Desain Pendidikan Multikultural pada Pendidikan Dasar
(1) Universitas Negeri Jakarta, Kota DKI Jakarta  Indonesia
(2) Universitas Negeri Jakarta, Kota DKI Jakarta  Indonesia
(3) Universitas Negeri Jakarta, Kota DKI Jakarta  Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v8i1.125569
Full Text: Language : idn
Abstract
The purpose of this research is to integrate and construct the design of multicultural education in basic education. This research is a descriptive qualitative research with a literature study approach. The data collection technique is done through the documentation method of journals, articles, and books related to multicultural education. Data analysis techniques consist of data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The result of this research is the interpretation of the theoretical basis of multicultural education design in basic education which includes various: (1) Definition of Multicultural Education; (2) Principles of Multicultural Education; (3) Multicultural Education Procedures; (4) Multicultural Education Approaches; (5) Multicultural Education Models; (6) Integration of Multicultural Education in the Curriculum through Religious Education, Pancasila and Citizenship Education (PPKn), Social Sciences (IPS), School Programs, and Local Content.
Keywords
References
Abdiyah, L., & Arif, M. (2021). Filsafat Pendidikan Islam: Pendidikan Multikultural. Tarbawy : Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 24-3. doi:https://doi.org/10.32923/tarbawy.v8i2.1827
Afista, Y., Hawari, R., & Sumbulah, U. (2021). Pendidikan multikultural dalam transformasi lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 128-147.
Ajam, M. R., Alhadaar, F., & Karman, A. S. (2019). Model Pendidikan Multikultural Berbasis Budaya Lokal Melalui Praktik Pengajaran Mata Pelajaran Agama Tingkat Sekolah Dasar Di Kota Ternate. ETNOHISTORI: Jurnal Ilmiah Kebudayaan dan Kesejarahan, 6(2), 213-236. doi:https://doi.org/10.33387/etnohistori.v6i2.2430
Alirmansyah, Destrinelli, Irani, V. S., Karomah, R., Riski, R. D., Amri, K., . . . Hendriyati, B. (2019). mplementasi Budaya Melayu Jambi Melalui Mata Kuliah Pengenalan Adat Melayu Jambi pada Mahasiswa PGSDUniversitas Jambi. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar (JIPPSD), 3(2), 25-35. doi:https://doi.org/10.24036/jippsd.v3i2.107404
Anwar, M. S. (2022). Ketimpangan Aksesibilitas Pendidikan Dalam Perpsektif Pendidikan Multikultural. FOUNDASIA, 13(1), 1-15. doi:10.21831/foundasia.v13i1.47444
Arifudin, O. (2021). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.
Azra, A. (2001). Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Jakarta: Kalimah.
Bahri, A. S. (2021). Pengantar Penelitian Pendidikan (Sebuah Tinjauan Teori dan Praktis). Bandung: Widina Bhakti Persada.
Banks , J. A. (2014). An Introduction to Multicultural Education (Fifth Edition ed.). Boston-London: Allyn and Bacon Press.
Banks, J. A. (2016). Multicultural Education Issues And Perspectives (Ninth Edition ed.). The Contributions Approach: Wiley.
Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2018). Penyelenggaraan Bimbingan dan Konseling di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(4), 447-452.
Brereton , P., Kitchenham , B. A., Budgen , D., Turner , M., & Khalil , M. (2007). Lessons From Applying The Systematic Literature Review Process Within The Software Engineering Domain. Journal of Systems and Software, 80(4), 571-583. doi:https://doi.org/10.1016/j.jss.2006.07.009
Derson, & Gunawan, I. G. (2021). Pentingnya Pendidikan Multikultural Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. JAPAM (Jurnal Pendidikan Agama), 1(1), 12-17.
Ibrahim, R. (2013). Pendidikan Multikultural: Pengertian, Prinsip, dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam. ADDIN, 7(1), 129-154.
Khairunisa, L., & Utami, R. D. (2023). Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila pada Tema Kearifan Lokal Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar (JIPPSD), 7(2), 262-273. doi:https://doi.org/10.24036/jippsd.v7i2.123131
Kusnadi, A., & Assa’diyah, F. (2020). Peran Pendidik Pendidikan Agama Islam dalam Mengimplementasikan Pendidikan Multikultural Berbasis Nilai-Nilai Pendidikan Islam di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Nasional Plus Tunas Global Kota Depok. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Pendidikandan Keislaman, 8(1), 1-18.
Latifah, N., Marini, A., & Maksum, A. (2021). Pendidikan Multikultural Di Sekolah Dasar (Sebuah Studi Pustaka). JPDN: Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 42-51. doi:https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i2.15051
Mahendra, P. R. (2023). Peran Pendidikan IPS dalam Pendidikan Multikultural. Journal on Education, 5(2), 4468-4475. doi:https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1171
Mestika, Z. (2014). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Najmina, N. (2018). Pendidikan Multikultural Dalam Membentuk Karakter Bangsa Indonesia. Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 52-56.
Ngardi, V. (2018). Gagasan Multikulturalisme Dalam Materi Muatan Lokal SMP/MTs di Kalimantan Barat. Handep: Jurnal Sejarah Dan Budaya, 1(2), 59-80. doi:https://doi.org/10.33652/handep.v1i2.16
Ningsih, I. W., Mayasari, A., & Ruswandi, U. (2022). Konsep Pendidkan Multikultural di Indonesia. Jurnal Edumaspul, 6(1), 1083-1091. doi:doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3391
Puspita, Y. (2018). Pentingnya Pendidikan Multikultural. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 285-291.
Rijal, A., Affandi, I., Kosasih, A., & Somad, M. A. (2023). Internalisasi Nilai Karakter Disiplin Untuk Menumbuhkan Budaya Positif di Lingkungan Sekolah. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar (JIPPSD), 7(2), 332-345. doi:https://doi.org/10.24036/jippsd.v7i2.124710
Sadjim, U. M. (2017). Pentingnya Konsepsi Pendidikan Multikultural Di Sekolah. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar (JIPPSD), 1(1), 1-11. doi:https://doi.org/10.24036/jippsd.v1i1.7930
Sati, L., & Dewi, D. A. (2021). Peran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Pendidikan Multikultural. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 904-910.
Shabilla, S. P., & Suryarini, D. Y. (2023). Pentingnya Pendidikan Multikultural Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(1), 418-420.
Sleeter, C. E., & Grant, C. A. (2008). Making Choices for Multicultural Education: Five Approaches to Race, Class and Gender (6th Edition ed.). Wiley.
Sparks, L. D. (2011). What if all the kids are white?: Anti-bias multicultural education with young children and families (Second Edition ed.). New York: Teachers College Press.
Sparks, L. D., & Ramsey, P. G. (2005). What If All the Children in My Class Are White? Anti-bias/Multicultural Education with White Children. YC Young Children, 60(6), 20-26.
Sudrajat. (2014). Pendidikan Multikultural Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar. JIPSINDO: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 1(1), 1-19. doi:https://doi.org/10.21831/jipsindo.v1i1.2874
Suharno. (2016). Pengembangan Aspek Moral Dalam Pendidikan Kewarganegaraan Sd Dan Smp: Respons Atas Realitas Keprihatinan Moral. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 13(2), 162-171. doi:https://doi.org/10.21831/civics.v13i2.12739
Sulaswari, M., & Wasino. (2022). Pendidikan Multikultural Melalui Pembelajaran IPS Berbasis Lingkungan Sosial Budaya untuk Sekolah Monokultural. NCESCO: National Conference on Educational Science and Counseling, 2(1), 43-52.
Sumardi, K. (2009). Pengembangan Pembelajaran Berbasis Multikultural. Diambil kembali dari http:// kabepiilampungcom.wordpress.com/ 2009/10/18/pengembangan- pembelajaran-berbasis-multikultural/
Susanti, A., Darmansyah, A., & Pujiastuti, P. (2023). The Hand Puppet Book: The Multicultural-Based Media Developed as Literacy Materials for 4th Grade Students. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar (JIPPSD), 7(2), 346-360. doi:https://doi.org/10.24036/jippsd.v7i2.124212
Sutarno. (2007). Pendidikan Multikultural. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.
Tilar, H. A. (2004). Multikulturalisme: Tantangan-tantangan Global Masa Depan Dalam Transformasi Pendidikan Nasional. Jakarta: Grasindo.
Torres, C. A., & Tarozzi, M. (2020). Multiculturalism in the world system: towards a social justice model of inter/multicultural education. Globalisation, Societies and Education, 20(1), 1-17. doi:https://doi.org/10.1080/14767724.2019.1690729
Vanesia, A., Kusrini, E., Putri, E., Nurahman, I., Alfindo, & Simaremare, T. P. (2023). Pentingnya Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural Dalam Masyarakat. Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 25(2), 242-251.
Xiao , Y., & Watson, M. (2019). Guidance on Conducting a Systematic Literature Review. Journal of Planning Education and Research, 39(1), 93-112. doi:https://doi.org/10.1177/0739456X17723971
York, S. (2003). Roots & Wings: Affirming Culture in Early Childhood Programs. St. Paul: Redleaf Press 10 Yorkton Court.
Zed, M. (2014). Metode penelitian kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Article Metrics
Abstract Views : 314 timesPDF Downloaded : 73 times
Refbacks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.