The Relationship betweenMoral Education by Parents and Moral Behavior of Early Children inJorongTanjuangPangka, West Pasaman District

Liza Fitriana(1), Vevi Sunarti(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v12i2.124612

Full Text:    Language : id

Abstract


This study is driven by the poor ethical conduct of young children in Jorong Tanjuang Pangka, West Pasaman Regency. This is allegedly due to moral education by parents. This study aims to: 1) describe moral education by parents; 2) describe the moral behavior of early childhood in Jorong Tanjuang Pangka, West Pasaman Regency; 3) examining the correlation between parental moral instruction and the ethical conduct of young children in Jorong Tanjuang Pangka, West Pasaman Regency. This form of investigation is correlational in nature, employing a quantitative methodology, with the objective of revealing associations. The population of this study were parents who had children aged 4-6 years in Jorong Tanjuang Pangka, West Pasaman Regency, totaling 76 people and 60% were sampled, namely 46 people using a purposive sampling technique. Data gathering methods employing a survey. Data interpretation methods utilize the proportion equation and the coefficient of correlation equation. The findings of the investigation indicate that: 1) moral education by parents is low; 2) the moral behavior of early childhood in Jorong Tanjuang Pangka, West Pasaman Regency, is classified as low; 3) there is a notable correlation between moral education by parents and the moral behavior of early childhood in Jorong Tanjuang Pangka, West Pasaman Regency.


References


Amla, R., Ismaniar, I., & Sunarti, V. (2018). Gambaran Cara Orang Tua dalam Membentuk Kebiasan Belajar Menurut Anak di Jorong Alamanda Kenagarian Kinali Pasaman Barat. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1), 99. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i1.9513

Andika, Y., & Sunarti, V. (2018). Hubungan antara Komunikasi Keluarga dengan Kemampuan Bicara Anak Usia Dini Desa Rambai. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(4).

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Bahri, H., & Fitriani, F. (2019). Edutaiment dalam Perkembangan Nilai-Nilai Moral dan Agama Anak. At-Ta’lim, 18(1).

Daradjat, Z. (1976). Ilmu Jiwa Agama. Bulan Bintang.

Dewi, N. S., Kurniati, L., & Fitriyani, D. (2022). Pentingnya Pendidikan Moral dalam Proses Pembelajaran Pada Siswa Setelah Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Peson, 8(1).

Hasibuan, M. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bumi Aksara.

Hidayat, O. S. (2017). Hakikat Perkembangan Moralitas Anak Usia Dini. Pustaka Ut.ac.id. https://pustaka.ut.ac.id/lib/wp-content/uploads/pdfmk/PAUD410202-M1.pdf

Hurlock, E. B. (2013). Perkembangan Anak (6th ed.). Erlangga.

Iskarim, M. (2016). Dekadensi Moral di Kalangan Pelajar (Revitalisasi Strategi PAI dalam Menumbuhkan Moralitas Generasi Bangsa). Edukasia Islamika, 1(1).

Ismaniar. (2018). Pelatihan Parenting. Jurusan PLS FIP Universitas Negeri Padang.

Ismaniar, I. (2020). Model Pengembangan Membaca Awal Anak. Jurusan Pendidikan Luar Sekolah.

Ismaniar, I., Jamaris, J., & Wisroni, W. (2018). Pentingnya Pemahaman Orang Tua tentang Karakteristik Pembelajaran AUD dalam Penerapan Model Environmental Print Berbasis Keluarga untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Awal Anak. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(2), 93–100. https://doi.org/10.24036/kolokium-pls.v6i2.9

Jamaris, J. (2016). Pendampingan Luar Sekolah dan Kompetensi Pendamping Pendidikan Masyarakat Desa. Seminar Nasional Jurusan Pendiidkan Luar Sekolah.

Lickona, T. (2012). Character Matters (Persoalan Karakter). Bumi Aksara.

Melati, P., Setiawati, & Solfema. (2018). Hubungan antara Perhatian yang Diberikan Orang Tua dengan Tingkat Perkembangan Moral Anak Usia Dini. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(1), 79–92. https://doi.org/10.24036/kolokium-pls.v6i1.8

Muti’ah, U. N. (2018). Hubungan Pendidikan Moral dan Komunikasi dalam Keluarga dengan Perilaku Sosial Anak. Urnal Pendidikan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(7).

Nawawi, A. (2010). Pentingnya Pendidikan Nilai Moral Bagi Generasi Penerus. Universitas Pendidikan Indonesia.

Setiawati, S., Syuraini, S., & Ismaniar, I. (2020). Model Pendidikan Keluarga dalam Pengembangan Karakter Kemandiirian Anak Usia Dini. Jurusan Pendidikan Luar Sekolah Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang. Jurusan Pendidikan Luar Sekolah.

Sjarkawi, S. (2014). Pembentukan Kepribadian Anak. Bumi Askara.

Soetari, E. (2014). Pendidikan Karakter dengan Pendidikan Anak untuk Membina Akhlak Islami. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 08(01).

Sudjana, D. (2004). Pendidikan Non Formal. Falah Production.

Sunarti, V. (2014). Peranan Pendidikan Luar Sekolah dalam Rangka Mitigasi Bencana. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 2(2). https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v2i2.5044

Syuraini, S. (2021). Kerjasama Guru dengan Orang Tua (Parenting) dalam Mengembangkan Sosial Emosi Anak Usia Dini. Berkah Prima.

Ulwan, A. N. (2009). Pendidikan Anak dalam Islam. Pustaka Amani.

Winarno. (2013). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Bumi Aksara.

Yusuf, S. (2012). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Remaja Rosdakarya.


Article Metrics

 Abstract Views : 27 times
 PDF Downloaded : 5 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.