The Process of Learning Patchwork Quilting Skills during the Covid-19 Pandemic among Women in Korong Kampani Padang Pariaman

Salira Salira(1), Wisroni Wisroni(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v11i3.120390

Full Text:    Language : en

Abstract


This research is background by the success of learning patchwork quilting skills in Korong Kampani, Padang Pariaman Regency, participants learn to participate in learning activities happily and comfortably with what is conveyed by learning sources. The approach of this research is descriptive quantitative research. The
population in this study were study participants who took part in the patchwork quilting learning process in Korong Kampani, Padang Pariaman Regency. The population is 16 people and the sample taken is the whole of the research population. The data collection technique used a questionnaire, with data collection tools in the form of written statements or questionnaires. The data analysis technique used the percentage formula. The results showed that: (1) the learning material was very good, (2) the learning method was good, (3) the learning media was good, (4) the learning environment was very good and (5) evaluation Learning is good in the Patchwork Quilting Skill Learning Process during the Covid 19 Pandemic for women in Korong Kampani, Padang Pariaman Regency. It is recommended for educators to maintain a very good learning process and improve the components of learning media and evaluation of learning.


Keywords: learning process
 


References


Abdullah, A., Ali, H., & Rosadi, K. I. (2021). Faktor yang Mempengaruhi Pemberdayaan Keberhasilan Pendidikan: Berfikir Sistem, External Pendidikan, Menggali Potensi Diri dalam Tradisi Kesisteman. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2).

Adinda, S. (2022). Pelaksanaan Pembelajaran Baca Al-Qur’an di TPA Surau Al-Ikhlas Jorong Tigo Balai Kenagarian Lubuk Batingkok Kabupaten 50 Kota. Universitas Negeri Padang.

Andini, F., Iriansyah, H. S., & Barkah, A. S. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menarik Kesimpulan Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Materi Teks Tanggung Jawab Warga Negara melalui Metode Mind Mapping. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara II.

Arsyad, & Hamalik, O. (2004). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Aryani, D. (2022). Pengembangan Appsgeyser Sebagai Instrumen Evaluasi Formatif Bentuk Kuis Berbasis Aplikasi untuk Materi Interaksi Makhluk Hidup dengan Lingkungan untuk Siswa SMP. UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.

Batuh, A. A. G. R. N., & Budisetyani, I. G. A. . W. (2016). Perbedaan Prestasi Belajar ditinjau dari Sociometric Status di SMPN 1 Bangli. Jurnal Psikologi Udayana, 3(2).

Djamaluddin, A., & Wardana, W. (2019). Belajar dan Pembelajaran. Sulawesi Selatan: Kaaffah Learning Center.

Djamarah, S. B., & Zaim, A. (2015). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Eliandy, R. R., Adila, R., Hasibuan, E. A., & Ababiel, R. (2021). Karakteristik, Jenis Dan Satuan Pendidikan Luar Sekolah. Ittihad, V(1).

Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 93–196.

Fahmi, M. (2022). Kepemimpinan Transformasional di Madrasah berbasis Al-Quran. Institut PTIQ Jakarta.

Hamid, M. A., Ramadhani, R., Masrul, M., Juliana, J., Safitri, M., Munsarif, M., … Simarmata, J. (2020). Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Hardianto. (2017). Pengaruh Ekonomi Tehadap Pendidikan dan Peran Pendidikan Membangun Ekonomi. HIKMAH: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1).

Hardinata, M., Nasrun, N., & Darman, D. (2015). Hubungan Lingkungan Belajar dengan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Memelihara Baterai Kelas X Teknik Kendaraan Ringan SMK Negeri 1 Padan. Automotive Engineering Education Journal, 4(1).

Janatin, M. (2015). Hubungan antara Self Efficacy dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas IV SD Se-Gugus II Kecamatan Bantul Tahun Ajaran 2014/2015. Universitas Negeri Yogyakarta.

Jiwaningrum, S., & Suryono, Y. (2014). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Alam untuk Pengembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2).

Lattu, J. I. (2022). Peran Guru dalam Memanfaatkan Lingkungan Belajar untuk Menolong Murid Memiliki Motivasi Belajar. Aletheia Christian Educators Journal, 3(2).

Oktavia, S. Y. (2022). Hubungan antara Lingkungan Teman Sebaya dengan motivasi Belajar Warga belajar Program Kesetaraan Paket A di PKBM Gempita Kota Padang. Universitas Negeri Padang.

Prihatini, E. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Minat. Jurnal Formatif, 7(2), 171–179. Retrieved from https://media.neliti.com/media/publications/234962-pengaruh-metode-pembelajaran-dan-minat-b-588cbad7.pdf

Rahayu, D. S., & Trisnawati, N. (2021). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Melalui Motivasi Belajar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(2).

Rioaldo, M., Ramadhanti, Z., Nadria, A. T., Adelia, I., & Saputra, S. (2022). Penerapan Model Digital Microvolunteer bagi Penyandang Tunanetra di Kota Medan. Jurnal Masyarakat Mandiri, 6(6).

Rohani. (2019). Media Pembelajaran. Sumatera Utara: Diktat.

Rustaman, N. (2001). Ilmu dan Aplikasi Pendidikan. Bandung: Imperial Bhakti Utama.

Sabri, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar dan Micro Teaching. Ciputat: Quantum Teaching.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Syuraini, S., & Yolanda, Y. (2019). Use of Learning Media in Entrepreneurship Subjects Equality Education Paket C. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 7(1), 48–52. https://doi.org/10.24036/kolokium-pls.v7i1.18

Turdjai. (2016). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Triadik, 15(2), 17–29.


Article Metrics

 Abstract Views : 58 times
 PDF Downloaded : 21 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.