The Emergency Curriculum as a Solution of Students’s Learning Loss During the Pandemic
(1) Universitas Negeri Jakarta  Indonesia
(2) Universitas Negeri Jakarta  Indonesia
(3) Universitas Negeri Jakarta  Indonesia
(4) Universitas Negeri Jakarta  Indonesia
(5) Universitas Negeri Jakarta  Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v11i1.117086
Full Text: Language : en
Abstract
References
Andriani, Wahyu. & Purnomo, Heru. (2021). Implementasi Kurikulum Darurat Pada Masa Pandemi Covid-19 di SD Negeri Bugel. Jurnal Dikdas Bantara P-ISSN: 2615-4285 E-ISSN: 2615-5508. Universitas Veteran Bangun Nusantara
Arzaqi, R. N., & Romadona, N. F. (2021). The Kindergarten Headmaster’s View of the Potential for Learning Loss in Early Childhood Education during Pandemic COVID-19. Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies. Vol. 10, No. 2.
Basar, A. M. (2021). Problematika Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus di SMPIT Nurul Fajri – Cikarang Barat – Bekasi). Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Vol. 2, No. 1. p-ISSN 2722-5194.
Cerelia, J. J., dkk. (2021). Learning Loss Akibat Pembelajaran Jarak Jauh Selama Pandemi Covid-19 di Indonesia. Seminar Nasional Statistika X. ISSN Online: 2599-2546.
Faradita, Meirza Nanda & Afiani, Kunti Dian Ayu. (2021). Pelatihan Pembuatan RPP Kurikulum Darurat Pada Masa Pandemi Covid-19. Vol. 1, No. 3. E-ISSN: 2774-6240. Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surabaya.
Fauziah, S., Miskanik., & Krisnanda, V. D. (2021). Pengaruh pembelajaran daring dalam mengatasi kesulitan belajar siswa. RIEN: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa. Vol. 1, No. 2.
Hadiana, M. E., & Nur’alimah, E. O. (2021). Pengembangan Kurikulum Darurat Covid-19 (model dan media pembelajaran pada masa pandemi covid-19). Naturalistic; Jurnal Kajian Penelitian dan Pendidikan dan Pembelajaran, Vol. 6, No. 1. E-ISSN: 2548-8589.
Herdiana, D., Madya, F., & Dema, H. (2021). Masa Depan Model Pembelajaran eLearning di Indonesia: Masalah dan Peluang. Konferensi Nasional Ilmu Komputer (KONIK). E-ISSN: 2807-127.
Hidayat, S., Apriliya, S., & Fauziyaturrosyidah, A. (2021). Metode Gamification Sebagai Solusi Fenomena Learning Loss Dalam Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19: A Literatur Review. Journal of Elementary Education, Vol. 4, No. 5. E-ISSN: 2614-4093.
Jaka Bangkit Sanjaya, Rastini. (2020). Implementasi Kurikulum Darurat Di Masa Pandemi Covid-19 Dalam Upaya Pemenuhan Hak Pendidikan. Journal of Indonesian Law, Volume 1, Nomor 2, Desember 2020: 161-174. Fakultas Hukum, Universitas Negeri Semarang.
Jusuf, R., & Maaku, A. (2020). Kurikulum Darurat Covid 19 di Kota Kotamobagu; Fenomena dan Realita Guru Madrasah. Jurnal Ilmiah Iqra’, Vol. 14, No. 2.
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2021). Kurikulum Darurat. https://kurikulum.gtk.kemdikbud.go.id/detail-ikm/. Diakses pada tanggal 6 Mei 2022.
Mamluah, Siti Khomsiyatul & Maulidi, Achamd. (2021). Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) di Masa Pandemi COVID-19 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Vol 5 No 2 Tahun 2021 p-ISSN 2580-3735 e-ISSN 2580-1147. Institut Dirosat Islamiyah Al-Amien Prenduan, Indonesia.
Marlina, L., & Bashori. (2021). Analisis Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Covid-19 (Analisisis SE Mendikbud No.4 tahun 2020). Jurnal Idarah: Pendidikan dan Kependidikan, Vol. 5, No. 1. pISSN: 2549-8193.
Oktariani, F., Fionasari, R., & Ramdha, T. (2022). The Impact of Learning Loss due to Family Income Factors on Students' Achievement during the COVID-19 Pandemic. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan. Vol. 3, No. 1.
Pratiwi, W. D. (2021). Dinamika Learning Loss: Guru Dan Orang Tua. Jurnal Edukasi Nonformal. Vol. 2, No. 1.
Rahmat, A., dkk. (2021). Model Mitigasi Learning Loss Era Covid-19. Yogyakarta: Samudra Biru.
Setyawan, F. H. (2021). Small Group Learning: Solusi Belajar pada Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan Modern. Vol. 07, No. 01.
Siregar, A. Z. & Harahap, N. (2019). Strategi dan Teknik Penulisan Karya Tulis Ilmiah dan Publikasi. Yogayakarta: Deepublish.
Suhandi, A., & Pamela, I. S. (2020). Dampak Musim Libur Covid-19 Belajar dari Rumah Terhadap Psikologi Anak Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, Vol. 5, No. 2.
Trisnawati, S. N. I., dkk. (2022). Kurikulum Prototipe Sebagai Opsi Pendidikan di Indonesia. Sukoharjo: CV Tahta Media Group.
Wandira, P., Sabrina, M., Sinaga, N., Putri, J., & Nasution, T. (2021). Dampak Pembelajaran Daring Pada Siswa Dan Guru Di Era Covid 19. Jurnal Citizenship Virtues, Vol. 1, No. 2: 151-156. ISSN 2775-9946.
Widodo, A., & Umar. (2022). Apakah Learning Loss Berpengaruh Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa?. Jurnal Sekolah PGSD. Vol. 6, No. 2. p-ISSN: 2548-8856.
Article Metrics
Abstract Views : 193 timesPDF Downloaded : 64 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.