Penggunaan Aplikasi CERAH DENTAL (Cerdas Beribadah dengan Digital) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar

Ani Nur Aeni(1), Marwan Maulana(2), Kamal Aramdan Akbar(3), Achmad Nurul Hafidz(4),
(1) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Sumedang  Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Sumedang  Indonesia
(3) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Sumedang  Indonesia
(4) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Sumedang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v7i1.122613

Full Text:    Language : id

Abstract


This research aims to improve the quality of education in the digitalization era. There needs to be a media to help improve the quality of education. Thus we utilize an application entitled CERAH DENTAL (Cerdas Beribadah Dengan Digital) as a learning medium that can be developed in the digitalization era and can be used for elementary school children. The CERAH DENTAL application contains material about prayer and ablution which is packaged in an attractive design and consists of several features such as material text, videos and games. This research was conducted using the Design and Development (D&D) method involving fourth grade students and Islamic Religious Education teachers at SD Negeri Pataruman. The results of this study indicate that as many as 85% of teachers and 90% of students stated that the CERAH DENTAL application product was suitable for use in teaching prayer and ablution in elementary schools.

Keywords


Elementary School; Instructional Media; Learning Application; Technology; D&D Models

References


Aeni, A. N., Aprilia, Z. D., Suhartini, D. Y., & Suistiani, R. (2022). Pengembangan Aplikasi “Cermin” untuk Menanamkan Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam di Sekolah Dasar Kelas V. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 05(1), 89–99.

Aeni, A. N., Djuanda, D., Nursaadah, R., Baliani, S., & Sopian, P. (2022). Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Volume 11 Nomor 6 Desember 2022 Sebagai Media Pembelajaran Untuk Memahami Materi Development of Word Wall Educative Game As Learning Media To Understand Islamic Religious Education Learning Subjects for Eleme. 11, 1835–1852.

Aeni, A. N., Juneli, J. A., Indriani, E., Septiyanti, I. N., & Restina, R. (2022). Penggunaan E – Book KIJUBI (Kisah Takjub Nabi) Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa SD Kelas V Terhadap Keteladanan Nabi Muhammad SAW. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(4), 1214. https://doi.org/10.35931/am.v6i4.1113

Aeni, A. N., Nofriani, A. N., Fauziah, I. A., & Fauzi, I. A. (2022). Pemanfaatan Media Animasi Berbasis Aplikasi Renderforest Dalam Membentuk Kepribadian Islami Bagi Siswa Sekolah Dasar Kelas 4. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 2(6), 279–287. https://doi.org/10.52436/1.jpti.183

Aeni, W. A., & Yusupa, A. (2018). Model Media Pembelajaran E-Komik Untuk SMA. Jurnal Kwangsan, 6(1), 43. Https://Doi.Org/10.31800/Jtp.Kw.V6n1.P43--59

Apriansah, A., Rahmani, S. A., Wahyuni, S., & Aeni, A. N. (2022). Pengembangan E-Modul Personality of Nabi Muhammad SAW pada Materi PAI Kebudayaan Islam Kelas IV SD. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), 615–622. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i2.2273

Baharuddin, R. (2010) Keefektifan media belajar berbasis teknologi informasi dan komunikasi. Jurnal Pendidikan. Vol 5, No 1 (2010)

Budiman, H. (2017). Peran Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam. Volume 8 No. I

Dirgantara, C. S., Rohmawati, R., Nindya, R., & Aeni, A. N. (2021). Penggunaan Ebook APOI ”Amazing Prophet Of Islam” untuk Mendidik Karakter pada Anak SD Kelas Atas. Jurnal Basicedu, 5(4), 2199–2208.

Ellis, T., & Levy, Y. (2010). A Guide for Novice Researchers: Design and Development Research Methods. Proceedings of the 2010 InSITE Conference, 107–118. https://doi.org/10.28945/1237

Fatimah, S. N., Aghniya, H. Z., Rahmanto, D., & Aeni, A. N. (2022). Penerapan Aplikasi Character Building Untuk Meningkatkan Akhlak Terpuji Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 16(3), 1193. https://doi.org/10.35931/aq.v16i3.1056

Fikriyah, D., Rachmah, H. A., Khoerunnisa, T., & Aeni, A. N. (2022). Pengembangan Aplikasi Islamic Education for Kids Dalam Menumbuhkan Akhlaqul Karimah Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(3), 281–287. https://doi.org/10.37478/jpm.v3i3.1828

Indonesia. Pembukaan Undang-Undang Dasar 1945. Sekretariat Negara. Jakarta.

Kaniawati, M., Abidin, Y., & Rakhmayanti, F. (N.D.). Pengembangan Media Pembelajaran Augmented Reality Pocket Book Dalam Pengenalan Huruf Siswa Kelas I Sekolah Dasar. 11.

Kim, D., Rueckert, D., Kim, D.J., dan Seo, D. (2013). Students’ preceptions and experiences of mobile learning, Language Learning dan Technology, Vol 17, No 3, Hal. 52-73

Kristanto, A. (2016). Media Pembelajaran. Bintang Sutabaya, 1–129.

Manizar, E. (2017). Optimalisasi Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Jurnal Pendidikan. Vol. 3, No. 2, Desember 2017.

Maulid, T. A., Sastabila, N., Puspita, E. D., & Aeni, A. N. (2022). Pengembangan Animasi Kids (ANIKIDS) Ngalaksa dalam Perspektif Islam sebagai Media Pembelajaran Digital Siswa Sekolah Dasar. Berkala Kajian Konseling Dan Ilmu Keagamaan, 9, 19–25. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/consilium/article/view/11398

Puspita, W., Karimah, A. F., Khairunnisa, R. A. S. A. H., Firdaus, M. I., & Aeni, A. N. (2022). Penggunaan Komikids (Komik Islam Edukatif Digital Musik) sebagai Media Pembelajaran Inovatif di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3612–3623. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2682

Purbasari, R., Kahfi, M. dan Yunus, M. (2012). Pengembangan Aplikasi Android sebagai Media Pembelajaran Matematika pada Materi Dimensi Tiga untuk Siswa SMA Kelas X, Jurnal Pendidikan Matematika, Vol 1, No 2, Hal. 3-11.

Putra, R.S.Wijayanti, N. Dan Mahatmanti. (2009). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan. Vol. 11, No. 2

Wijayanti, A. (2014). Pengembangan Autentic Assesment Berbasis Proyek Dengan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Ilmiah Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ipa Indonesia, 3(2). Https://Doi.Org/10.15294/Jpii.V3i2.3107

Winarni, E. W. (2018). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif Kualitatif Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Research And Development (R&D). Jakarta: Bumi Aksara


Article Metrics

 Abstract Views : 167 times
 PDF Downloaded : 110 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.