Gambaran Strategi Pembelajaran Partisipatif pada Kegiatan Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Program Paket B di PKBM Tanjung Sari Kota Sawahlunto

Aldilla Hidayati(1), Setiawati Setiawati(2), Vevi Sunarti(3),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(3) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i1.9014

Full Text:    Language : ind

Abstract


This research is motivated by the activity of learning package B Indonesian language subjects get high score. This is thought to have something to do with the participatory learning strategy used by tutors. This study aims  to  describe  participatory  learning  strategies  by  tutors  in  B  package  program  of  Indonesian  subjects which include: (1) planning of learning activities, (2) implementation of learning activities, (3) evaluation of learning  activities.  This  type  of  research  is  descriptive  quantitative.  This  study  did  not  conduct  sampling, therefore the entire population was made a respondent. Data collection techniques used are questionnaires,  while  data  collection  tools  use questionnaires.  Data  analysis  techniques  using  the  formula  percentage. Suggestions  for  this  research,  so  that  participative  learning  strategies  can  be  improved  again  by  tutors  in learning Indonesian and other learning.

References


Basleman, A. dan S. M. (2011). Teori Belajar Orang Dewasa. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Hidayat, D. (2015). Strategi Pembelajaran Partisipatif dalam Meningkatkan Hasil Program Pendidikan Nonformal di Kabupaten Karawang. Journal of Nonformal Education, 1(1), 1–8. Retrieved from http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jne%0AMODEL

Mahmud, D. (1989). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Depdikbud.

Mulyasa, E. (2003). Konsep, Karakteristik, Implementasi, dan Inovasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Polapa, I. (2015). Pengembangan Model Pembelajaran Partisipatif Andragogis untuk Meningkatkan Hasil Belajar Warga Belajar. Irfani, 11(1), 59–88. Retrieved from https://media.neliti.com/media/publications/29312-ID-pengembangan-model-pembelajaranpartisipatif-andragogis-untuk-meningkatkan-hasil.pdf

Prasetyo, I. (2007, May). Strategi Pengelolaa Warga Belajar Program Kejar Paket B Setara SLTP di Pusat Kegiatan Belajar. WUNY Majalah Ilmiah Populer, 2.

Rachmawati, T. dan D. (2015). Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik. Yogyakarta: Gava Media.

Rokiban. (2013). Pengelolaan Pembelajaran Kelompok Belajar Paket B Setara SMP di PKBM Bina Loka Cepiring Kendal. Tesis. Universitas Muhammadiyah Surakarta. Retrieved from http://eprints.ums.ac.id/27426/

Sariah. (2012). Kegiatan Belajar Partisipatif. Annida’, 37(1), 45–51. Retrieved from http://ejournal.uinsuska.ac.id/index.php/Anida/article/download/312/295

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana, D. (2000). Strategi Pembelajaran. Bandung: Falah Production.

Surakhmad, W. (1980). Pengantar Penelitian Ilmiah: Dasar, Metode dan Teknik. Bandung: Tarsito.

Wina, M. (2009). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.

Winda, M. (2014). Peningkatan Keaktifan Siswa melalui Penerapan Metode Discovery dalam Pembelajaran PKn di Kelas X2 SMA 2 Lengayang Pesisir Selatan. Tingkap, 10(1), 43–57. Retrieved from http://ejournal.unp.ac.id/index.php/tingkap/article/download/4412/3470


Article Metrics

 Abstract Views : 1075 times
 PDF Downloaded : 419 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


License URL: http://10.5281/zenodo.1186380