Analisis Faktor Penyebab Kurang Optimalnya Hasil Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar Negeri 1 Sobokerto, Kabupaten Boyolali, Jawa Tengah

Riski Yuditya Andiansah(1), Nur Amalia(2),
(1) Universitas Muhammadiyah Surakarta, Kota Surakarta  Indonesia
(2) Universitas Muhammadiyah Surakarta, Kota Surakarta  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v8i1.126062

Full Text:    Language : ind

Abstract


The aim of this research is to find factors that cause suboptimal student learning outcomes in elementary schools. The research used a qualitative approach with the type of phenomenological research. The data collection technique is observation using direct observation (without tools), there are symptoms encountered (investigator), the interview used is a structured interview where the researcher prepares instruments to be asked of the principal, teachers and employees, and documentation. that will be used in this research are photos of school activities and several student grades. Data validity test, source triangulation and method angulation. The results of the research show that several factors cause student learning outcomes to not be optimal, namely (1) not understanding the conditions and characteristics of students in the class, so teachers choose learning models that are not suitable for students in the class. class; (2) the low ability of teachers to develop learning media as an alternative for students to study in class because they see school conditions and students who feel that it is not possible to use interactive learning media.

Keywords


Causal Factor Analysis; Low Learning Outcomes; Elementary School

References


Albi Anggito, J. S. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).

Alpian, Y., Anggraeni, S., Wiharti, U., & Soleha, N. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Manusia. JURNAL BUANA PENGABDIAN, 1, 66–72. https://doi.org/10.36805/jurnalbuanapengabdian.v1i1.581

Ayuni, I. G. A. P. A. S., Kusmariyatni, N., & gusti ngurah Japa, I. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Berbantuan Media Question Box Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V.

Budianti, Y., Rikmasari, R., & Oktaviani, D. A. (2023). Penggunaan Media Powerpoint Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(1), 127. https://doi.org/10.24036/jippsd.v7i1.120545

Danastri, N., & Desiningrum, D. R. (2016). Eksplorasi Pengalaman Stress Pada Individu Yang Berperilaku Bruksisme (Studi Kualitatif Dengan Pendekatan Fenomenologis). Empati: Jurnal Karya Ilmiah S1 Undip, 5(4), 604–609.

Endang Palupi, Bukman Lian, & Artanti Puspita Sari. (2021). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Guru. Cahaya Pendidikan, 7(1), 51–62.

Habibi, M., Chandra, C., Mahyuddin, R., & Hendri, S. (2018). Validity of Teaching Materials for Writing Poetry Based on Creative Techniques in Elementary Schools. Mimbar Sekolah Dasar, 5(3), 145–154. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v5i3.14501

Habibi, M., Zikri, A., Chandra, Suriani, A., & Azima, N. F. (2023). Media Papan Cerita Rumpang Berbasis Educational Mobile Game untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerita Siswa Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(1), 3004–3019. https://doi.org/https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8193

Lusi Adi Wahyuni, & Sayekti, I. C. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(2), 1–14.

Mayasari, A., Arifudin, O., & Juliawati, E. (2022). Implementasi Model Problem Based Learning (Pbl) Dalam Meningkatkan Keaktifan Pembelajaran. Jurnal Tahsinia, 3(2), 167–175. https://doi.org/10.57171/jt.v3i2.335

Minsih, & Galih. (2018). Peranan Guru Dalam Pengelolaan Kelas. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 13(2), 192–210. https://doi.org/10.24252/lp.2010v13n2a6

Prasetya, W. A., Suwatra, I. I. W., & Mahadewi, L. P. P. (2021). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 60–68.

Prasetyo, C. D., Suja’i, I. S., & Asrori, M. A. R. (2021). Pengaruh Gaya Belajar, Minat Belajar, dan Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas V SD Negeri 1 Besuki Kecamatan Besuki Kabupaten Tulungagung. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 5744–5752.

Rahmawati, D., & Muhroji, M. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter pada Peserta Didik Usia 6-8 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5790–5798. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3140

Rahmawati, F., & Atmojo, I. R. W. (2021). Analisis Media Digital Video Pembelajaran Abad 21 Menggunakan Aplikasi Canva Pada Pembelajaran IPA. Jurnal Basicedu, 5(6), 6271–6279. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1717

Rizal, S. U., Maharani, I. N., Ramadhan, M. N., Rizqiawan, D. W., & Abdurachman, J. (2016). Media Pembelajaran.

Rusdyani, D., & Reinita, R. (2023). Pengaruh Model Kooperatif Tipe Make A Match Berbantuan Aplikasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar (JIPPSD), 7(2), 274–285.

Salani, E., & Jojo, Z. (2023). The Pedagogical Manifestations: A Driver of Teachers’ Practices in Teaching Algebraic Equations. European Journal of Educational Research, 12(1), 15–28. https://doi.org/10.12973/eu-jer.12.1.15

Sukirno Putri, I. Y. V., Parubak, A. S., Gultom, N., & Murtihapsari, M. (2021). Penerapan Model Pbl Berbasis Steam Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 12(1), 106. https://doi.org/10.20527/quantum.v12i1.10116

Sulaiman. (2022). Pengembangan Kurikulum: (Sebagai Peran Guru Profesional). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3752–3760. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2645

Suyono, & Hariyanto. (2017). Belajar dan Pembelajaran: Teori dan Konsep Dasar.

Taufik, A. (2019). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam . STAI Bumi Silampari Lubunklinggau. El-Ghiroh, 17(02), 81.

Wijayanti, P., Gunarso, Yuono, T., & Aziz, A. (2022). Evaluasi Saluran Drainase Untuk Pengendalian Banjir Di Jalan Sukowati Sragen. Journal of Civil Engineering and Infrastructure Technology.


Article Metrics

 Abstract Views : 162 times
 PDF Downloaded : 42 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.