Parental Approach to Accompanying Children's Learning in the Family in RW II, Parak Gadang Timur Sub-District, Padang Timur District, Padang City

Annisa Ayu Defita(1), Jamaris Jamaris(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v11i2.122080

Full Text:    Language : en

Abstract


At this time, children really need to be given special attention in studying at home, because children are often engrossed in their own world, such as playing with friends, watching television, using gadgets, so often if parents don't monitor their children, children will forget. to study at home. Especially now that students are required to study from home. Therefore, various approaches are needed so that children want to obey what their parents say. Research using qualitative research that seeks to interact with research subjects naturally or naturally. The case study approach that researchers use is to find out about the parental approach in accompanying children in family learning in RW II, Parak Gadang Timur Village, Padang Timur District, Padang City. In the research conducted, there are several parental approaches in accompanying children's learning in families where parents act as educators and children as students at home. This is because the family is the center of children's education from an early age.

Keywords: Parental approach, Child, Study


References


Agusriani, A., & Fauziddin, M. (2021). Strategi Orang tua Mengatasi Kejenuhan Anak Belajar dari Rumah Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2).

Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogi, 2(1).

Daud, A. (2019). Perhatian Orangtua dan Hasil Belajar Siswa di SMA N 1 Siantar. Jurnal Al-Taujih, 5(2).

Djamarah, S. B., & Zaim, A. (2015). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Erzad, A. M. (2017). Peran Orang Tua dalam Mendidik Anak Sejak Dini di Lingkungan Keluarga. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 5(2).

Firdaus, S. (2016). Peranan Orang Tua dalam Mendidik Kecerdasan Emosional Anak Usia 6-12 Tahun dalam Perspektif Pendidikan Islam (UIN Syarif Hidayatullah Jakarta). UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Retrieved from http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/32099/3/SALAMTUL FIRDAUS-FITK

Hero, H., & Sni, M. E. (2018). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V di Sekolah Dasar Inpres Iligetang. Jurnal Riset Pendidikan, 1(2). Retrieved from https://journal.unismuh.ac.id/index.php/jrpd/article/view/1568/0

Ismaniar, I. (2020). Model Pengembangan Membaca Awal Anak. Padang: Jurusan Pendidikan Luar Sekolah.

Jafar, M. I., Adnan, Nahar, S. D., & Amin, M. (2022). Hubungan Pendampingan Belajar oleh Orang Tua dengan Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan & Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(2).

Jatiningsih, O., Habibah, S. M., Wijaya, R., & Sari, M. M. K. (2021). Peran Orangtua dalam Pemenuhan Hak Pendidikan Anak Pada Masa Belajar dari Rumah. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 10(1).

Moedzakir, M. D. (2016). Desain dan Model Penelitian Kualitatif. Malang: Universitas Negeri Malang.

Nasution, N. (2010). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Rahayu, N. S., Elan, E., & Mulyadi, S. (2021). Analisis Penggunaan Gadget pada Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Agapedia, 5(2).

Rahayu, P., Rohana, R., & Febriani, E. (2021). Analisis Peran Orang Tua Sebagai Pengganti Guru Sekolah di Masa Pandei Covid-19 Siswa SMP Negeri 1 Panai Tengah Kabupaten Labuhanbatu. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(1).

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suwarno, S. (2023). Analisis Pendampingan Orang Tua Terhadap Siswa dalam Belajar di Masa Pandemi Covid-19 di SDN Ngabul Jepara. Inopendas Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(1).


Article Metrics

 Abstract Views : 54 times
 PDF Downloaded : 23 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.