The Emergency Curriculum as a Solution of Students’s Learning Loss During the Pandemic

(1) Universitas Negeri Jakarta

(2) Universitas Negeri Jakarta

(3) Universitas Negeri Jakarta

(4) Universitas Negeri Jakarta

(5) Universitas Negeri Jakarta


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v11i1.117086
Full Text:

Abstract
References
Andriani, Wahyu. & Purnomo, Heru. (2021). Implementasi Kurikulum Darurat Pada Masa Pandemi Covid-19 di SD Negeri Bugel. Jurnal Dikdas Bantara P-ISSN: 2615-4285 E-ISSN: 2615-5508. Universitas Veteran Bangun Nusantara
Arzaqi, R. N., & Romadona, N. F. (2021). The Kindergarten Headmaster’s View of the Potential for Learning Loss in Early Childhood Education during Pandemic COVID-19. Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies. Vol. 10, No. 2.
Basar, A. M. (2021). Problematika Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus di SMPIT Nurul Fajri – Cikarang Barat – Bekasi). Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Vol. 2, No. 1. p-ISSN 2722-5194.
Cerelia, J. J., dkk. (2021). Learning Loss Akibat Pembelajaran Jarak Jauh Selama Pandemi Covid-19 di Indonesia. Seminar Nasional Statistika X. ISSN Online: 2599-2546.
Faradita, Meirza Nanda & Afiani, Kunti Dian Ayu. (2021). Pelatihan Pembuatan RPP Kurikulum Darurat Pada Masa Pandemi Covid-19. Vol. 1, No. 3. E-ISSN: 2774-6240. Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surabaya.
Fauziah, S., Miskanik., & Krisnanda, V. D. (2021). Pengaruh pembelajaran daring dalam mengatasi kesulitan belajar siswa. RIEN: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa. Vol. 1, No. 2.
Hadiana, M. E., & Nur’alimah, E. O. (2021). Pengembangan Kurikulum Darurat Covid-19 (model dan media pembelajaran pada masa pandemi covid-19). Naturalistic; Jurnal Kajian Penelitian dan Pendidikan dan Pembelajaran, Vol. 6, No. 1. E-ISSN: 2548-8589.
Herdiana, D., Madya, F., & Dema, H. (2021). Masa Depan Model Pembelajaran eLearning di Indonesia: Masalah dan Peluang. Konferensi Nasional Ilmu Komputer (KONIK). E-ISSN: 2807-127.
Hidayat, S., Apriliya, S., & Fauziyaturrosyidah, A. (2021). Metode Gamification Sebagai Solusi Fenomena Learning Loss Dalam Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19: A Literatur Review. Journal of Elementary Education, Vol. 4, No. 5. E-ISSN: 2614-4093.
Jaka Bangkit Sanjaya, Rastini. (2020). Implementasi Kurikulum Darurat Di Masa Pandemi Covid-19 Dalam Upaya Pemenuhan Hak Pendidikan. Journal of Indonesian Law, Volume 1, Nomor 2, Desember 2020: 161-174. Fakultas Hukum, Universitas Negeri Semarang.
Jusuf, R., & Maaku, A. (2020). Kurikulum Darurat Covid 19 di Kota Kotamobagu; Fenomena dan Realita Guru Madrasah. Jurnal Ilmiah Iqra’, Vol. 14, No. 2.
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2021). Kurikulum Darurat. https://kurikulum.gtk.kemdikbud.go.id/detail-ikm/. Diakses pada tanggal 6 Mei 2022.
Mamluah, Siti Khomsiyatul & Maulidi, Achamd. (2021). Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) di Masa Pandemi COVID-19 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Vol 5 No 2 Tahun 2021 p-ISSN 2580-3735 e-ISSN 2580-1147. Institut Dirosat Islamiyah Al-Amien Prenduan, Indonesia.
Marlina, L., & Bashori. (2021). Analisis Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Covid-19 (Analisisis SE Mendikbud No.4 tahun 2020). Jurnal Idarah: Pendidikan dan Kependidikan, Vol. 5, No. 1. pISSN: 2549-8193.
Oktariani, F., Fionasari, R., & Ramdha, T. (2022). The Impact of Learning Loss due to Family Income Factors on Students' Achievement during the COVID-19 Pandemic. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan. Vol. 3, No. 1.
Pratiwi, W. D. (2021). Dinamika Learning Loss: Guru Dan Orang Tua. Jurnal Edukasi Nonformal. Vol. 2, No. 1.
Rahmat, A., dkk. (2021). Model Mitigasi Learning Loss Era Covid-19. Yogyakarta: Samudra Biru.
Setyawan, F. H. (2021). Small Group Learning: Solusi Belajar pada Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan Modern. Vol. 07, No. 01.
Siregar, A. Z. & Harahap, N. (2019). Strategi dan Teknik Penulisan Karya Tulis Ilmiah dan Publikasi. Yogayakarta: Deepublish.
Suhandi, A., & Pamela, I. S. (2020). Dampak Musim Libur Covid-19 Belajar dari Rumah Terhadap Psikologi Anak Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, Vol. 5, No. 2.
Trisnawati, S. N. I., dkk. (2022). Kurikulum Prototipe Sebagai Opsi Pendidikan di Indonesia. Sukoharjo: CV Tahta Media Group.
Wandira, P., Sabrina, M., Sinaga, N., Putri, J., & Nasution, T. (2021). Dampak Pembelajaran Daring Pada Siswa Dan Guru Di Era Covid 19. Jurnal Citizenship Virtues, Vol. 1, No. 2: 151-156. ISSN 2775-9946.
Widodo, A., & Umar. (2022). Apakah Learning Loss Berpengaruh Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa?. Jurnal Sekolah PGSD. Vol. 6, No. 2. p-ISSN: 2548-8856.
Article Metrics


Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.