The Issues of Pancasila and Citizenship Education Learning Practices in Indonesia

Dewi Saraswati(1), Muhammad Turhan Yani(2), Hermanto Hermanto(3),
(1) Universitas Negeri Surabaya  Indonesia
(2) Universitas Negeri Surabaya  Indonesia
(3) Universitas Negeri Surabaya  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v12i2.131179

Full Text:    Language : en

Abstract


In practice, Pancasila and Citizenship education has a large role in shaping the character of students in Indonesia. However, in its implementation problems are often found that need to be resolved seriously in order to increase the effectiveness of learning. Due to the various problems above, researchers feel the need to research more deeply into the Problems of Educational Learning Practices. The aim of this research is to find out direct problems in the field using literature studies in Indonesia so that these problems can find the right solution to improve the quality and relevance of education. . This research was obtained from literature observations through national article findings. The scope of this research study is in the form of problems found in the implementation of Pancasila and Citizenship Education learning in various regions in Indonesia. This research produced findings in the form of 4 problematic topics in learning Pancasila and Citizenship Education, namely Learning Materials, Learning Methods, Teacher and Student Readiness.

References


Adiansyah, & Widiatmaka, P. (2022). Problematika Guru dalam Memberikan Bimbingan Konseling Siswa untuk Menumbuhkan Karakter Sosial Melalui Pembelajaran PPKn di Era Society 5.0. JPK : Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 01-08.

Aisah, R., Masfuah, S., & Rondli, W. (2022). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar PPKn di SD. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 671-685. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i1.339

Aisy, D., Abdillah, A., & Santoso. (2022). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membangun Jiwa Kebangsaan Bagi Generasi Muda Milenial. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra), 164-172.

Amelia, S., Hasan, N., & Suhendar, A. (2022). Analisis Permasalahan Pembelajaran Pemdidikan Kewarganegaraan (PKn)Kelas IV di Sekolah Dasar Negeri Rajeg III. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 901-904.

Andita, R., Djuwita, P., & Hasnawati. (2018). Studi Deskriptif Permasalahan Pembelajaran PKn dalam Membentuk Karakter Siswa Kelas V SD 12 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah, 25-33. https://doi.org/10.33369/pgsd.11.1.26-34

Aritonang, A., Nababan, I., Daely, V., Harahap, P., Aditya, F., & Sihite, S. (2023). Analisis Permasalahan Pembelajaran PPKn Objek Kajian Di SMA Negeri 18 Medan. PENDEKAR: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 155-161.

Asril, Jaenam, Syahrizal, Armalena, & Yuherman. (2023). Peningkatan Nilai-Nilai Demokrasi dan Nasionalisme Pada Mahasiswa Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 1300-1309.

Batu, R., Purba, V., Zawani, N., Bangun, K., Wahyuni, D., Syahputra, B., & Rachman, F. (2023). Hambatan dan Alternatif Solusi: Peningkatan Keaktifan Siswa dalam Pembelajaran PPKn di Sekolah Menengah Atas. Interdisciplinary Explorations in Research Journal (IERJ), 131-138.

Gustaman, R., Saputra, K., Paturochman, I., & Sirait, B. (2023). Problematika Pembelajaran Berbasis Project Pada Mata Pelajaran PPKn di Jenjang Pendidikan Dasar. Cendekia: Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, 162-171.

Putro, A., & Sumardjoko, B. (2023). Faktor Penghambat Critical Thinking Siswa dalam Menyelesaikan Soal HOTS pada Mata Pelajaran PPKn. Khazanah Pendidikan Jurnal Ilmiah Pendidikan, 227-234. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i1.16109

Raharjo. (2020). Analisis Perkembangan Kurikulum PPKn: Dari Rentjana Pelajaran 1947 sampai dengan Merdeka Belajar 2020. Jurnal PKn Progresif, 63. https://doi.org/10.20961/pknp.v15i1.44901

Siallagan, A., Sitohang, A., Hutapea, D., Marpaung, R., Tobing, S., Simbolon, T., & Jamaludin. (2023). Problematika Guru dalam Melaksanakan Pembelajaran PPKn Berdasarkan Kurikulum Merdeka Di SMAN 7 Medan. Jurnal Profesi Keguruan, 195-207.

Simamora, L., Salam, M., Usmanto, H., & Simaremare, T. (2021). Problematika Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Kelas VII.E Di SMP Negeri 7 Muaro Jambi. Civic Education Perspective Journal, 14-22.

Tutuarima, F., Nindatu, A., & Nadifa, S. (2022). Problematika Civic Dsiposition dalam Kurikulum Pendidikan Kewarganegaraan pada Pembelajaran Daring. Jurnal Kewarganegaraan, 436-443.

Wau, A. (2020). Masalah yang Dihadapi Guru dalam Penerapan Model Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Kultura, 5063-5070.

Widiastuti, N. (2021). Lunturnya Sikap Nasionalisme Generasi Milenial Terhadap Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan. IJSED: Indonesian Journal of Sociology, Education, and Development, 80-86. https://doi.org/10.52483/ijsed.v3i2.44

Winarno, Rusnaini, Muchtarom, M., Yuliandari, E., Rasyid, M., & Suryaningsih, A. (2020). Analisis Kesulitan Guru PPKn dalam Mengembangkan Materi Pembelajaran Bhinneka Tunggal Ika. Journal Moral and Civic Education, 97-112. https://doi.org/10.24036/8851412422020510


Article Metrics

 Abstract Views : 24 times
 PDF Downloaded : 1 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.