The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Abstract


DAMPAK TEKNIK CLUSTERING DAN MOTIVASI TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS PARAGRAF RECOUNT SISWA KELAS X SMAN 1 BATANG ANAI

Abstract

This study aims to determine whether clustering and motivation techniques have a significant impact on the skills of writing paragraph recount in class X SMAN 1 Batang Anai. This technique is compared with conventional techniques. This research is an experimental research using 2x2 factorial design. Class X1 consisting of 32 students is defined as the experimental class whereas class X2 which also consists of 32 students is designated as control class. Research data showed that (1) clustering technique had a positive impact on the ability of writing recount paragraphs compared with conventional techniques where the value of tcount 2.45 higher than ttable 1.70, (2) students with high motivation who were taught Using clustering technique has better writing ability compared to students with high motivation taught by using conventional technique, (3) students with low learning motivation who taught by clustering technique have better writing ability compared with low motivated student who taught with Using conventional techniques, and (4) there is no interaction between the two techniques and the students' motivation for the ability to write a student recount paragraph where the value of Fcount is 0.150 which is smaller than the value of Ftabel 4.02.

Key Words: Clustering Technique, Motivation, Writing Recount Paragraph, Recount Text.

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah teknik clustering dan motivasi  memberikan dampak yang signifikan terhadap keterampilan menulis paragraf recount di kelas X SMAN 1 Batang Anai. Teknik ini dibandingkan dengan teknik konvensional. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen menggunakan rancangan penelitian faktorial 2x2. Kelas X1 yang terdiri dari 32 siswa ditetapkan sebagai kelas eksperimen sedangkan kelas X2 yang juga terdiri dari 32 siswa ditetapkansebagai kelas kontrol. Data penelitian diperoleh dari tes menulis dan angket motivasi.Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) teknik clustering memberikan dampak positif terhadap kemampuan menulis paragraf recount dibandingkan dengan teknik konvensional dimana nilai thitung 2.45 lebih tinggi dari ttabel 1.70, (2) siswa dengan motivasi tinggi yang diajar menggunakan teknik clustering mempunyai kemampuan menulis yang lebih baik dibandingkan dengan siswa dengan motivasi tinggi yang diajar dengan memakai teknik konvensional, (3) siswa dengan motivasi belajar rendah yang diajar dengan teknik clustering mempunyai kemampuan menulis yang lebih baik dibandingkan dengan siswa dengan motivasi rendah yang diajar dengan menggunakan teknik konvensional, dan (4) tidak terdapat interaksi antara kedua teknik dan motivasi siswa terhadap kemampuan menulis paragraf recount siswa dimana nilai Fhitung nya adalah 0.150 yang lebih kecil daripada nilai Ftabel 4.02.

Key Words: Clustering Technique, Motivation, Writing Recount Paragraph, Recount Text.