Improving Early Childhood Language Development through Storytelling Methods

Suci Wahyuni(1), Thania Diyelsa Aveta Deni(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v7i4.109261

Full Text:    Language : 

Abstract


Language is an ability possessed by someone to communicate with others, both verbal communication, writing, facial expressions, sign language, gestures, and others. Language skills in children always develop according to their age level. Therefore it is very necessary stimulation from parents and control of these developments because it will affect and determine how the child’s next language development. It can be done by parents by giving examples of good language to children, talking about positive things and easily understood by children.

Keywords: Stimulation, Language Ability, Communication, Telling Stories

References


Amalia, E. R., Rahmawati, A., & Farida, S. (2019). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini dengan Metode Bercerita. Mojokerto. Retrieved from https://osf.io/kr5fw/download/?format=pdf

Apriana, R. (2009). Hubungan Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) dengan Perkembangan Kognitif Anak Usia Prasekolah di Kelurahan Tinjomoyo Kecamatan Banyumanik Semarang. Universitas Diponegoro.

Arinoviani, K. D., Pudjawan, K., & Antara, P. A. (2016). Penerapan Metode Bercerita untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Inggris Anak Kelompok A1 dalam Kegiatan Ekstrakulikuler. E-Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan Ganesha, 4(2).

Bachir, B. S. (2005). Pengembangan Kegiatan Bercerita di Taman Kanak- Kanak, Teknik dan Prosedurnya. Jakarta: Depdiknas.

Khairi, H. (2018). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini dari 0-6 Tahun. Jurnal Warna, 2(2), 15–28. Retrieved from ejournal.iaiig.ac.id › index.php › warna › article › download

Mekarningsih, N. K. A., Wirya, I. N., & Magta, M. (2015). Penerapan Metode Bercerita Berbantuan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Lisan Pada Anak. E-Journal PG PAUD Universitas Pendidikan Ganesha, 3(1).

Nurvitasari, M. D. (2016). Penerapan Aspek Perkembangan Anak Usia Dini dalam Media Macca (Balok Susun Interaktif). Pendidikan Anak Usia Dini, 1(5), 95–104. Retrieved from http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgpaud/article/viewFile/585/579

Pudjaningsih, W. (2013). Metode Pengembangan Bahasa: Penerapannya Pada Pembelajaran Berbasis Tema dan Sentra Di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pena, 3(2).

Rahman, U. (2009). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 12(1), 46–57. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/lp.2009v12n1a4.

Rahmat, A., & Mamonto, E. (2016). Pengaruh Metode Bercerita terhadap Kemampuan Menyimak Anak di Kota Solo Gorontalo. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 5(1), 9–15.

Rahmawati, Y. (2012). Pengenalan Budaya Melalui Bercerita untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 1(1), 72–78. Retrieved from https://journal.uny.ac.id/index.php/jpa/article/download/2908/2422

Sariati, N. P. A., Pudjawan, K., & Antara, P. A. (2018). Pengaruh Metode Bercerita terhadap Kemampuan Sosial Anak Kelompok B pada Taman Kanak-Kanak di Gugus IV. E-Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan Ganesha, 6(3), 313–322. Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/article/download/15195/9296

Septiani, R., Widyaningsih, S., & Igomh, M. K. B. (2016). Tingkat Perkembangan Anak Pra Sekolah Usia 3-5 Tahun yang Mengikuti dan Mengikuti Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Urnal Keperawatan Jiwa, 4(2), 132–136.

Setiantono, T. (2012). Penggunaan Metode Bercerita bagi Anak Usia Dini di PAUD Smart Little Cilame Indah Bandung. Jurnal EMPOWERMENT, 1(2), 18–23. Retrieved from http://www.e-journal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/empowerment/article/viewFile/611/441

Suryana, D. (2013). Perkembangan Bahasa pada Anak Usia Dini. Magelang: Indonesia Tera.


Article Metrics

 Abstract Views : 222 times
 PDF Downloaded : 83 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.