Liberalism in the Development of Non-Formal Education

Winda Safitri(1), Jamaris Jamaris(2), Setiawati Setiawati(3),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(3) Universitas Negeri Padang 

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v12i3.123764

Full Text:    Language : en

Abstract


This paper aims to discuss liberalism in the development of non-formal education. Liberalism is a part that can develop non-formal education. Indeed individualism, rsionalism, freedom and responsibility are the ideals championed by liberalism, although in real practice the ideal values referred to by liberalism have not been fully realized. Non-formal education is education whose implementation is outside the formal channels that have flexibility in its implementation, therefore liberalism is an understanding that emphasizes freedom but still within the limits of reasonable freedom that is still bound by rules. In the implementation of non-formal education, liberalism is very good to apply where citizens can freely determine what they need without being bound by the system or rules. So it should be in non-formal education that this liberalism is used so that learning citizens can freely make their choices

Keywords: Liberalism, Non-Formal Education

References


Abd. Rasid. (2011). Pola Interaksi Pers, Pemerintah dan Masyarakat dalam Membentuk Sistem Pers Pancasila: Suatu Analisis Retrospektif. Sosiohumaniora, 13(2).

Aini, W. (2006). Konsep Pendidikan Luar Sekolah. PLS FIP UNP.

Alfiyan, D., Solfema, S., & Irmawita, I. (2019). Hubungan antara Persepsi Peserta dalam Mengikuti Diklatsar di KSR PMi Unit. SPEKTRUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(3). https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i3.9510

Anggraini, W. W. (2017). Efektivitas Program Pendidikan Luar Sekolah Dalamkejar Paket C di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat “Variant Centre” Kelurahan Petemon Kecamatan Sawahan Kota Surabaya. Jurnal Aplikasi Administrasi, 20(1).

Annisa, K., & Pamungkas, A. H. (2021). The Relationship Between Promotion and Students’ Interest in Participating in Barista Training at the Job Training Center (BLK). SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 9(4). https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v9i4.114502

Batubara, U. N., Siregar, R., & Siregar, N. (2021). Liberalisme Jhon Locke dan Pengaruhnya dalam Tatanan Kehidupan. Jurnal Education and Development, 9(4).

Chan, P., & Setiawati, S. (2019). Description of Discipline Exercise of Student Driving Training in LKP Nusantara, Padang. SPEKTRUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 7(1).

Deris Desmawan, Cahyaningdyah, F. A., Darwin, R., Putri, S. S., Rizqina, A., & Ikhsanudin, I. (2023). Analisis Peran Pendidikan Terhadap Kualitas Sumber Daya Manusia Guna Meningkatkan Produktivitas Masyarakat di DKI akarta. Wawasan : Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahaan, 1(2).

Dewi, N. R. S. (2022). Liberlisme dam Pemikiran Islam. Abrahamic Religions: Jurnal Studi Agama-Agama, 2(2).

Falah, A. (2015). Studi Analisis Aspek-Aspek Keberhasilan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SDN 01 Karangmalang Gebog Kudus. ELEMENTARY, 3(1).

Febrianasari, S. A., & Waluyo, W. (2022). Kebebasan Berpendapat dalam Perspektif Kedaulatan Rakyat. Souvereignty : Jurnal Demokrasi Dan Ketahanan Nasional |, 1(2).

Gunawan, A., Abdussahid, A., & Mahmudah, H. (2020). Potret Ideologi Pendidikan dalam Penanaman Nilai Keislamandi SDIT Imam Syafi’iy Kota Bima. Jurnal Ilmiah Kreatif, 18(1).

Halean, S., Kandowangko, N., & Goni, S. Y. V. I. (2021). Peranan Pendidikan dalam Meningkatkan Sumber Daya Manusia di SMA Negeri 1 Tampan Amma di Talaud. Jurnal Holistik, 14(2).

Hidayat, R., & Abdillah, A. (2019). Ilmu Pendidikan: Konsep, Teori dan Aplikasinya. Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI). http://repository.uinsu.ac.id/8064/

Kadi, K. (2007). Menggagas Pendidikan Berbasis Sosial. Empirisma, 16(1).

Khoeroni, F. (2017). Ideologi Liberalisme Sebagai Dasar Konsep Pendidikan Integratif. Jurnal IJTIMAIYA, 1(1).

Miftahussaadah, M., & Subiyantoro, S. (2021). Paradigma Pembelajaran dan Motivasi Belajar Siswa. Islamika : Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 3(1).

Mu’alif, W. A., & Ismaniar, I. (2021). Peluang Pemberdayaan Masyarakat melalui Penyediaan Program Lifeskill Game Online Pubg Mobile di Era Teknologi Informasi Serta Komunikasi Modern. Jambura Journal of Community Empowerment (JJCE), 2(2). https://ejournal-fip-ung.ac.id/ojs/index.php/jjce/article/download/1024/242/

Nurdin, A. (2016). Pendidikan Life Skill dalam Menumbuhkan Kewirausahaan Pada Peserta Didik Pendidikan Nonformal Paket C. TARBAWI, 2(20).

Nurhuda, H. (2022). Masalah-Masalah Pendidiknn Nasional: Faktor-Faktor dan Solusi yang Ditawarkan. Dirasah Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar, 5(2).

Pamungkas, A. H. (2023). Problems, Challenges, Dynamics and Supervision Innovation on Nonformal Education In Indonesia. SPEKTRUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 11(2).

Rahmat, R. (2019). Pendidikan Agama Islam: Analisis Kebijakan Pendidikan Agama Islam Indonesia Era 4.0. Literasi Nusantara.

Rosyidin, M. A. (2023). Liberalisme dan Konservatifisme dalam Kajian Islam Indonesia. Mukaddimah: Jurnal Studi Islam, 8(1).

Saleh, S., Nasution, T., & Harahap, P. (2020). Pendiikan Luar Sekolah. Yogyakarta: K-Media.

Suarim, B., & Neviyarni, N. (2021). Hakikat Belajar Konsep pada Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1).

Suraiyah, E. (2014). Peran Pendidikan Luar Sekolah dalam Rangka Rehabilitasi Sosial Remaja Terlantar di Unit Pelaksana Teknis Pelayanan Sosial Remaja Terlantar (UPT. PSRT) Jombang. J+PLUS, 3(1).

Undang-Undang Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. http://dispora.slemankab.go.id/wp-content/uploads/2018/05/UU-Nomor-20-tahun-2003-ttg-sistem-pendidikan-nasional.pdf

Wahyuni, Z., & Wisroni, W. (2021). Relationship Between Climate Class and the Learning Outcomes of Light Vehicle Engineering Training Participants in the Padang Jobs Training House. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 9(2).

Wasitohadi, W. (2014). Hakikat Pendidikan dalam Persektif John Dewey Tinjauan Teoritis. Satya Widya2, 30(1).

Yulianda, I., & Sunarti, V. (2018). Gambaran Strategi Pembelajaran Instruktur Pada Program Kursus Bahasa Inggris di Hem’s Institute Kota Padang. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS)2, 6(4). http://ejournal.unp.ac.id/index.php/pnfi/article/view/101738/101666


Article Metrics

 Abstract Views : 37 times
 PDF Downloaded : 21 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.