The Relationship between the Availability of Learning Facilities and the Interest of Parents in Sending Their Children to PAUD Miftahul Ilmi

Miranda Ferlin(1), Ismaniar Ismaniar(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v12i2.124689

Full Text:    Language : en

Abstract


This research is backgorund by the low of parents interest to send their children to the Miftahul Ilmi PAUD Institute. This is suspected because the lack of learning infrastructure available at Miftahul Ilmi PAUD. The purpose of this research is to describe: (1) availability of learning infrastructure, (2) parents' interests, and (3) the relation between the availability of learning infrastructure and the interest of parents to send their children to the Miftahul Ilmi PAUD Institute, Pancung Soal district. This research was quantitative correlational . The population in this research amounted of 122 persons which 55 persons of sampel. Using area random sampling technique. Techniques of data collection with questonanaire sheet statement. Data analysis techniques using percentage formulas and product momment correlation formulas. The result showed that: (1) The availability of learning infrastructure at Miftahul Ilmi PAUD is still low, (2) The interest of parents to send their children to Miftahul Ilmi PAUD is low, (3) There is a significant relationship between the availability of learning infrastructure and parents' interest. send their children to the Miftahul Ilmi PAUD Institute. Based of the result, it is suggested for Miftahul Ilmi PAUD institute to improve learning infrastructure, because it can attract parents to send their children to Miftahul Ilmi PAUD Institute.

Keywords: learning infrastructure, parents interest


References


Aini, W. (2006). Bahan Ajar Konsep endidikan Luar Sekolah (Universita).

Cecep, C., Waskita, D. T., & Sabilah, N. (2022). Upaya Meningkatkan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini Melalui Metode Demonstrasi. Jurnal Tahsinia, 3(1).

Darlis, A. (2017). Hakikat Pendidikan Islam: Telaah antara Hubungan Pendidikan Informal, Non Formal dan Formal. JURNAL TARBIYAH, XXIV(1).

Eliandy, R. R., Adila, R., Hasibuan, E. A., & Ababiel, R. (2021). Karakteristik, Jenis dan Satuan Pendidikan Luar Sekolah. Ittihad, V(1).

Elliott, A. (2006). Early Childhood Education: Pathways to Quality and Equity for All Children. ACER Press.

Ismaniar, I. (2018). Model Permainan Estafet Bait Lagu Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemusatan Perhatian Pada Anak. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(1), 77–87. https://doi.org/10.21009//jpud.121.07

Ismaniar, I., & Utoyo, S. (2020). “Mirror of Effect” dalam Perkembangan Perilaku Anak pada Masa Pandemi Covid 19. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 4(2), 147–157.

Jamaris, M. (2006). Perkembangan dan Pengembangan Anak Usia TK. Grasindo.

Jannah, S. N., & Sontani, U. T. (2018). Sarana dan Prasarana Pembelajaran Sebagai Faktor Determinan Terhadap Motivasi Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1).

Mardhatillah, A., Ismaniar, I., & Jalius, J. (2018). Motivasi Orang Tua di Luar Kelurahan Balai Jariang Memasukkan Anaknya ke PAUD Permata Bunda (SPNF-SKB) Kota Payakumbuh. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 6(2), 199. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i2.10242

Prastika, N. A., Zhafirah, H., Sari, A. R., & Astuti, A. P. (2022). Pengaruh Sarana Prasarana, Biaya, dan Lokasi Sekolah dalam Menentukan Pilihan Rasional Orang Tua Memilihkan Sekolah Untuk Anak. Prosiding Seminar Nasional Unimus.

Ramadani, S., Ismaniar, I., & Sunarti, V. (2018). Hubungan antara Pengelolaan Lingkungan Belajar dengan Perkembangan Sosial Anak Usia Dini Menurut Wali Murid di PAUD Falamboyan Parit Malintang Kabupaten Padang Pariaman. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(2), 232. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i2.10284

Rosida, W., & Nurzaima, N. (2020). Pengelolaan Sarana dan Prasarana Sekolah Pada Paud Nurul Maghfirah Kota Kendari. Edum Journal, 3(1).

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Solfema, S. (2021). Statistik Pendidikan: Teori dan Praktik dalam Pendidikan Luar Sekolah.

Sudjana, N. (2004). Pendidikan Nonformal. Falah Production.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sunarti, V. (2014). Peranan Pendidikan Luar Sekolah dalam Rangka Mitigasi Bencana. Spektrum Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 2(2). http://ejournal.unp.ac.id/index.php/pnfi/article/view/5044/3995

Supriatna, A., Kuswandi, S., Ariffianto, M. A., Suryadipraja, R. P., & Taryana, T. (2022). Upaya Melatih Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita. Jurnal Tahsinia, 3(1).

Yuse, A. P., Jamaris, J., & Ismaniar, I. (2018). Penerapan Pembelajaran Orang Dewasa oleh Instruktur Pelatihan Keterampilan Menjahit di SPNF SKB Lima Puluh Kota. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1). https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i1.9199


Article Metrics

 Abstract Views : 20 times
 PDF Downloaded : 4 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.