The Relationship between Learning Concentration and Learning Outcomes of Students at LKP Hazika Education Center
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v9i4.113946
Full Text: Language : en
Abstract
This research is motivated by the low learning outcomes of students at LKP Hazika Education Center Padang City, this is thought to be due to the low concentration of students' learning during learning. This study aims to: 1) describe the concentration of students' learning; 2) describe student learning outcomes; and 3) see the relationship between learning concentration and student learning outcomes at LKP Hazika Education Center Padang City. This type of research is quantitative descriptive correlational technique. The research population of all English participants at LKP Hazika Education Center Padang City was 30 participants and a sample of 21 people were taken using cluster random sampling technique. Data collection techniques in the form of a questionnaire with a data collection tool in the form of a questionnaire. The data analysis technique uses the percentage formula and rank order correlation. The results showed that: (1) students' learning concentration was low, (2) students' learning outcomes were low, (3) there was a less significant relationship between learning concentration and student learning outcomes at LKP Hazika Education Center Padang City. Thus the concentration of learning affects student learning outcomes but not too significantly.
References
Ahmadi, A. (2015). Psikologi Umum. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Asep, J. & A. H. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Astuti, D., Susilo, G., Hariyati, T., & Sari, N. I. (2018). Pengaruh Konsentrasi Belajar dan Kemandirian Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Balik Papan Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 102–113.
Dimyati, & Mudjiono. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Djamarah, S. B. (2015). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Gustria, N., & Wisroni, W. (2020). Hubungan Antara Pengelolaan Lingkungan Belajar dengan Hasil Belajar Peserta Tahfidz di TPQ-TPSQ Al-Hasib Beringin Nagari Lansat Kadap Kecamatan Rao Selatan Kabupaten Pasaman. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 8(3).
Hakim, T. (2015). Belajar Secara Efektif. Jakarta: Puspa Swara.
Hamalik, O. (2016). Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Isnawati, N., & Samian. (2015). Kemandirian Belajar ditinjau dari Kreativitas Belajar dan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 25(1), 128–144.
Khairinal, Syuhada, S., & Alawyah, W. W. (2021). Pengaruh Pendapatan Orang Tua, Bimbingan Belajar dan Tingkat Konsentrasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI SMA Ferdy Ferry Putra Jambi. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 435–442.
Kunandar. (2016). Penilaian Autentik: Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013. Jakarta: Rajawali Press.
Kurniawan. (2020). Analisis Data Penelitian. Yogyakarta: Deepublish.
Latipah, A. (2016). Perbandingan Pembelajaran antara Siswa SMP Terbuka dengan Siswa SMP Reguler pada Mata Pelajaran IPS. Universitas Pendidikan Indonesia.
Maulida, A. W. (2020). Pegaruh Konsentrasi Belajar da Motivasi terhadap Hasil Belajar PPKn SIswa Kelas V SDN Gugus W.R Supratman Kecamatan Lebaksiu Kabupaten Tegal. Universitas Negeri Semarang.
Mayasari, F. D. (2017). Pengaruh Konsentrasi Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa di SMK Negeri 1 Ngabang (Studi Kasus Siswa yang Tinggal dengan Orangtua Asuh). Universitas Tanjungpura.
Nurfadhilah. (2016). Hubungan Antara Perilaku Belajar Dengan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Di Pesantren Al-Urwatul Wutsqaa Benteng Sidrap. UIN ALAUDDIN MAKASSAR.
Purba, L. S. L. (2019). Peningkatan Konsentrasi Belajar Mahasiswa Melalui Pemanfaatan Evaluasi Pembelajaran Quizizz Pada Mata Kuliah Kimia Fisika I. Jurnal Dinamika Pendidikan, 12(1), 29. https://doi.org/10.33541/jdp.v12i1.1028
Raresik, K. A., Dibia, I. K., & Widiana, I. W. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas V Sd Gugus VI. MIMBAR PGSD Undiksha, 4(1), 3.
Sanjaya. (2014). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sardiman. (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.
Setyani, M. R., & Ismah. (2018). Analisis tingkat konsentrasi belajar siswa dalam proses pembelajaran matematika ditinjau dari hasil belajar. Pendidikan Matematika, 01, 73–84.
Sinar, M. (2018). Metode Active Learning: Upaya-Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar. Yogyakarta: CV Indah Budi Utama.
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Suardi, M. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.
Suardi, Moh. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.
Sudjana, N. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosdikarya.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Jakarta: Alfabeta.
Sunarti, V. (2014). Peranan Pendidikan Luar Sekolah Dalam Rangka Mitigasi Bencana. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 2(2). https://doi.org/https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v2i2.5044
Supriyadi. (2015). Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Jaya Ilmu.
Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sutarto, J. (2017). Pendidikan Nonformal Teori dan Program. Semarang: Widya Karya.
Ulfa, M. (2015). Beragam Gangguan Paling Sering Menyerang Anak. Yogyakarta: Flashbooks.
Yarissumi. (2017). Hubungan antara Konsentrasi Belajar Peserta Didik dengan Keaktifan Belajarnya pada Bimbingan Belajar Bahasa Inggris Happy Course. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 5(2), 132–142. https://doi.org/10.24036/kolokium-pls.v5i2.31
Article Metrics
Abstract Views : 909 timesPDF Downloaded : 415 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.