The Relationship between Parents' Emotional Support and Students' Learning Independence in MDTA Surau Gudang Kota Solok

Nadya Fitriani(1), Vevi Sunarti(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v11i4.120188

Full Text:    Language : en

Abstract


This research is motivated by the low self-reliance of students in MDTA Surau Gudang Kota Solok. This is allegedly due to the emotional support of parents. This study aims to (1) Describe emotional support of parents (2) Describe the learning independence of students and (3) See the relationship of emotional support of parents with learning independence in MDTA Surau Gudang Kota Solok. The type research is a study with a quantitative approach to the type of correlation. The study population were students in MDTA Surau Gudang Kota Solok from class I, II, III, and IV, amounting to collection techniques using stratified random sampling techmique using questionnaires. Data analysis techmique using the percentage product moment formula. The results showed that (1) the emotional support of parents is low (2) the learning independence of students in MDTA Surau Gudang Kota Solok is still low (3) there is a significant relationship between the emotional support of parents and the learning independance of students in MDTA Surau Gudang Kota Solok. Its is recommended to (1) parents should further enhance their emotional support to optimize students’learning (2) for teacher should be able to provide motivation and also creative in using learning media so as to bring up the spirit of learning that makes students have the independence of learning (3) it is expected to other researchers to choose other variables related to learning independence.

References


Aulia, I. (2022). Hubungan Pendidikan Keluarga dengan Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun di Perumahan Komplek Jihad Indah Persada 2 Kota Padang. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 10(3), 406–412.

Daulay, I. N. (2021). Efektivitas Belajar Pendidikan Agama Islam di Rumah Peserta Didik Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri 1 Ujung Batu Kabupaten Padang Lawas Utara. IAIN Padangsidimpuan.

Evanofiana, N., Mahyuddin, N., & Izzati. (2019). Bercerita melalui Permainan Boneka Jari di Taman Kanak-Kanak. Journal of Family, Adult, and Early Childhood Education, 1(2), 140–145.

Fahriati, F., & Syuraini, S. (2018). Hubungan antara Kepedulian Orang Tua dengan Keberhasilan Pendidikan Anak di Jorong Labuai Kabupaten Pasaman Barat. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 6(3), 262–268. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i3.100600

Hamzah, F. (2020). Hubungan antara Pengaruh Teman Sebaya terhadap Kedisiplinan Belajar. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 8(3), 301–308.

Hayati, M., Aini, W., & Irmawita, I. (2018). Tanggapan Warga Belajar terhadap Penggunaan Metode Pembelajaran oleh Instruktur pada Program Diklat Perhotelan di SPNF SKB Kota Payakumbuh. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 6(1), 65–70.

Hidayat, N. A. (2021). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Dukungan Orang Tua terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi (Survey pada Siswa Kelas XI IIS Semester Ganjil Tahun Ajaran 2021/2022 di SMA Negeri 1 Padalarang). Universitas Pasundan.

Ismaniar. (2020). Model Pengembangan Membaca Awal Anak Berbasis Optimalisasi Pemanfaatan Lingkungan Keluarga. Padang: Pendidikan Luar Sekolah FIP UNP.

Ismaniar, I., Jamaris, J., & Wisroni, W. (2018). Pentingnya Pemahaman Orang Tua tentang Karakteristik Pembelajaran AUD dalam Penerapan Model Environmental Print Berbasis Keluarga untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Awal Anak. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(2), 93–100. https://doi.org/10.24036/kolokium-pls.v6i2.9

Juniarly, A., Nugroho, I. P., & Nuranisyah, Y. (2022). Persepsi terhadap Empati Suami, Dukungan Sosial dan Kepuasan Pernikahan Pada Istri dengan Peran Ganda. Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 13(2), 144–154.

Musyafa’ah, L., & Sri Rejeki, E. (2023). Pemberdayaan Anak Yatim Dhuafa sebagai Instruktur Bahasa Inggris di LKP Quali International Surabaya (QIS). GAES-PACE Book Publisher, 1–12.

Pamungkas, A. H., & Sunarti, V. (2018). Pengelolaan PAUD Berbasis Experiential Learning. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(2), 101–106. https://doi.org/10.24036/kolokium-pls.v6i2.16

Sedarmayanti, S., & Muhammad, R. L. (2018). Analisis Kinerja Pamong Belajar di Sanggar Kegiatan Belajar (SKB) Kota Cimahi. Jurnal Ilmiah Administrasi Bisnis Dan Inovasi, 1(2), 19–26.

Siska, M., Solfema, S., & Aini, W. (2018). Hubungan Dukungan Sosial Orang Tua dengan Hasil Belajar Santri di MDA Nurul Haq Nagari Cubadak Kecamatan Dua Koto Kabupaten Pasaman. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(2).

Sugiyono, S. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sunarti, V. (2014). Peranan Pendidikan Luar Sekolah dalam Rangka Mitigasi Bencana. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 2(2), 31–41.

Syur’aini, S., Setiawati, S., & Sunarti, V. (2018). Penyusunan Program Parenting Bagi Pengelola dan Pendidik PAUD di Nagari Lubuk Jantan Kecamatan Lintau Buo Utara. Kolokium: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(2), 112–118. https://doi.org/10.5281/zenodo.1471718

Wirdayani, N., & Syuraini. (2020). Hubungan Motivasi Belajar dengan Disiplin Warga Belajar dalam Mengikuti Pelatihan Menjahit di PKBM Anarvani Kota Padang. Jurnal Halaqah, 2(3), 259–269.

Yulidar, Y., Syuraini, S., & Ismaniar, I. (2018). Gambaran Minat Warga Belajar Mengikuti Kegiatan Randai di Sanggar Seni Mustika Minang Duo Kota Pariaman. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(2). https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i2.9489


Article Metrics

 Abstract Views : 60 times
 PDF Downloaded : 17 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.