Students' Perceptions of the Implementation of Learning at the Japan Internship Pusdiklat Batusangkar
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v12i3.121976
Full Text: Language : en
Abstract
The background of this research is the high perception of participants at LKP Yuko Tesa Mirai Padang because it is a special Japanese-language education and training center that provides opportunities for people who wish to have the opportunity to work abroad, especially Japan. This study aims to (1) describe the perceptions of the Batusangkar Japanese Intern Training Center participants towards the teaching staff, (2) describe the Batusangkar Japanese Intern Training Center participants' perceptions of the facilities, (3) describe the perceptions of the Batusangkar Japanese Intern Training Center participants towards learning media, (4) describe the participants' perceptions Japanese Intern Training Center Batusangkar on learning materials. This type of research is a descriptive quantitative approach. The population in this study were 28 people. The sampling technique used cluster random sampling of 20 people. Data collection techniques using a questionnaire. The data analysis technique uses the percentage technique to see the perceptions of the students of the Batusangkar Japanese Intern Training Center. The results of the conclusions of this study indicate that the perceptions of students from the Batusangkar Japanese Intern Training Center based on all indicators are categorized as good, this is evidenced by the high percentage in the always category.
References
Abdullah, M. (2018). Pengaruh Fasilitas Sekolah dan Motivasi Guru Terhadap Efektivita Proses Mengajar di Madrasah Aliayah Ddi Bontang. JURNAL PROMOSI, 6(2).
Arfandi, A. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran PAI di Sekolah. Edupedia, 5(1).
Daryanto, D. (2013). Guru Profesional. Gava Media.
Daulay, D., Fitriani, S. F., & Ningsih, E. W. (2022). Pengaruh Fasilitas Sekolah terhadap Kemampuan dan Motivasi Belajar Siswa Sholihatul Hamidah. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3).
Ermawati, E., Sofiarini, A., & Valen, A. (2021). Penerapan Model Value Clarifications Technique (VCT) pada Pembelajaran PKn di Sekolah Dasa. Jurnal Basicedu, 5(5).
Halean, S., Kandowangko, N., & Goni, S. Y. V. I. (2021). Peranan Pendidikan dalam Meningkatkan Sumber Daya Manusia di SMA Negeri 1 Tampan Amma di Talaud. Jurnal Holistik, 14(2).
Hariyadi, A. B., & Hariyati, N. (2020). Pentingnya Fasilitas Belajar Berbasis Teknologi Informasi Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 08(04).
Jayanti, F., & Arista, N. T. (2018). Persepsi Mahasiswa Terhadap Pelayanan Perpustakaan Universitas Trunojoyo Madura. Kompetensi, 12(2).
Jufrizen, J., & Hadi, F. P. (2021). Pengaruh Fasilitas Kerja dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Melalui Motivasi Kerja. Jurnal Sains Manajemen, 7(1).
Laila, D. A., & Salahudin, S. (2021). Pemberdayaan Masyarakat Indonesia Melalui Pendidikan Nonformal: Sebuah Kajian Pustaka. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 9(2).
Magdalena, I., Haq, A. S., & Ramdhan, F. (2020). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar Negri Bojong 3 Pinang. Bintang : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(3).
Muh.Akib. (2021). Beberapa Pandangan Tentang Guru Sebagai Pendidik. AL-ISHLAH Jurnal Pendidikan Islam, 19(1).
Nuraini, N. (2021). Pelaksanaan Metode Pengajaran Variatif Pada Pembelajaran Fiqih di Madrasah Tsanawiyah Negeri 3 Mendahara. JURNAL LITERASIOLOGI, 6(2).
Rakhmat, J. (2008). Psikologi Komunikasi. Remaja Rosdakarya.
Riyan, M. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Pada Pembelajaran Teks Eksposisi. Diksi, 29(2).
Rizandi, H., Arrazi, M., Asmendri, A., & Sari, M. (2023). Pentingnya Manajeman Sarana dan Prasarana dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1).
Sahid, D. R., & Rachlan, E. R. (2019). Pengelolaan Fasilitas Pembelajaran Guru dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Indonesian Journal of Education Management and Administration Review, 3(1).
Sapriyah, S. (2019). Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP.
Sopian, A. (2016). Tugas, Peran, dan Fungsi Guru dalam Pendidikan. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 1(1).
Sukmadinata. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Remaja Rosdakarya.
Sukoco, P. (2004). Persepsi Mahasiswa Baru Fakultas Ilmu Keolahragaan Terhadap Lembaga Pendidikan FIK UNY. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 1(1).
Suparman, A. (1993). Desain InstruksionalJakarta: Pusat Antar Universitas. Pusat Antar Universitas.
Suryana, S. (2019). Model Pemberdayaan Pendidikan Non Formal (PNF) dalam Kajian Kebijakan Pendidikan. Edukasi, 13(2).
Syamsi, I. (2010). Pendidikan Luar Sekolah sebagai Pemberdaya dalam Masyarakat. Diklus, 14(1). https://journal.uny.ac.id/index.php/diklus/article/view/5796
Undang-Undang Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. http://dispora.slemankab.go.id/wp-content/uploads/2018/05/UU-Nomor-20-tahun-2003-ttg-sistem-pendidikan-nasional.pdf
Wahid, A. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkanprestasi Belajar. ISTIQRA’, V(2).
Yandi, A., Ismiasih, I., & Trimerani, R. (2023). Working Facilities and Employee Performance Indicators at PT. Works of Prosperous Langgeng West Kalimantan. Jimanggis, 4(1).
Article Metrics
Abstract Views : 31 timesPDF Downloaded : 5 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.