Applying a Sociological Approach in Non-formal Education

Zulhadrizal Zulhadrizal(1), Syur'aini Syur'aini(2), Vevi Sunarti(3),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(3) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v12i3.129554

Full Text:    Language : en

Abstract


This writing aims to discuss the application of a sociological approach in non-formal education. Sociology is a science that studies human relations with humans. The sociological approach in non-formal education is to look at relationships and apply sociological principles in implementing learning in non-formal education. The sociological approach that can be applied in non-formal education can be seen from the relationship between the non-formal education system and the existing system in society, non-formal education and the community, humans and non-formal education, and the influence of non-formal education on student behavior.

Keywords: application, sociological approach, non-formal education, society, students


References


Anwar, M. S. (2022). Ketimpangan Aksesibilitas Pendidikan dalam Perpsektif Pendidikan Multikultural. FOUNDASIA, 13(1).

Awaru, O. T., Yorman, Munawaroh, M., Idrawana, M., Mulyana, A., Fauzi, M., Seriyanti, Udin, T., TanakaS, A., & Uryatna, Y. (2022). Sosoiologi Pendidikan. Yayasan Hamjah Diha.

Cahyono, H., & Iswati, I. (2017). Urgensi Pendidikan Multikultural Sebagai Upaya Meningkatkan Apresiasi Siswa Terhadap Kearifan Budaya Lokal. Elementary, 3(1).

Chulsum, U. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Kedisiplinan Siswa, dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa di SMA 7 Surabaya. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 5(1), 5–20. https://www.researchgate.net/publication/315829075_PENGARUH_LINGKUNGAN_KELUARGA_KEDISIPLINAN_SISWA_DAN_MOTIVASI_BELAJAR_TERHADAP_HASIL_BELAJAR_EKONOMI_SISWA_DI_SMA_NEGERI_7_SURABAYA

Firdaus, F., Hidayatullah, A., & Wardiman, W. (2019). Dampak Pendidikan Terhadap Perubahan Sosial, Ekonomi dan Budaya Masyarakat Desa Terpencil (Studi di Masyarakat Desa Sai Kabupaten Bima). Jurnal Komunikasi Dan Kebudayaan, 6(2).

Hamid, H. (2018). Manajemen Pemberdayaan Masyarakat. De La Macca.

Irsalulloh, D. B., & Maunah, B. (2023). Peran Lembaga Pendidikan dalam Sistem Pendidikan Indonesia. PENDIKDAS: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasa, 04(02).

Islamiati, A., & Neviyarni, N. (2023). Memperkuat Karakter Melalui Landasan Filosofi Menggali Potensi Peserta Didik di Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(03).

Januarti. (2013). Psikologi Keluarga: Penanaman Nilai dan Penangan Konflik dalam Keluarga. Kencana.

Juventia, D., & Yuan, S. A. (2024). Ketimpangan Sosial dalam Bidang Pendidikan dan Dampaknya Terhadap Kesejahteraan Masyarakat. MOTEKAR: Jurnal Multidisiplin Teknologi Dan Arsitektur, 2(1).

Pidarta, M. (2009). PNF dalam Perspektif Sosiologi. Graha Ilmu.

Prahesti, V. D. (2021). Analisis Tindakan Sosial Max Weber dalam Kebiasaan Membaca Asmaul Husna Peserta Didik MI/SD. An-Nur: Jurnal Studi Islam, 13(2).

Rahmah, S. (2016). Peran Keluarga dalam Pendidikan Akhlak. Alhiwar Jurnal Ilmu Dan Teknik Dakwah, 04(07).

Rahmat, A. (2012). Sosiologi Pendidikan. Ideas Publishing.

Rahmawati, D., Harini, H., & Ariyanto, J. (2018). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VII SMPN 16 Surakarta Tahun Ajaran 2017/2018. BISE: Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi, 4(1).

Ritzer, G. (1982). Sosiologi Ilmu Berparadigma Ganda. Rajawali Pers.

Sucipto, N. R., & Sutarto, J. (2015). Pemberdayaan Masyarakat Miskin untuk Meningkatkan Kecakapan Hidup melalui Kursus Menjahit. Journal of Non Formal Education and Community Empowerment, 4(2), 135–142.

Sunarti, V. (2014). Peranan Pendidikan Luar Sekolah dalam Rangka Mitigasi Bencana. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 2(2). https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v2i2.5044

Suniti, S. (2014). Kurirkulum Pendidikan Berbasis Multikultural. Jurnal Edueksos, III(2).

Susanto, H. (2016). Konsep Paradigma Ilmu-ilmu Sosial dan Relevansinya bagi Perkembangan Pengetahuan. Muaddib: Studi Kependidikan Dan Keislaman, 4(2).

Syaadah, R., Ary, M. H. A. A., Silitonga, N., & Rangkuty, S. F. (2022). Pendidikan Formal, Pendidikan Non Formal Dan Pendidikan Informal. PEMA: Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2).


Article Metrics

 Abstract Views : 27 times
 PDF Downloaded : 6 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.