The Profile of Karang Taruna Nagari Taratak Baru Koto Laweh Solok District

Altel Salki Dihami(1), Irmawita Irmawita(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v11i4.122017

Full Text:    Language : en

Abstract


This research is motivated by the profile and work program of the Nagari Taratak Baru Koto Laweh youth organization. The purpose of this research is to describe the profile of the youth group of Nagari Taratak Baru Koto Laweh, Solok Regency and also to describe the work program of the youth organization in improving the social welfare of the community in Nagari Taratak Baru Koto Laweh, Solok Regency.This study used qualitative research methods. The qualitative research method aims to describe what it is, thoroughly analyze the data obtained in the hope of knowing how the youth program in Nagari Taratak Baru Koto Laweh is. The data sources in this study were the chairman of the Nagari Taratak Baru Koto Laweh youth organization, Solok Regency and members of the Karang Taruna as well as documentation. Data collection techniques were carried out by observation, interview and documentation methods. For data validity using data source triangulation.The results of this study indicate that the profile of the new Taratak Nagari Nagari Youth Organization can improve the social welfare of the community with useful activities and work programs at the new Taratak Nagari Youth Organization, Koto Laweh.

 


References


Amal, I., Salsabilla, K., Isma, R., & Jamiati, J. (2021). Sosialisasi Peran Pemuda dalam Pendidikan untuk Membangun Regenerasi yang Berintelektual. Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ.

Efendi, Y. K. (2017). Pelaksanaan Program Pendidikan Pelatihan di Dinas Tenaga Kerja Transmigrasi dan Kependudukan Pemerintahan Provinsi Jawa Timur. Khazanah Pendidikan: Jurnal Ilmiah Kependidikan, X(2). https://media.neliti.com/media/publications/144496-ID-pelaksanaan-program-pendidikan-pelatihan.pdf

Fadzilla, M. A., & Siswanto, H. (2023). Peran Ketua Karang Taruna dalam Meningkatkan Motivasi Anggota Karang Taruna di Kelurahan Medokan Ayu Kecamatan Rungkut Surabaya. J+PLUS: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Luar Sekolah, 12(2).

Hidayat, D. (2020). Teknik Identifikasi Kebutuhan Belajar Berbasis Partisipasi Masyarakat dalam Pelatihan Kewirausahaan. JURNAL COMM-EDU, 3(2).

Iskarim, M. (2016). Dekadensi Moral di Kalangan Pelajar (Revitalisasi Strategi PAI dalam Menumbuhkan Moralitas Generasi Bangsa). Edukasia Islamika, 1(1).

Kamal, R., & Irmawita, I. (2020). Relationship of Interpersonal Management Communications with the Work Participation of Karang Taruna Members in Sungai Sirah, Padang Pariaman Regency. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 8(2), 226–235. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v8i2.109189

Kawalod, F. A., Rorong, A., & Londa, V. Y. (2015). Peranan Organisasi Karang Taruna dalam Pemberdayaan Masyarakat Desa (Suatu Studi di Desa Tewasen, Desa Pondos, Desa Elusan, Desa Wakan Kecamatan Amurang Barat Kabupaten Minahasa Selatan). JAP, 31(III).

Khansa, S. D., & Dewi, D. A. (2022). Generasi Milenial Sebagai Penerus Bangsa dalam Perspektif Nilai Nilai Pancasila. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1).

Lainsamputty, G. B., Lumintang, J., & Kawung, E. J. R. (2019). Kajian Pemuda Karang Taruna dalam Meningkatkan Pembangunan Masyarakat di Desa Soakonora Kecamatan Jailolo Kabupaten Halmahera Barat. HOLISTIK, 12(2).

Mannan, A. (2017). Pembinaan Moral dalam Membentuk Karakter Remaja (Studi Kasus Remaja Peminum Tuak di Kelurahan Suli Kecamatan Suli Kabupaten Luwu). Jurnal Aqidah-Ta, III(1).

Moleong, L. J. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Nahak, H. M. I. (2019). Effort To Preserve Inddonesian Culture In The Era Of Globalization. Jurnal Sosiologi Nusantara, 5(1).

Peraturan Menteri Sosial Republik Indonesia Nomor 25 Tahun 2019 Tentang Karang Taruna.

Purnomo, V. D. (2023). The Role of Karang Taruna in the Development of Youth Groups in Bendungan Village, Kulon Progo Regency. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 2(1).

Sari, A. K., Aini, W., & Jalius, J. (2018). Hubungan antara Internal Lotus of Control degan Minat Berwirausaha Alumni Pelatihan Bordir di LKP Muslimah Group. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(1). http://kolokium.ppj.unp.ac.id/index.php/kolokium-pls/article/view/5/pdf

Sudjana, D. (2015). Pendidikan Luar Sekolah: Falsafah, Dasar Teori, Pendukung Azaz. Fallah Production.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&B. Alfabeta.

Sunoto, I., & Nulhakim, A. L. (2017). Mengukur Tingkat Partisipasi Pemuda dalam Program Karang Taruna dengan Pendekatan Metode Fuzzy Infrence System Mamdani. Jurnal Teknik Industri, Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 8(2).

Syamsi, I. (2010). Pendidikan Luar Sekolah sebagai Pemberdaya Masyarakat. Diklus, 14(1), 66–76. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi8x4jxqaHeAhUIeysKHWV2A4QQFjAAegQICRAC&url=https%3A%2F%2Fmedia.neliti.com%2Fmedia%2Fpublications%2F217817-pendidikan-luar-sekolah-sebagai-pemberda.pdf&usg=AOvVaw3HPh

Undang-Undang Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. http://dispora.slemankab.go.id/wp-content/uploads/2018/05/UU-Nomor-20-tahun-2003-ttg-sistem-pendidikan-nasional.pdf

Widiatmaka, P., Mujahidah, N., Rahmap, R., & Arifudin, A. (2023). Pendidikan Karakter Melalui Karang Taruna untuk Membangun Karakter Sosial Pada Generasi Digital Native. Jurnal Pendidikan Karakter, 14(1).


Article Metrics

 Abstract Views : 48 times
 PDF Downloaded : 12 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.