Silat Learning Profile (Case Study at Silek Sarasah Marapi College in XII Kampung Nagari Canduang Koto Laweh)

Aldy Noverwan(1), Solfema Solfema(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v11i4.121751

Full Text:    Language : en

Abstract


This research is motivated by the phenomenon of the uniqueness of the establishment of the Tuo Sarasah Marapi martial arts college in XII Nagari Canduang Koto Laweh village, which has the principle of adab higher than science. This research aims to find out how Sarasah Marapi silat as a community unifier in learning silat to Sarasah Marapi silat trainees. This research approach is qualitative with a type of case study research that uses data collection techniques by means of observation, interviews and documentation after which it is analyzed using triangulation. The results of this study are 1) History of the Establishment of Silat Sarasah Marapi College. 2) People's View on Sarasah Marapi Silat School. 3) Aspects of Preserving Traditional Silat Sarasah Marapi and 4) Community Support for Sarasah Marapi Silat School.


References


Affandi, G. I., Chawa, A. F., & Nuryani, A. F. (2018). Strategi Paguyuban Pencak Silat Tradisional Bintang Timur Dalam Melestarikan Kesenian Can Macanan Kadduk. Kajian Ruang Sosial-Budaya, 2(2), 59–69. https://doi.org/10.21776/ub.sosiologi.jkrsb.2018.002.2.05

Agustina, A., & Solfema, S. (2018). Gambaran kedisiplinan santri Taman Pendidikan Al-Quran di Masjid Al-Hidayah Kota Solok. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 6(4), 394. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i4.101772

Aminah, & Ismaniar. (2020). Pelaksanaan evaluasi pelatihan silat di korong kuliek Nagari Sungai Buluah Timur Kecamatan Batang Anai Kabupaten Padang Pariaman. Journal of Multidicsiplinary Research and Development, 2(3), 20–27.

Deni, T. D. A., & Ismaniar. (2022). Hubungan Antara Perhatian Orang Tua Dengan Perkembangan Karakter Tanggungjawab Belajar Anak Usia 7-8 Tahun Selama Masa Pandemi Di RW 12 Kelurahan Pasie Nan Tigo. Jurnal Family Education, 2(1), 83–94

Febrianti, W., & Solfema, S. (2021). The Relationship Between Parents Attention and Early Childhood Discipline at Kampuang Jambak Kelurahan Batipuh Panjang Kota Padang. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 9(2), 226–229.

Irwandi. (2017). Perkembangan Pola Pendidikan Silat Pauh di Perguruan Silat Singo Barantai Tahun 1960-2012. Analisis Sejarah, 6(2), 120.

Janmaat, J. G., & Keating, A. (2019). Are today’s youth more tolerant? Trends in tolerance among young people in Britain. Ethnicities, 19(1), 44–65. https://doi.org/10.1177/1468796817723682

Kholis, M. N. (2017). Program Studi Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi Universitas Nusantara PGRI Kediri 67. Sportif, 2(2), 67–75.

M.uhammad faizal, m. P. (2015). Membangun Indonesia yang kuat dari keluarga “indonesian strong from home”. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 67–75.

Mustoip, S. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter (S. H. . S. Lutfiah (ed.)). CV. Jakad Publishing Surabaya 2018.

Nadia Safitri, Setiawati, W. A. (2018). Gambaran penanaman kemandirian pada anak usia dini oleh orang tua dalam keluarga. SPEKTRUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(2016), 85–90. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i1.9005

Nandana, D. D., Maksum, & Priambodo, A. (2020). Pengaruh latihan pencak silat terhadap pembentukan konsep diri dan kepercayaan diri siswa. Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 19(1), 23–31.

Nawali, A. K. (2018). Hakikat, Nilai-Nilai Dan Strategi Pembentukan Karakter (Akhlak) Dalam Islam. TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(2), 325–346. https://doi.org/10.52166/talim.v1i2.955

Nirwani Jumala, N. J., & Abubakar, A. (2019). Internalisasi Nilai-Nilai Spiritual Islami Dalam Kegiatan Pendidikan. Jurnal Serambi Ilmu, 20(1), 160. https://doi.org/10.32672/si.v20i1.1000

Nuraida, N. (2016). Pengembangan nilai-nilai karakter melalui pendidikan pencak silat untuk anak usia dini (Studi Kasus di Paguron Pencak Silat Galura Panglipur Bandung). 2(1).

Neti, F. C., & Jamaris, J. (2020). Strategi Latihan Silek dalam Sasaran Pencak Silat Limau Manih Kuranji Kota Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2960–2966. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/797

Pitaloka, D. L., Dimyati, D., & Purwanta, E. (2021). Peran Guru dalam Menanamkan Nilai Toleransi pada Anak Usia Dini di Indonesia. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1696–1705. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.972

Pupuh Fathurrohman, dkk., Pengembangan Pendidikan Karakter (Bandung: Refika Aditama, 2013), h. 97.

Riani, A., & Purwanto, A. (2018). Ekstrakurikuler Pencak Silat Membangun Pendidikan Karakter Pada Siswa Sekolah Dasar. 12–18.

Saputra, A., & Wahid, S. (2018). STRATEGI PEMBELAJARAN INSTRUKTUR MENURUT WARGA BELAJAR PADA PELATIHAN MENYULAM. SPEKTRUM Ju Rnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1), 2018. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i1.9001

Sidiq, U., & Choiri, M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9). http://repository.iainponorogo.ac.id/484/1/METODE PENELITIAN KUALITATIF DI BIDANG PENDIDIKAN.pdf

Solfema, S. (2017). Entrepreneurship Cultural Cultivation for Students in Dealing Working World Challenges. In Proseding Seminar Nasional Pendidikan Nonformal Optimalisasi Peningkatan Mutu & Kemandirian Dalam Menciptakan Lapangan Kerja Lulusan Prodi PNF Menghadapi Mea & Bonus Demographi 2045(Vol. 1, pp. 172–183). Bengkulu: Unit Penerbitan FKIP Universitas Bengkulu. Retrievedfrom http://repository.unib.ac.id/11759/1/16. Solfema ENTREPRENEURSHIP CULTURAL CULTIVATION FOR STUDENTS IN DEALING WORKING WORLD CHALLENGES.pdf

Yesi Yovita, & Ismaniar. (2020). Relationship methods of parent care for children and self confidence development of children at 6-7 years old water children Batipuh Panjang Kelurahan Kota Padang. SPEKTRUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 8(3), 287–292. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v8i3.109542

Yuse, A. P., Jamaris, & Ismaniar. (2018). Penerapan Pembelajaran Orang Dewasa oleh Instruktur Pelatihan Keterampilan Menjahit di SPNF SKB Lima Puluh Kota. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 6(1), 16–21

Yulidar, Syuraini, I. (2018). Gambaran minat warga belajar mengikuti kegiatan randai di sanggar seni Mustika Minang Duo Kota Pariaman. SPEKTRUM;Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(2). https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i2.9489


Article Metrics

 Abstract Views : 79 times
 PDF Downloaded : 23 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.