The Relationship between Pedagogical Competencies Educators and the Discipline of Students in Surau Tahfidz Al Jihad Jorong Salimpek Solok Regency

Warzukni Warzukni(1), Setiawati Setiawati(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v11i2.120201

Full Text:    Language : en

Abstract


This research is motivated by using the low subject of college students at Surau Tahfidz Al Jihad Jorong Salimpek. Allegedly because of the low pedagogic competence of educators. The aims of this study were to: (1) see the outline of the pedagogical competence of educators at Surau Tahfidz Al Jihad (2), see the outline of pupil subject at Surau Tahfidz Al Jihad and (3) discover the connection between the pedagogical competence of educators and the subject of students at Surau Tahfidz Al Jihad. This form of studies is descriptive correlational with a quantitative technique. The populace of this take a look at was fifty six humans and a sample of 28 humans with stratified random sampling technique. The data series method is a questionnaire and the tool used is a questionnaire. The information analysis approach used the proportion formulation and the spearman rho formula. The outcomes of this have a look at suggest that: 1) the pedagogical competence of educators at Surau Tahfidz Al Jihad is low, 2) the subject of students at Surau Tahfidz Al Jihad is low, and three) there's a great courting between the pedagogical competence of educators and the gaining knowledge of area of college students in Surau. Tahfidz Al Jihad. The thought of this research is that the Surau Tahfidz Al Jihad educators must be capable of improve their pedagogical competence. it's miles hoped that the manager will provide steering and development of the pedagogic competence of educators at Surau Tahfidz Al Jihad.


References


Balqis, P., Usman, N., & Ibrahim, S. (2014). Kompetensi Pedagogik Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada SMPN 3 Ingin Jaya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 2(1).

Damis, D., & Marwa, M. (2020). Upaya Guru Tahfidz dalam Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Tahfidzul Qur’an. Jurnal Pendais, 2(2).

Giovando, A., Setiawati, S., & Wahid, S. (2018). ubungan antara Suasana Lingkungan Belajar dengan Minat Belajar Murid di TPQ Masjid Baiturrahman Kelurahan Koto Lalang Kota Padang. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(1). https://scholar.google.co.id/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=i81Bd4oAAAAJ&citation_for_view=i81Bd4oAAAAJ:Y0pCki6q_DkC

Miranda, A. (2018). Kompetensi Pedagogik Guru PAI dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SMAN 1 Seunangan. UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

moenir.AHS. (2010). manajemen pelayanan umum di indonesia.

Nisa, A. K. (2019). Peran Guru dalam Pendidikan Karakter Peserta Didik di SDIT Ulul Albab 01 Purworejo. Jurnal Hanata Widya, 8(2).

Peraturan Pemerintah Nomor 9 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan. http://biologi.fkip.uns.ac.id/wp-content/uploads/2013/08/PP-2005-19-SNP.pdf

Rabbani, B. B., Wisroni, W., & Irmawita, I. (2018). Gambaran Pelaksanaan Program Pondok Tahfidzul Qur’an Baburrahmah di Kanagarian Padang Ganting Kabupaten Tanah Datar. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(2). https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i3.9474

Rila, E., & Irmawita, I. (2022). Tips in Implementing Discipline in the Foundation Children (Case Study at Aisyiyah Orphanage Koto Tangah Branch, Padang City). SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 10(2). https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v10i2.114893

Sari, B. P., & Hadijah, H. S. (2017). Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa Melalui Manajemen Kelas. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2).

Solfema, S., & Agustina. (2018). Gambaran Kedisplinan Santri Taman Pendidikan Al-Quran Di Masjid Al-Hidayah Kota Solok. Pendidikan Luar Sekolah, 6. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i4.101772

Sriwidianti, E., & Lukitoaji, B. D. (2022). Peran Guru Sekolah Dasar dalam Meningkatkan Disiplin Siswa pada Pembelajaran Tatap Muka Era New Normal. Berajah Journal, 1(1).

Syuraini, S. (2014). Implementasi Kompetensi Pedagogik dan Andragogik oleh Pendidik Non Formal dalam Pembelajaran. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 27.

Tulus, T. (2004). Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Belajar. Grasindo.

Tusadiah, F. R., & Jalius, J. (2021). Description of Facilitator Andragogy Competence in Avocado Breeder Training at the West Sumatra Agricultural Training Center. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 9(2). http://kolokium.ppj.unp.ac.id/index.php/kolokium-pls/article/view/490/pdf

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Pasal 13 Ayat 1. (2003). Republik Indoneia. Republik Indonesia.

Undang-Undang Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. http://dispora.slemankab.go.id/wp-content/uploads/2018/05/UU-Nomor-20-tahun-2003-ttg-sistem-pendidikan-nasional.pdf

Wirdianti, D., & Setiawati, S. (2018). Gambaran Pelaksanaan Kegiatan Pembelajaran di TPA Surau Nurul Iman di Desa Taratak Kenagarian Sungai Abu Kabupaten Solok. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 6(4). https://scholar.google.co.id/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=i81Bd4oAAAAJ&cstart=20&pagesize=80&citation_for_view=i81Bd4oAAAAJ:WF5omc3nYNoC

Yusmeni, Y., & Syuraini, S. (2013). Hubungan antara Disiplin Kerja dengan Kinerja Guru di Lembaga PAUD Keurahan Korong Gadang Kecamatan Kuranji Padang. Kolokium: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 2(2).

Yusutria, R. F. (2018). Robohnya Lembaga Pendidikan Surau. Jurnal Kependidikan Dan Keagamaan, 2(1).

Zulkarnain, Z. (2022). Optimizing the Role of Non-formal and Informal Education in Realizing Independent and Sustainable Village Innovations. KOLOKIUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 10(2)


Article Metrics

 Abstract Views : 43 times
 PDF Downloaded : 19 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.