The Use of Teaching Aids in Informal Education at the Bethel Religious Institution

Leorince Leorince(1), Aser Lasfeto(2), Yuel Sumarno(3),
(1) Sekolah Tinggi Teologi Bethel Indonesia, Jakarta  Indonesia
(2) Sekolah Tinggi Teologi Bethel Indonesia, Jakarta  Indonesia
(3) Sekolah Tinggi Teologi Bethel Indonesia, Jakarta  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v11i1.117369

Full Text:    Language : id

Abstract


Educational creativity of religious institutions in the post-covid-19 pandemic is still considered lacking, because teachers seem to only give stories without any creativity in them, especially with the use of relatively ancient methods, making children in virtual classes extremely bored and unwilling to listen to the material presented. every Sunday. This study aims to develop the creativity of all Bethel religious teachers who will face even more severe challenges. This study uses a library research method by carrying out a descriptive qualitative approach where the data obtained comes from sources in the form of books, scientific journals and scientific articles, so that this research is successful where teachers can build the creativity of Sunday school teachers by doing, as follows: (i) teachers can create classes creatively, (ii) the puppet stage is very effective if it is carried out in a Bethel religious institution virtually with the help of the zoom platform and (iii) teach at this institution although it is virtual, it is still relevant to the conditions in this digital era.


References


Aruan, J. L., & Kusumandyoko, T. C. (2021). Perancangan Motion Comic Untuk Kegiatan Ibadah Online Sekolah Minggu Hkbp Lontar. Jurnal Barik, 2(2), 190–201. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/JDKV/article/view/41741

Benyamin, P. I. (2020). Peran Keluarga dalam Pendidikan Anak pada Masa Pandemi Covid-19.

KHARISMATA: Jurnal Teologi Pantekosta, 3(1), 13–24. https://doi.org/10.47167/kharis.v3i1.43

Benyamin, P. I., Gracia, F. Y., Jakarta, U. N., Tinggi, S., & Bethel, T. (2021). Penerapan Model PAIKEM pada Pendidikan Agama Kristen Berbasis CBSA di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Teologi Gracia Deo, 4(1), 169–177.

Benyamin, P. I., Salman, I., & Pantan, F. (2021). Evaluasi pembelajaran daring Pendidikan Agama Kristen di Masa Pandemi. Jurnal Teologi Berita Hidup, 4(1), 52–59.

Benyamin, P. I., Sinaga, U. P., & Gracia, F. Y. (2021). Penggunaan “Platform” Digital pada Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Era Disrupsi. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 6(1), 60–68.

Charly Panjaitan, Y., Edu, F., & Shandra Sumual, I. (2021). PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN PAAIKES UNTUK MENINGKATKAN ANTUSIASME ANAK SEKOLAH MINGGU DALAM BERIBADAH ONLINE DI GBI PAPUA RESTORATION FOR CHRIST. Jurnal PkM Setiadarma, 2(2).

Chatib, M. (2011). GURUNYA MANUSIA: MENJADIKAN SEMUA ANAK ISTIMEWA DAN SEMUA ANAK JUARA (Cetakan Pe). Kaifa PT Mizan Pustaka.

Chuang, S., & Yanti, M. E. (2021). Mengembangkan Nilai-nilai Moral dan Pendidikan Kristiani melalui Penggunaan Media Pembelajaran pada Anak Usia Dini Pendahuluan. Jurnal Teruna Bakti, 4(1), 21–35.

Dwi, N., Sadrakh, D., & Lasfeto, A. (2019). Kompetensi Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Mengatasi Perilaku Belajar Bermasalah Siswa Kelas X Di Sekolah Menengah Atas Efata Tangerang Serpong. Edukasi: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 10(2), 40–49.

Fuady, M. F. (2017). Pergeseran Makna Warna Pink dari Maskulinitas Menjadi Femininitas di Amerika Serikat Tahun 1940-1970. JDI: Jurnal Desain Interior, 2(2), 97–110.

Gratia, Y. P., Issak Benyamin, P., Sumarno, Y., & Wariki, V. (2020). Pengembangan Model Pendidikan Agama Kristen Bagi Anak Korban Kemiskinan. Jurnal Ecodunamika, 3(1), 1.

Hardori, J., Rajagukguk, J., Randy, P., Sinaga, N., & Ruben, H. (2019). Studi Teologi Kontekstual terhadap pemberian Ulos dalam pernikahan adat Batak. MATHEO: Jurnal Teologi/Kependetaan, 9(1), 39–56.

Harmadi, M., & Jatmiko, A. (2020). Pembelajaran Efektif Pendidikan Agama Kristen Generasi Milenial. PASCA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 16(1), 62–74. https://doi.org/10.46494/psc.v16i1.72

Hasiholan, A. M., & Fernando, Y. V. (2021). Manfaat Penggunaan Gadget terhadap Minat Belajar Siswa Pendidikan Kristen pada Era Postmodern. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2400–2410. https://www.edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1114

Hermawan. (2018). Metode Kualitatif untuk Riset Pariwisata. Jurnal Pariwisata, 4.

Hosea, A. (2019). Fenomena Kelompok Sel (Cell Group) Dalam Gereja Lokal. Diegesis: Jurnal Teologi, 3(2), 1–11. https://doi.org/10.46933/dgs.vol3i21-11

Hosea, A., Kathryn, S., & Ibrani, A. J. (2019). Implementasi Model Ellaboration Likehood Untuk Memulai Kembali Ibadah Pemuda di Gereja Bethel Indonesia Ring Rudal. Pneumata: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, I(1), 16–22.

Ilat, I. P., Talangamin, S., & Wullur, K. A. (2021). Pendidikan Agama Kristen Bagi Anak Sekolah Minggu Di Era Digital (Penggunaan Media Pembelajaran Superbook Bagi Anak Usia 6-12 Tahun). Montessori Jurnal Pendidikan Kristen Anak Usia Dini, 2(2), 1–9.

Indriswari, L., & Giawa, K. (2019). PENGARUH PELAKSANAAN PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN TERHADAP KARAKTER ANAK. Edukasi : Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 10(1).

Kakiay, F. (2001). HL. SENDUK BAPA ROHANI GBI (Cetakan Pe). Gereja Bethel Indonesia.

Kamal, B., & Hendrayana, A. (2020). PENGEMBANGAN KELAS VIRTUAL TERHADAP PENINGKATAN KECAKAPAN BERPIKIR KREATIF MATEMATIS SISWA PADA MATERI PROGRAM LINEAR. WILANGAN: Jurnal Inovasi Dan Riset Pendidikan Matematika, 1(3), 256–266.

https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/wilangan/article/view/9114

Kathryn, S., Andreas, A., Chandra, D. C., Wiryohadi, W., & Christi, A. M. (2021). Implementasi Bimbingan dan Konseling Sebagai Penunjang Pembentukan Godly Character Mahasiswa Universitas Pelita Harapan. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 11(2), 193. https://doi.org/10.25273/counsellia.v11i2.10364

Khodijah, Malik, H. A., & Herminastiti, R. (2021). Implementasi Metode Bercerita dengan Media Boneka Tangan dalam Pembelajaran Daring. SEMNARA: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III, 01, 66–73.

Laksmi, L. (2018). Teori Interaksionisme Simbolik dalam Kajian Ilmu Perpustakaan dan Informasi. Pustabiblia: Journal of Library and Information Science, 1(2), 121. https://doi.org/10.18326/pustabiblia.v1i2.121-138

Lumbanraja, M. A. T., Muryati, M., Setianto, Y., Mahendra, Y., & Lasfeto, A. (2019). Efektivitas Pelatihan Penginjilan Pribadi kepada mahasiswa Kristen di UNAKI Semarang. Matheo: Jurnal Teologi/Kependetaan, 9(2), 19–30.

Mahendra, Y., Fernando, Y. V, & Runesi, A. (2022). Metode Sersan Sebagai Model Pembelajaran Efektif dan Inovatif dalam Kelas Virtual di Sekolah Tinggi Teologi Bethel Indonesia. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(2), 1668–1677.

Mahendra, Y., & Riska Cahyadi, L. (2019). PENERAPAN METODE CERITA BERVARIASI TERHADAP KARAKTER SISWA. Edukasi : Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 10(1), 1–23.

Makahinsade, S. (2021). Peran pendidikan agama kristen terhadap pembentukan moral anak sekolah minggu. EUANGGELION: Jurnal Teologi Dan Pendididkan Kristen, 2(2), 63–76.

Maria Setiani Putri, C., Sumarno, Y., & Issak Benyamin, P. (2021). Implementasi Metode Pembelajaran Mind Mapping Ilmu Pengetahuan Alkitab dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Menengah Teologi Kristen Bethel, Jakarta. Jurnal Didaktikos, 4(1), 10–19.

Megawanti, P. (2012). Permasalahan Pendidikan Dasar Di Indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(3), 227–234.

Nasution, S. (2019). Pendidikan lingkungan keluarga. Tazkiya, 8(1), 115–124. http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tazkiya/article/view/457

NOFIANTI, R. I. (2019). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TIPE COOPERATIVE SCRIPT DAN ALAT BANTU MEDIA BONEKA TANGAN (HAND PUPPET) UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENYIMAK PESERTA DIDIK KELAS III SD MUHAMMADIYAH 1 BANDAR LAMPUNG. In FAKULTAS TARBIYAH DAN KEGURUAN UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN INTAN LAMPUNG. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN INTAN LAMPUNG.

Nugraha, I. G. D., & Kosasih, D. (2022). Evaluation of Computer Engineering Practicum based-on Virtual Reality Application Evaluation of Computer Engineering Practicum based-on Virtual Reality Application. Transdisciplinary Research and Education Center for Green Technologies, Kyushu University, 9(1), 156–162.

Pakpahan, G. K. R. (2021). Membangun Solidaritas Kemanusiaan: Kritik Nabi Amos terhadap Praktik Pelanggaran Hak Asasi Manusia. Manna Rafflesia, 7(2), 441–466.

Pakpahan, G. K. R., Nugroho, F. J., Benyamin, P. I., Pantan, F., Wiryohadi, W., Bethel, T. T., Sangkakala, T. T., Education, E., Negeri, U., Education, C., & Bethel, T. T. (2022). Pandemic ecclesiology : Church re-actualisation during the pandemic Research methods. HTS Teologiese Studies/Theological Studies, 78(4), 1–8.

Pakpahan, G. K., Salman, I., Setyobekti, A. B., Sumual, I. S., & Christi, A. M. (2021). Internalisasi nilai-nilai Pancasila dalam upaya mencegah radikalisme Gernaida. KURIOS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 7(2), 435–445.

Pantan, F., Issak Benyamin, P., Hardori, J., Sumarno, Y., & Sugiono, S. (2021). Resiliensi spiritual menghadapi disruption religious value di masa pandemi Covid-19 pada lembaga keagamaan. KURIOS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 7(2), 372–380.

Pantan, F., & Natalia, E. S. K. (2012). Pengaruh Pelaksanaan Pendidikan Agama Kristen Bagi Anak Usia 7-12 Tahun Terhadap Perilaku Disiplin Anak di Sekolah Minggu. Edukasi: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 10(1), 1–20.

Putri, M. T. G., Iswari, F., & Nuriyanti, W. (2022). Pelatihan Pembuatan Boneka Tangan Sebagai Inovasi Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Di TK IT Namira Bogor. Jurnal Pustaka Mitra (Pusat Akses Kajian Mengabdi Terhadap Masyarakat), 2(1), 34–39. https://doi.org/10.55382/jurnalpustakamitra.v2i1.31

Rajagukguk, J. S. P., & Sugiono, L. (2020). Tinjauan Liturgis Unsur-Unsur Ibadah Pentakosta Terhadap Kedewasaan Rohani. Matheo : Jurnal Teologi/Kependetaan, 10(1), 37–51. https://doi.org/10.47562/matheo.v10i1.101

Ratnaningsih, K., & Artikel, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Seni Budaya Berbasis Digital Eksotisme Lukisan Pada Caping. Inopendas Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(2), 64–70.

Rifauddin, M. (2016). FENOMENA CYBERBULLYING PADA REMAJA ( Studi Analisis Media Sosial Facebook ). IKHIZANAH AL-HIKMAH: Jurnal Ilmu Perpustakan, Informasi Dan Kearsipan, 4(1).

Riniwati, R. (2020). Pembinaan Guru Sekolah Minggu Untuk Mengajarkan Konsep Keselamatan Pada Anak. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 4(2), 185. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i2.247

Salman, I., & Benyamin, P. I. (2021). Monitoring Model and Evaluation of ICT Utilization in The New Normal Era in Distance Learning in Madrasah. INCRE Indonesia, 1–8. https://doi.org/10.4108/eai.11-11-2020.2308302

Sudiarta, I. W., & Palguna, I. K. E. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Keagamaan Dalam Memperkuat Ketahanan Keluarga Pada Masa Pandemi Di Kecamatan Karangasem. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 471–491. https://doi.org/10.37329/cetta.v4i3.1452

Sumarno, Y., Ambesa, S., Abi, M., & Paendeong, V. (2019). Diakonia Transformatif di GBI Lembah Pujian Kefamenanu dalam Mengentaskan Tuna Aksara. Matheo : Jurnal Teologi/Kependetaan, 9(2), 71–84.

Sumarno, Y., Christi, A. M., Gracia, F. Y., Runesi, A., & Timadius, H. (2021). Strategi PAIKEM Terpadu Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Era Pandemi Covid-19. Fidei: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 4(2), 226–244.

Sumarno, Y., Lasfeto, A., Paendongt, V. A. R., Rut, & Leorince. (2022). Penerapan Hybride Class pada Pembelajaran Tatap Muka di Prodi Pendidikan Sekolah Tinggi Teologi Bethel Indonesia. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(3), 4186–4197.

Sumarno, Y., Mahendra, Y., & Kontesa, P. A. (2019). Pelatihan Guru Sekolah Minggu sebagai Fasilitator dalam Membentuk Karakter Anak Kelas Toddler Di GBI Pekan Raya Jakarta. Edukasi: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, I(2).

Sumarno, Y., & Ocktavian, R. (2019). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TERHADAP MOTIVASI BELAJAR. Edukasi : Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 10(1).

Sumual, I. S., Pradipta, D. A., & Simanungkalit, T. P. (2019). Pembinaan dan Pendalaman Alkitab Dasar Bagi Kedewasaan Iman di Pemuda Gereja Bethel Indonesia Abraham, Manado. Pneumata: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, I(1), 8–15.

Supriyadi, D. (2021). Implementasi Best Practice Kristen dalam Pendidikan Agama Kristen di Sekolah Minggu. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 1(2), 108–123.

Suryaningsih, Y., Gaffar, A. A., & Sugandi, M. K. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Praktikum Virtual Berbasis Android Untuk Meningkatkan Berpikir Kreatif Siswa. BIO EDUCATIO : (The Journal of Science and Biology Education), 5(1), 74–82. https://doi.org/10.31949/be.v5i1.2243

Tefbana, I. I., Hana, S. R., Supartini, T., & Wijaya, H. (2021). Kompetensi Guru Sekolah Minggu Terhadap Keefektifan Mengajar Anak: Suatu Studi Kuantitatif Di Jemaat GPdI El-Shaddai Makassar. Didache: Journal of Christian Education, 1(2), 205. https://doi.org/10.46445/djce.v1i2.360

Untung, N., Tanonggi, R. O., & Pekuwali, J. R. (2021). Komsel Pemuridan Kreatif Pemuda Gbi Bukit Sion. Jurnal PKM Setiadharma, 2(2), 91–99. https://doi.org/10.47457/jps.v2i2.179

Untung, N., Wariki, V., Merari, D. B., Budi, A., & Sugiono, S. (2019). Kepemimpinan Karismatik dalam Meningkatkan Iman Kaum Muda di Gereja Bethel Indonesia Kota Jambi. MATHEO: Jurnal Teologi/Kependetaan, 9(1), 8.

Wariki, V., & Poli, K. D. (2019). Implementasi Pengajaran yang Berorientasi kepada Kehidupan Kristen Sejati Untuk Meningkatkan Motivasi Beribadah Youth GBI Eben Heazer. Pneumata: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, I(1), 1–12.

Wijaya, B. R. (2020). MEMAKNAI PERISTIWA KEMATIAN DALAM TERANG ESTETIKA TEOLOGIS KRISTIANI. Jurnal Melintas, 36(3), 379–398.

Yudha Sampe Pasang, M., Narasiang, B., & Sugiarso, B. (2021). Marble Application Development (Pengembangan Aplikasi Marble). Jurnal Teknik Informatika, 16(4), 409–420.


Article Metrics

 Abstract Views : 423 times
 PDF Downloaded : 47 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.