Pengembangan E-Book KITANA (Kisah Keteladanan Nabi) untuk Meningkatkan Sikap Keteladanan Peserta Didik Sekolah Dasar
(1) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Sumedang  Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Sumedang  Indonesia
(3) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Sumedang  Indonesia
(4) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Sumedang  Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v7i1.122593
Full Text: Language : id
Abstract
The problem in this research is the decline in students' attitude skills and students' skills in understanding a difficult lesson. This study aims to develop students' attitudes and assist students in understanding the teaching material. The development of this E-Book can increase the enthusiasm and motivation of students in developing attitudes and understanding of the material. The research method uses the design and development (D&D) model with the development model using ADDIE. The product made is in the form of an E-Book and at the time of testing, the E-Book product became one of the solutions to the existing problems. It can be seen from the level of effectiveness and readiness of E-Book products reaching 80% based on the assessment of students and teachers. In addition, the level of usefulness of the E-Book is 85% based on the teacher's assessment in supporting the learning process. It can be concluded that E-Book products are able to make students develop attitudes and help students understand the teaching material.
Keywords
References
Aeni, A. N. (2014). Pendidikan Karakter untuk Siswa SD dalam Perspektif Islam. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 50–58.
Aeni, A. N., Djuanda, D., Nursaadah, R., Baliani, S., & Sopian, P. (2022). Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Volume 11 Nomor 6 Desember 2022 Sebagai Media Pembelajaran Untuk Memahami Materi Development of Word Wall Educative Game As Learning Media To Understand Islamic Religious Education Learning Subjects for Eleme. 11, 1835–1852.
Aeni, A. N., Erlina, T., Dewi, D. P., Hadi, F. L., & Ramadhani, S. (2022). Aplikasi BETA (Belajar dari Peta): Media Edukasi Doa-Doa Harian Siswa SD Kelas Rendah. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 9(1), 101–113. https://doi.org/10.21831/jitp.v9i1.49203
Aeni, A. N., Juneli, J. A., Indriani, E., Septiyanti, I. N., & Restina, R. (2022). Penggunaan E – Book KIJUBI (Kisah Takjub Nabi) Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa SD Kelas V Terhadap Keteladanan Nabi Muhammad SAW. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(4), 1214. https://doi.org/10.35931/am.v6i4.1113
Amelia, V., & Arwin, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Kinemaster Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(2), 88. https://doi.org/10.24036/jippsd.v4i2.112274
Aswat, H., Onde, M. K. L. O., B, F., Sari, E. R., & Muliati, M. (2021). Analisis Pelaksanaan Penguatan Karakter Religius Selama Masa Distance Learning Pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4301–4308. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1446
Billah, A. (2016). Pendidikan Karakter untuk Anak Usia Dini dalam Perspektif Islam dan Implementasinya dalam Materi Sains. ATTARBIYAH: Journal of Islamic Culture and Education, 1(2), 243–272. https://doi.org/10.18326/attarbiyah.v1i2.
Damara, A. D., Junaidi, I. A., & Rachmawati, P. A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Plant Flash Pada Materi Bagian-bagian Tumbuhan Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(2), 160. https://doi.org/10.24036/jippsd.v5i2.114585
Dirgantara, C. S., Rohmawati, R., Nindya, R., & Aeni, A. N. (2022). Penggunaan Ebook APOI ”Amazing Prophet Of Islam” untuk Mendidik Karakter pada Anak SD Kelas Atas. Jurnal Basicedu, 6(3), 3931–3944. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2725
Francisca, F., Zahra, J. O. V., Anggraeni, S. H., & Aeni, A. N. (2022). Pengembangan E-book BUDIMAS “Buku Digital Agama Islam” untuk Pembelajaran PAI pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 5268–5277. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.3043
Harto, K., & Tastin, T. (2019). Pengembangan Pembelajaran Pai Berwawasan Islam Wasatiyah : Upaya Membangun Sikap Moderasi Beragama Peserta Didik. At-Ta’lim : Media Informasi Pendidikan Islam, 18(1), 89. https://doi.org/10.29300/attalim.v18i1.1280
Larasati, Citra. (2021). Survei ?ideas Beberkan Fakta Penurunan Kualitas pendidikan selama PJJ. medcom.id. https://www.medcom.id/pendidikan/news-pendidikan/ybJOvLWk-survei-ideas-beberkan-fakta-penurunan-kualitas-pendidikan-selama-pjj
Latifa, U. (2017). Perkembangan pada Anak Sekolah Dasar: Masalah dan Perkembangannya. Academica: Journal of Multidisciplinary Studies, 1(2), 185–196. https://ejournal.uinsaid.ac.id/index.php/academica/article/download/1052/297
Maulid, T. A., Sastabila, N., Puspita, E. D., & ... (2022). Pengembangan Animasi Kids (ANIKIDS) Ngalaksa dalam Perspektif Islam sebagai Media Pembelajaran Digital Siswa Sekolah Dasar. … Kajian Konseling Dan …, 9, 19–25. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/consilium/article/view/11398
Mustaghfiroh, H., & Az Zafi, A. (2021). Membina Sikap Keagamaan pada Peserta Didik Melalui Pendidikan Agama Islam. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam, 17(2). https://doi.org/10.34001/tarbawi.v17i2.1646
Musya’Adah, U. (2018). Peran Penting Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar. Aulada: Jurnal Pendidikan Dan …, I(2), 9–27.
Putri, R. A. C., Karochmah, D. N., Nurrohmah, S., & Aeni, A. N. (2022). Video “The Muharram Celebration” sebagai Media Pengenalan Kebudayaan Islam pada Siswa SD. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 16(4), 1256. https://doi.org/10.35931/aq.v16i4.1067
Setiawan, D. (2017). Pendekatan Saintifik Dan Penilaian Autentik Untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. AL-ASASIYYA: Journal Of Basic Education, 1(2), 34–46. https://doi.org/10.24269/ajbe.v1i2.683
Supriyatno, T. (2017). Keberagaman Elemen Budaya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar Islam Di Malang. ULUL ALBAB Jurnal Studi Islam, 17(2), 218. https://doi.org/10.18860/ua.v17i2.3830
Susandi, A. (2020). Pendidikan Life Skills dalam Penanaman Nilai-Nilai Agama Islam di Sekolah Dasar: educational life skills; Islamic religion values; primary school. Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman, 6(2), 95–111. http://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/alinsyiroh/article/view/3867
Sutarto. (2018). Pengembangan Sikap Keberagamaan Peserta Didik. 2(1).
Wahiddah, S. A. N., Lathipah, L., Indaryanti, D., Fadilah, Z. P., & Aeni, A. N. (2022). Cerita Ihsan: E-book Interaktif sebagai Upaya Pengembangan Materi Ulul Azmi di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4182–4191. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2778
Article Metrics
Abstract Views : 172 timesPDF Downloaded : 81 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.