Strategi Guru Dalam Membina Karakter Disiplin Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 009 Kepau Jaya
(1) Universitas Islam Riau, Kota Pekanbaru  Indonesia
(2) Universitas Islam Riau, Kota Pekanbaru  Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v7i2.123460
Full Text: Language : en
Abstract
The purpose of this study was to describe the teacher's strategy in instilling the character of discipline in class V students and describe what were the obstacles to the teacher's strategy in instilling the character of discipline in class V students at SDN 009 Kepau Jaya. This research method uses a case study approach in the form of observation, interviews and documentation. Testing the validity of the research data was carried out by technical triangulation, time triangulation, and source triangulation. Source triangulation was carried out by selecting informants from Class V.A homeroom teachers and students at SD Negeri 009 Kepau Jaya. Based on the results of the study it can be concluded that the disciplinary character-building activities carried out by the teacher have been running optimally for students. Discipline character-building activities are carried out with several indicators, namely instilling exemplary attitudes, giving rewards, carrying out habituation and imposing sanctions.
Strategi Guru Dalam Membina Karakter Disiplin Siswa Kelas V.A
di Sekolah Dasar Negeri 009 Kepau Jaya
Keywords
References
Afifah, R. N., & Khamidi, A. (2022). Peran Guru Dalam Pengembangan Karakter Peserta Didik Di Sekolah. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 10(01), 132–141.
Amalia, Z., Maulida, U., Tinggi, S., & Islam, A. (2023). Strategi Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Melalui Konsep Penguatan Pendidikan Karakter ( PPK ) (1), 23–30.
Ananda, L. R., & Kristiana, I. F. (2017). Studi Kasus: Kematangan Sosial Pada Siswa Homeschooling. Jurnal EMPATI, 6(1), 257–263. https://doi.org/10.14710/empati.2017.15090
Cahyono, H. (2016). Pendidikan Karakter : Strategi Pendidikan Nilai Dalam Membentuk Karakter Religius. Vol. 01(No. 02), 2–3.
Fauzi, Saski, A., & Mustika, D. (2022). Peran Guru Sebagai Fasilitator Dalam Pembelajaran Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 2492–2500.
Gunawan, H. (2014). Pendidikan karakter : konsep dan implementasi. Bandung: Alfabeta.
Hamzah B. Uno, 1963- Nina Lamatenggo, 1967-. (2016). Tugas Guru dalam Pembelajaran Aspek yang Mempengaruhi. Jakarta : Bumi Aksara, 2016.
Hanifah, H., Susanti, S., & Adji, A. S. (2020). Perilaku Dan Karateristik Peserta Didik Berdasarkan Tujuan Pembelajaran. Manazhim, 2(1), 105–117. https://doi.org/10.36088/manazhim.v2i1.638
Irham, H. N., Karimah, U., Andini, S. A., Safira, S. A., Fauziah, M., & Sulaeman, Y. (2023). Pembentukan Kepribadian Siswa Sekolah Dasar di Era Milenial Melalui Pendidikan Karakter. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(1), 184-193.
Irsan, & Syamsurijal. (2020). Implementasi pendidikan karakter disiplin siswa di sekolah dasar Kota Baubau. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 5(1), 10–17.
Kesuma, D., Triatna, C., & Permana, J. (2013). Pendidikan karakter; kajian teori dan praktik di sekolah (Cetak 1). Bandung : Remaja Rosdakarya.
Kusuma, A. T. (2016). Pendidikan Karakter Siswa Kelas Xi Di Sma Negeri 1 Moga Kabupaten Pemalang. Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Semarang.
Lestari, A., & Mustika, D. (2021). Analisis Program Pelaksanaan Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1577–1583. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.912
Melati, R. S., Ardianti, S. D., & Fardani, M. A. (2021). Analisis Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pembelajaran Daring. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3062–3071. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1229
Mubin, M. S. (2020). Pendidikan Karakter Menurut Ibnu Miskawaih Dan Implementasinya Terhadap Pembelajaran Masa Pandemi. Jurnal Reforma, 9(2), 114. https://doi.org/10.30736/rf.v9i2.319
Muhaimin, Hari, W. &, & Jiwandono, I, S. (2021). JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Disiplin Siswa Kelas V SDN 42 Ampenan. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(2), 186–194.
Munawir, M., Salsabila, Z. P., & Nisa’, N. R. (2022). Tugas, Fungsi dan Peran Guru Profesional. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 8–12. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i1.327
Nurdyansah, & Toyiba, F. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Aktif Terhadap Hasil Belajar Madrasah Ibtiaiyah. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 929–930. http://eprints.umsida.ac.id/1610
Nurhayati, & Ab, H. (2020). Strategi Guru dalam Membangun Kedisiplinan Belajar Siswa. Jurnal Pendais, 2(1), 72–89. https://www.google.com/search?q=Nurhayati%2C+%26+Ab%2C+H.+(2020).+Strategi+Guru+dalam+Membangun+Kedisiplinan+Belajar+Siswa.+Jurnal+Pendais%2C+2(1)%2C+72–89.&oq=Nurhayati%2C+%26+Ab%2C+H.+(2020).+Strategi+Guru+dalam+Membangun+Kedisiplinan+Belajar+Siswa.+Jur
Nuriyatun, P. D. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter Disiplin Dan Tanggung Jawab di SD Negeri 1 Bantul. Universitas Negeri Yogyakarta.
Pratiwi, nuning. (2017). Penggunaan Media Video Call dalam Teknologi Komunikasi. Jurnal Ilmiah DInamika Sosial, 1, 213–214.
Rachmadyanti, P. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Bagi Siswa Sekolah Dasar Melalui Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(2), 201. https://doi.org/10.30870/jpsd.v3i2.2140
Rahayu, D. W., & Taufiq, M. (2020). Analisis Pendidikan Karakter melalui Living Values Education (LVE) di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(7), 1305–1312.
Rahmat, N. (2010). Pembentukan Karakter Disiplin Siswa melalui Guru Kelas di SD N 3 Rejosari Kabupaten Oku Timur. 2(2), 156–173.
Rahmat, N., Sepriadi, S., & Daliana, R. (2017). Pembentukan Karakter Disiplin Siswa Melalui Guru Kelas Di Sd Negeri 3 Rejosari Kabupaten Oku Timur. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 2(2). https://doi.org/10.31851/jmksp.v2i2.1471
Raikhan. (2018). Pembentukan Karakter Disiplin Siswa. Darajat: Jurnal PAI, 1(1), 16–33. https://www.researchgate.net/publication/321041635_Pembentukan_Karakter_Siswa_melalui_Penerapan_Disiplin_Tata_Tertib_Sekolah
Rosdiana, M., & Kurniawan, M. R. (2011). Strategi Guru Dalam Pengembangan Karakter Disiplin Siswa Sd Muhammadiyah Blawong 1 Jetis Bantul Yogyakarta. 1–11.
Rosita, L. (2018). Peran Pendidikan Berbasis Karakter Dalam Pencapaian Tujuan Pembelajaran Di Sekolah. Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi, 8(1). https://doi.org/10.34010/jipsi.v8i1.879
Salsabila, A., Affifah, A. N., & Cahyati, S. Y. (2020). Penanaman Karakter Disiplin pada Siswa SDN JELUPANG 01. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(2), 318–333.
Septianti, N., & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar di SDN Cikokol 2. As-Sabiqun, 2(1), 7–17. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v2i1.611
Sormin, D., & Rahma Rangkuti, F. (2018). Strategi Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Mi Terpadu Mutiara Kota Padangsidimpuan. TAZKIR: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 4(2), 219. https://doi.org/10.24952/tazkir.v4i2.1107
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D / Sugiyono. Bandung : Alfabeta.
Taufik, A., & Akip, M. (2021). Pembentukan Karakter Disiplin bagi Siswa. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 11(2), 122–136. https://doi.org/10.33367/ji.v11i2.1674
Article Metrics
Abstract Views : 555 timesPDF Downloaded : 238 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.