The Effect of Widyaiswara's Performance on the Condition of Participants in Education and Training at the West Sumatra Province Human Resources Development Agency

Nadia Wati(1), Warma Novita(2), Pioni Marta Sari(3), Rindiani Ningsih(4),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(3) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(4) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v8i1.107787

Full Text:    Language : en

Abstract


The background of this article has to make the high quality of humans resources can improving the quality of the nation towards prosperity. While the low grade of a country citizens can bring quality by a nation towards a nation that is difficult to progress and difficult to prosper. From this program, we will expand citizen skills with educations and training or better known as (Diklat). Education and training is a place for institutions that dedicate their existence to education that aims to improve and develop Human Resources (HR) in an institution or agency. To carry out education and training in the human resource development body, it takes educators called widyaiswara.

Keywords: Human Resource, Training, Widyaiswara


References


Fahriati, F., & Syuraini, S. (2018). Hubungan Kepedulian Orang Tua dengan Keberhasilan Pendidikan Anak di Jorong Labuai Kecamatan Koto Balingka Kabupaten Pasaman Barat. Pendidikan Luar Sekolah, 1(3), 262–268. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i3.100600

Fathurrohman, M., & Sulistyorini, S. (2012). Belajar & Pembelajaran: Meningkatkan Mutu Pembelajaran Sesuai Standar Nasional. Yogyakarta: Penerbit Teras.

Husaini, A. (2017). Peranan Manajemen Sumberdaya Manusia dalam Organisasi. Jurnal Warta, 51, 45–56.

Idrus L. (2019). Evaluasi dalam Proses Pembelajaran. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 920–935. https://doi.org/10.35673/ajmpi.v9i2.427

Kharisma, B. (2013). Evaluasi Program-Program Strategis Pemerintah Kota Bandung di Bidang Ekonomi dalam Upaya Penguatan dan Peningkatan Kemampuan Daya Beli Masyarakat: Suatu Tinjauan Analisis Kebijakan. Jurnal Manajemen Teori Dan Terapan, 6(3), 94–128. Retrieved from https://e-journal.unair.ac.id/JMTT/article/download/2672/1939

Kulla, T., Rumapea, P., & Tampongangoy, D. L. (2018). Kualitas Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Pembangunan Desa Tinggilbet Distrik Beoga Kabupaten Puncak Provinsi Papua. Jurnal Administrasi Publik, 4(58). Retrieved from https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/JAP/article/view/19784

Mahirah B. (2017). Evaluasi Belajar Peserta Didik (Siswa). Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 257–267. https://doi.org/10.24252/idaarah.v1i2.4269

Mahyarni, M., & Meflinda, A. (2011). Peran Strategis Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Produktivitas Kerja Karyawan. Anida, 36(1), 23–36. Retrieved from http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/Anida/article/view/292

Neonufa, S., Hardika, H., & Nasution, Z. (2016). Pelatihan Tenun Ikat di Rumah Pintar Sonaf Soet Hinef (Analisis Dampak Pelatihan dalam Meningkatkan Kesejahteraan Keluarga Perempuan Penenun). Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(6), 1216–1223. https://doi.org/10.17977/jp.v1i6.6509

Novauli M, F. (2015). Kompetensi Guru dalam Peningkatan Prestasi Belajar pada SMP Negeri dalam Kota Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Unsyiah, 3(1), 45–67. Retrieved from http://www.jurnal.unsyiah.ac.id/JAP/article/download/2524/2371

Sahari, S. (2018). Pengaruh Pendidikan, Pelatihan, dan Pengalaman Mengajar terhadap Profesionalisme Guru di SMAN I Likupang. Jurnal Ilmiah Iqra’, 9(1), 62–86. https://doi.org/10.30984/jii.v9i1.599

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumiati, M. (2019). Pengaruh Pelatihan dan Disiplin Mengajar terhadap Kualitas Pengelolaan Pembelajaran Guru PAI SMA-SMK Negeri Kota Metro. Al-I’tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 102–109. https://doi.org/10.30599/jpia.v6i2.648

Yulidar, Y., Syuraini, S., & Ismaniar, I. (2018). Gambaran Minat Warga Belajar Mengikuti Kegiatan Randai di Sanggar Seni Mustika Minang Duo Kota Pariaman. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(2), 245–251. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i2.9489


Article Metrics

 Abstract Views : 123 times
 PDF Downloaded : 43 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.