A Description of The Motivation 3 In 1 Training Participants of Safety Pin Stitching at Balai Diklat Industri Padang

Rismawati Rismawati(1), Syuraini Syuraini(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v9i2.112600

Full Text:    Language : en

Abstract


This research was motivated by the low motivation of the participants in participating in the 3 in 1 embroidery pin training at the Padang Industrial Education and Training Center. The goal is to see a picture of the motivation of the participants in following the pinhead embroidery training. This type of research is quantitative with a descriptive approach. The number of respondents in this study was 40 people consisting of training participants for pinhead embroidery training generation II and XIII. The data collection technique used a questionnaire. The data analysis technique uses the percentage formula. The results of this study indicate that the motivation to follow the training participants of the 3 in 1 head embroidery training is still low, namely 71% for 40 respondents.


References


Alim, M. S. (2010). Pengaruh Kualifikasi Pendidikan, Keikutsertaan Diklat, Sikap Pada Profesi dan Kompetensi Guru. IAIN Walisongo.

Arikunto, S. (2000). Metode Penelitian. UPI Bandung. Universitas Pendidikan Indonesia.

Azizah, N. (2019). Pengaruh Pelatihan Menjahit terhadap Tingkat Kepuasan Warga Belajar di Satuan Pendidikan Non Formal (Studi Pada SKB Kota Tasikmalaya). Universitas Siliwangi. Universitas Siliwangi.

Nurfauzia, R., & Pamungkas, A. H. (2020). Training Program for Making Handmake Batik in Padang Development of 3 in 1. SPEKTRUM PLS, 8(1), 102–111. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v8i1.107756

Pello, A. D. (2018). Hubungan Motivasi dengan Hasil Belajar Peserta Pendidikan dan Pelatihan Pengadaan Barang dan Jasa Pemerintah. PKM UIK, 1(01), 1–9.

Ramadani, F., & Syuraini, S. (2018). Gambaran Kompetensi Profesional Tutor Menurut Warga Belajar pada Program Kesetaraan Paket B di PKBM Legusa. SPEKTRUM PLS, 6(4), 2018. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i4.101721

Safitri, V., & Syuraini, S. (2019). Gambaran Motivasi Warga Belajar Pelatihan Keterampilan Menyulam Selendang Koto Gadang di PKBM Anarvani Padang. JFACE, 1(3), 442–448. https://doi.org/10.5281/zenodo.3732087

Sayekti, W. H. (2019). Hubungan antara Pendidikan dan Pelatihan dengan Kompetensi Guru Peserta Diklat di Unit Pelaksana Teknis Pengembangan Pendidikan Kejuruan Jawa Timur. Skripsi UIN Sunan Ampel Surabaya.

Setiawan, R. (2010). Analisis Pengaruh Faktor Kemampuan Dosen , Motivasi Belajar Ekstrinsik dan Intrinsik Mahasiswa , Serta Lingkungan Belajar Terhadap Semangat Belajar. Jurnal Mitra Ekonomi Dan Manajemen Bisnis, 1(2), 229–243.

Sudrajat, A. (2012). Teori-Teori Motivasi. In Tentang Pendidikan (pp. 1–7).

Sulasiah, F. (2019). Pengaruh Motivasi Intrinsik dan Ekstrinsik terhadap Hasil Belajar Peserta Diklat Penguatan Kepala Sekolah Negeri di Provinsi DKI Jakarta Tahun 2019. BPSDMI Provinsi DKI Jakarta, 1(2), 129–152.

Syuraini, Y. &. (2018). Gambaran Kepedulian Orangtua Terhadap Pendidikan Remaja di Jorong Sungai Cubadak Kecamatan Akabiluru Kabupaten Lima Puluh Kota. SPEKTRUM PLS UNP, 10(2004). https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i4.101741

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003).

Wirdayani, N., & Syuraini, S. (2020). Hubungan Motivasi Belajar dengan Disiplin Warga Belajar dalam Mengikuti Pelatihan Menjahit di PKBM Anarvani Kota Padang. Jurnal Halaqah, 2(3), 259–269. https://doi.org/10.5281/zenodo.3880799

Yulidar, Syuraini, & Ismaniar. (2018). Gambaran Minat Warga Belajar Mengikuti Kegiatan Randai di Sanggar Seni Mustika Minang Duo Kota Pariaman. SPEKTRUM PLS, 1(2), 245–251. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i2.9489


Article Metrics

 Abstract Views : 327 times
 PDF Downloaded : 65 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.