The Education of A Recidivist Family (A Case Study of X Family at Kelurahan Lubuk Buaya, Kecamatan Koto Tangah, Kota Padang)

Nindi Nilam Sari(1), Syafruddin Wahid(2), Wisroni Wisroni(3),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(3) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v2i2.104875

Full Text:    Language : ina

Abstract


The purpose of this research is to describe in a family educator, learner in the family, learning objectives, materials, methods of learning and the learning environment in the family of a recidivist at Kelurahan Lubuk Buaya Kecamatan Koto Tangah Kota Padang. This research used the method of qualitative research in the form of a case study. The data collection technique using snowball sampling. The collected data through observation and interviews. Analysis of the data using qualitative analysis data. The proses of analysis data are data reduction, data display, and verification. Based on the results of this research concluded that educator in the family is the recidivist, learners in a recidivist family is his wife and the child, the learning goal is for the children to have manners as the foundation of his life. The materials are honesty and openness, religion and manners, responsibility, shaping of our thinking. The learning environment is the family, community and natural surroundings.

Keywords: Education, Family, Recidivist

References


Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: UNISSULA PRESS. https://doi.org/10.1007/s00423-006-0143-4

Ahmadi, A. (2005). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Arianti, A. (2017). Urgensi Lingkungan Belajar yang Kondusif dalam Mendorong Siswa Belajar Aktif. Didaktika, 11(1), 41–62. https://doi.org/10.30863/didaktika.v11i1.161

Asvio, N. (2015). Hubungan Lingkungan Belajar dan Motivasi Belajar dengan Minat Belajar Mahasiswa Semester III Program Studi Diploma III Kebidanan. Jurnal Al-Fikrah, 3(1), 95–108. Retrieved from http://ecampus.iainbatusangkar.ac.id/ojs/index.php/alfikrah/article/download/394/387

Damanik, B. E. (2019). Pengaruh Fasilitas dan Lingkungan Belajar terhadap Motivasi Belajar. Publikasi Pendidikan, 9(1), 46. https://doi.org/10.26858/publikan.v9i1.7739

Harjali, H., Degeng, I. N. S., Setyosari, P., & Dwiyogo, W. D. (2016). Strategi Guru dalam Membangun Lingkungan Belajar yang Kondusif: Studi Fenomenologi pada Kelas-kelas Sekolah Menengah Pertama di Ponorogo. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran (JPP), 23(1), 10–019.

Hasbullah. (2009). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Penerbit Bumi Pers.

Inriyani, Y., Wahjoedi, W., & Sudarmiatin, S. (2016). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPS. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Kerjasama Direktorat Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud, 1, 1–7. https://doi.org/http://pasca.um.ac.id/conferences/index.php/gtk/article/download/246/233

Moleong, L. J. (2013). Metodologi Penelitian Kualitatif (ketigapulu). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Presiden Republik Indonesia. Undang-Undang Republik Indonesia Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Pub. L. No. 20 (2003). Indonesia. Retrieved from https://www.unpad.ac.id/wp-content/uploads/2012/10/UU20-2003-Sisdiknas.pdf

Prihatini, E. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Minat. Formatif : Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(2), 171–179. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v7i2

Rohendi, D., Sutarno, H., & Ginanjar, M. A. (2010). Efektivitas Metode Pembelajaran Demonstrasi terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas X pada Mata Pelajaran Keterampilan Komputer dan Pengelolaan Informasi di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal PTIK, 3(1), 16–18. Retrieved from http://file.upi.edu/Direktori/JURNAL/PENDIDIKAN_TIK/Jurnal_Pend_TIK_Vol_3_No_1/Efektivitas_Metode_Pembelajaran_Demonstrasi_Terhadap_Peningkatan_Hasil_Belajar_Siswa_Kelas_X_Pada_Mata_Pelajaran_Keterampilan_Komputer_dan_Pengelolaan_Informasi_Di_Sekolah_Mene

Rosikum. (2018). Peran Keluarga dalam Implementasi Pendidikan Karakter Religius Anak Rosikum. Jurnal Kependidikan, 6(2), 293–308.

Rusdiana. (2014). Konsep Inovasi Pendidikan. Bandung: CV. Pustaka Setia.

Setiardi, D. (2017). Keluarga sebagai Sumber Pendidikan Karakter Bagi Anak. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 135–146. https://doi.org/10.34001/tarbawi.v14i2.619

Subali, E., & Hendrajati, E. (2012). Pelatihan Paradigma dan Metode Pembelajaran. Jurnal Sosial Humaniora, 5(2), 193–206. https://doi.org/10.12962/j24433527.v5i2.618

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Uno, H. B. (2006). Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Wahid, S. (1998). Belajar Membelajarkan Antar Teman Sebaya Kasus Pendidikan Informal pada Bengkel Cat Mobil Otocat Kotamadya Padang. Padang.


Article Metrics

 Abstract Views : 157 times
 PDF Downloaded : 18 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.