psympathic, Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(1).

Pradnyawati, N. K. S. W., & Rustika, I. M. (2019). Peran Konsep Diri dan Perssepsi Anak Mengenai Harapan Orangtua Terhadap Kematangan Pemilihan Karir pada Siswa SMA di Kota Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana.

Rambe, N. M. (2019). Peran Keluarga dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan.

Rani, F. D., Aini, W., & Syuraini, S. (2018). Hubungan Sosialisasi Pengetahuan Remaja Putus Sekolah SLTA Tentang Paket C di PKBM Titian Amanah. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1), 32. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i1.9497

Santika, I. W. E. (2020). Pendidikan Karakter pada Pembelajaran Daring. IVCEJ, 3(1).

Sari, S. P., & Bermuli, J. E. (2021). Pembentukan Karakter Tanggung Jawab Siswa pada Pembelajaran Daring Melalui Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan, 7(1).

Sari, Y. (2019). Korelasi antara Pemahaman Diri dengan Rasa Percaya Diri Peserta Didik Kelas VII SMP Pangundi Luhur Bandar Lampung. Universitas negeri Raden Intan Lampung.

Soetjiningsih, C. H. (2012). Perkembangan Anak Sejak Pembuahan Sampai dengan Kanak-kanak Akhir. Depok: Prenada.

Suryana, D. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini Stimulasi dan Aspek Perkembangan Anak. Jakarta: Kencana.

Wibowo, A. (2015). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah: Konsep, Strategi, dan Implementasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Yin, R. K. (2011). Qualitative Research from Start to Finish. New York: The Guilford Press.


Article Metrics

 Abstract Views : 33 times
 PDF Downloaded : 25 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.