The relationship between parenting Style and the independence of Children Aged 5-6 Years in Nagari Pasia Pelangai

Elmi Santika(1), Wirdatul Aini(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v11i4.125018

Full Text:    Language : en

Abstract


The background of this research by the low independence of chidren aged 5 to 6 years found in Nagari Pasia Pelangai allegedly becauce parenting style. This study aims to reveal the describtion of parenting style, The independence of children aged 5 to 6 and to reveal relationship between parenting style and the independence of children aged 5 to 6 years in Nagari Pasia Pelangai. This research is a type correlational quantitative research. The population in this study was 60 father and mother. The sampling technique used purposive random. The samples was taken as much as 75% of the population namely 45 people. Data collection techniques using a questionnaire. The data analysis technique uses the percentage formula and product moment correlation formula. The result of this study show: 1) the parenting style practiced by parents is classified as not good; 2) the independence of children aged 5 to 6 years in Nagari Pasia Pelangai is low; 3) there is a signicant relationship between parenting style and the independence of children aged 5 to 6 years in Nagari Pasia Pelangai.

Keywords: Parenting style, Independence


References


Amaliana, A., & Afrianti, N. (2022). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Kemandirian Anak di Rumah dan di Sekolah. Jurnal Riset Pendidikan Guru Paud (JRPGP), 2(1).

Bahfen, M., Farihen, & Fitri, N. L. (2020). Peranan Orang Tua dalam Mendampingi Anak Usia Dini Belajar di Rumah Selama Masa Pandemi Covid-19. Seminar Nasional Penelitian 2020.

Chairilsyah, D. (2019). Analisis Kemandirian Anaka Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1).

Desmita. (2011). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Remaja Rosda Karya Offset.

Desvita, I., & Ismaniar, I. (2020). Hubungan antara Perhatian Orang Tua dengan Perkembangan Moral Anak Usia 5-6 Tahun di Korong Sulisikan Nagari Sungai Buluah Batang Anai. SPEKTRUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 8.

Dewi, C. (2019). Pengaruh Karakter, Pola Asuh dan Masalah Orangtua Terhadap Perilaku Anak di Sekolah. Jurnal Al-Fikru, XIII(1).

Fitriyani, L. (2015). Peran Pola Asuh Orang Tua dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosi Anak. Lentera, XVIII(1). https://media.neliti.com/media/publications/145690-ID-peran-pola-asuh-orang-tua-dalam-mengemba.pdf

Hasanah, U. (2016). Pola Asuh Orangtua dalam Membentuk Karakter Anak. Elementary, 2(2).

Hidayat, T., Rizal, A. S., & Fahrudin, F. (2018). Pendidikan dalam Perspektif Islam dan Peranannya dalam Membina Kepribadian Islami. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 8(2).

Ismaniar, I., Jamaris, J., & Wisroni, W. (2018). Pentingnya Pemahaman Orang Tua tentang Karakteristik Pembelajaran AUD dalam Penerapan Model Environmental Print Berbasis Keluarga untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Awal Anak. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(2), 93–100. https://doi.org/10.24036/kolokium-pls.v6i2.9

Komala, K. (2015). Mengenal dan Mengembangkan Kemandirian Anak Usia Dini Melalui Pola Asuh Orang Tua dan Guru. Tunas Siliwangi, 1(2).

Lestari, L., Sukmawati, I., & Rahmawati, I. (2020). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Kemampuan Sosialisasi Anak Prasekolah (4-6 Tahun ) di TK ABA (Aisyiyah Bustanul Athfal) Kelurahan Linggasari Ciamis Tahun 2017. Jurnal Kesehatan Stikes Muhammadiyah Ciamis, 5(2). https://doi.org/10.52221/jurkes.v5i2.30

Lubis, J., Sintiya, S., Lestari, S., & Khadijah, K. (2022). Pola Asuh Orangtua dalam Mengembangkan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3).

Madyawati, L. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Prenadamedia Group.

Monalisa, M., & Ismaniar, I. (2020). Hubungan Pengasuhan Anak dalam Keluarga yang Menikah Muda Ddengan Perkembangan Karakter Tanggung Jawab Pada Anak Usia 5-6 Tahun di Korong Sungai Pinang, Nagari Kasang, Kecamatan Batang Anai. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 8(3).

Musyafa’ah, L., & Sri Rejeki, E. (2023). Pemberdayaan Anak Yatim Dhuafa sebagai Instruktur Bahasa Inggris di LKP Quali International Surabaya (QIS). GAES-PACE Book Publisher, 1–12.

Musbikin, I. (2021). Pendidikan Karakter Disiplin. Nusa Media.

Ormrod, J. E. (2009). Psikologi Pendidikan: Membantu Siswa Tumbuh dan Berkembang. Erlangga.

Roini, S. (2018). Peran Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Pada Anak. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 12(1).

Saputri, A. E., Raharjo, S. T., & Apsari, N. C. (2019). Dukungan Sosial Keluarga Bagi Orang Dengan Disabilitas Sensorik. Prosiding Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat.

Sari, W. P., Aini, W., & Sunarti, V. (2018). Gambaran Pengasuhan Orang Tua terhadap Anak SMA Negeri 1 Sutera di Kampung Sungai Sirah Kenagarian Surantih Kecamatan Sutera Kabupaten Pesisir Selatan. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(2), 133–140. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i2.9039

Sefrina, F., & Latipun, L. (2016). Hubungan Dukungan Keluarga dan Keberfungsian Sosial Pada Pasien Skizofrenia Rawat Jalan. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 04(02).

Sidharto, S., & Izzaty, R. E. (2007). Pengembangan Kebiasaan Positif: Social Life Skill untuk Anak Usia Dini. Tiara Wacana.

Simatupang, N. D., Widayati, S., Adhe, K. R., & Shobah, A. N. (2021). Penanaman Kemandirian Pada Anak Usia Dini di Sekolah. Jurnal AUDHI, 3(2).

Sriwati, M. I., & Pusari, R. W. (2019). Analisis Kemandirian Dalam Kegiatan Seni Tari Usi 5-6 Tahun di TK Santa Theresia Ungaran. Paudia Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2).

Subyakto, A. dan. (2002). Anak Unggul Berotak Prima. Gramedia Pustaka Utama.

Sudjana, D. (2008). Evaluasi Program Pendidikan Luar Sekolah. PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Alfabeta.

Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran. Kencana Predan Media Group.

Suteja, J., & Yusriah, Y. (2017). Dampak Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial-Emosional Anak. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 3(1).

Undang-Undang Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. http://dispora.slemankab.go.id/wp-content/uploads/2018/05/UU-Nomor-20-tahun-2003-ttg-sistem-pendidikan-nasional.pdf

Wiyani, N. A. (2012). Pendidikan Karakter Berbasis Iman dan. Takwa. Teras.

Wulandari, M., & Ismaniar, I. (2021). Relationship of Parenting to Personal Hygiene Independency of Children Aged 5 To 6 Years. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 9(3).

Zulfitria, Z. (2017). Pola Asuh Orang Tua dalam Penggunaan Smartphone Pada Anak Sekolah Dasar. Holistika, 1(2).


Article Metrics

 Abstract Views : 59 times
 PDF Downloaded : 16 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.