Relationship between Intensity of Parent-Child Interaction and Child Morale
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(3) Universitas Negeri Padang  Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v2i2.104584
Full Text: Language : en
Abstract
This research is a background by the bad moral of a child in Bungo Pasang Salido village in IV Jurai Pesisir Selatan district. Purpose this research is (1) to describe the interaction intensity of parents with a child, (2) to describe child morally, (3) to look relations between interactions intensity of parent-child with child morals. This research was quantitative correlational. The population in this research amounted to 67 with 34 people as a sample. Techniques of data collection with the questonanaire sheet statement. Data analysis techniques using percentage formulas and product-moment correlation formulas. The result showed (1) interactions intensity of parents with child still low, (2) child morals in Bungo Pasang Salido village, in IV Jurai Pesisir Selatan district was still bad, (3) there is a very significant correlation between interactions intensity of parent-child with child moral, because analysis value is 0,991 still confirmed with rtable for n=34 is 0,339 for significant level 5% more than for significant level 1% is 0,436.
Keywords: Interaction Intensity, Child Moral
References
Agustin, D. S. Y., Suarmini, N. W., & Prabowo, S. (2015). Peran Keluarga Sangat Penting dalam Pendidikan Mental, Karakter Anak serta Budi Pekerti Anak. Jurnal Sosial Humaniora (JSH), 8(1), 46–54. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.12962/j24433527.v8i1.1241
Ahmadi, A. (2009). Psikologi Sosial. Jakarta: Rineka Cipta.
Akhyadi, A. S., & Mulyono, D. (2018). Program Parenting dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Keluarga (Program Pengabdian di Desa Karangpakuan, Kecamatan Darmaraja, Kabupaten Sumedang). Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (Abdimas), 1(1), 1–8. Retrieved from https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/abdimas-siliwangi/article/download/34/3
Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Aziz, S. (2015). Pendidikan Keluarga Konsep dan Strategi. Yokyakarta: Gava Media Title.
Chaplin, J. P. (2004). Kamus Lengkap Psikologi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Fauzi, R. (2014). Hubungan Keharmonisan Keluarga dengan Perkembangan Moral Siswa Kelas IV dan V di MI Darul Falah Ngrangkok Klampisan Kandangan Kediri, 2(2), 76–93.
Helmawati. (2014). Pendidikan Keluarga. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Hufad, A. (2000). Peran Keluarga Inti dalam Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, I(1).
Jailani, M. S. (2014). Teori Pendidikan Keluarga dan Tanggung Jawab Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Nadwa Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 245–260.
Prasanti, D., & Fitriani, D. R. (2018). Pembentukan Karakter Anak Usia Dini: Keluarga, Sekolah, dan Komunitas? Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 13–19. Retrieved from https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/download/2/2
Presiden Republik Indonesia. Undang-Undang Republik Indonesia Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Pub. L. No. 20 (2003). Indonesia. Retrieved from https://www.unpad.ac.id/wp-content/uploads/2012/10/UU20-2003-Sisdiknas.pdf
Rahmat, A. (2018). Manajemen Pemberdayaan pada Pendidikan Nonformal. Gorontalo: Ideas Publishing. Retrieved from http://repository.ung.ac.id/get/karyailmiah/2221/Abdul_Rahmat___Buku_Manajemen_Pemberdayaan_Pada_Pendidikan_Nonformal.pdf
Rice, P. . (1993). Stress and Health. United States of America: Brooks/Cole.
Setiardi, D. (2017). Keluarga sebagai Sumber Pendidikan Karakter Bagi Anak. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 135–146. https://doi.org/10.34001/tarbawi.v14i2.619
Simamora, H. (2001). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: STIE YKPN.
Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331–354. https://doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.757
Suciati, R. (2008). Perkembangan Moral Anak Tunggal pada Usia 15-18 Tahun. Jakarta: Universitas Gunadharma.
Sudiapermana, E. (2009). Pendidikan Informal. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 4(2).
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suryono, Y., & Tohani, E. (2016). Inovasi Pendidikan Nonformal. Yogyakarta: Graha Cendekia. Retrieved from http://staffnew.uny.ac.id/upload/130799881/pendidikan/Inovasi Pendidikan Nonformal.pdf
Syahraeni, A. (2015). Tanggung Jawab Keluarga dalam Pendidikan Anak. Al-Irsyad Al-Nafs: Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, 2(1), 27–45. Retrieved from http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/Al-Irsyad_Al-Nafs/article/download/2560/2400
Yunani. (2017). Model Pendidikan Karakter dalam Keluarga (Studi Kasus pada Keluarga yang Istrinya Berprofesi sebagai Guru PAI SD di Lingkungan UPTD Pendidikan Kecamatan Jalaksana Kabupaten Kuningan. OASIS (Jurnal Ilmiah Kajian Islam), 2(1), 1–19.
Article Metrics
Abstract Views : 282 timesPDF Downloaded : 70 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.