Pengembangan Bahan Ajar Membaca Permulaan Berbasis Kartu Huruf Untuk Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar
(1) Universitas PGRI Palembang, Kota Palembang  Indonesia
(2) Universitas PGRI Palembang, Kota Palembang  Indonesia
(3) Universitas PGRI Palembang, Kota Palembang  Indonesia
(4) Universitas PGRI Palembang, Kota Palembang  Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v7i1.120318
Full Text: Language : id
Abstract
This development research aims to produce teaching materials for reading the beginning of the letters of the alphabet, vowels, and. The method used is research and development. The subjects were grade I elementary school students, totaling 20 people. Teaching materials developed using the ADDIE model, namely: (1) Analysis, (2) Design, (3) Development, (4) Implementation, (5) Evaluation. Data collection using questionnaires and tests. The data analysis technique was carried out with validity analysis, practicality analysis and effectiveness analysis. The results of data analysis are categorized as valid with an average value of 89.64%, teaching materials are categorized as practical in a one to one trial with an average value of 91.3%, small group trials with an average value of 90.7% and teaching materials are categorized as effective with an average score of 84%. Based on the validation results, practicality results, and effectiveness results, it is concluded that this textbook is suitable for use in learning Indonesian.
.
Keywords
References
Desyandri, D., Yeni, I., Mansurdin, M., & Dilfa, A. H. (2021). Digital Student Songbook as Supporting Thematic Teaching Material in Elementary School. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 5(2), 342–350. https://doi.org/10.23887/jisd.v5i2.36952
Dalman. (2018). Keterampilan Membaca. Jakarta: Pt Rajagrafindo Persada.
Hapsari, E. D. (2019). Penerapan Membaca Permulaan Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa. Jurnal Bahasa Dan Sastra , 11.
Husada, S. P., Taufina, & Zikri, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Pembelajaran Tematik Dengan Menggunakan Metode Visual Storytelling Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu , 420-421.
Kosasih, E. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta Timur: Bumi Aksara.
Laduni, J. F., & Desyandri. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Uno “ Budin ” Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 1149–1159.
Lazuardi, D. R., Hamzah, S., & Nugroho, A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Keterampilan Membaca Permulaan Pada Anak Paud Himatul Ilmi Kabupaten Musi Banyuasin. Jurnal Ilmiah Potensiah , 44.
Muhyidin, A., Rosidin, O., & Salpariansi, E. (2018). Metode Pembelajaran Membaca Dan Menulis Permulaan Di Kelas Awal. Jpsd , 32.
Oktadiana, B. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Membaca Permulaan Siswa Kelas 11 Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Madrasah Ibtidaiyah Munawariyah Palembang. Jurnal Ilmiah Pgmi , 144.
Sari, R. P., Arief, D., Sabandi, A., & F., F. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Membaca Permulaan Menggunakan Media Pop Up Book Di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar , 25.
Soleha, R. S., Enawar, Dilla, F., & Sumiyani. (2021). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. Berajah Journal , 59.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, R & D Dan Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta, Cv.
Suttrisno, & Puspitasari, H. (2021). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Membaca dan Menulis Permulaan (MMP) Untuk Siswa Kelas Awal. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran , 84.
Syatauw, G. R., Solehun, & Rumaf, N. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Permainan Kartu Huruf Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Papeda , 81.
Taseman, Akhmad, Puspita, A., & Sari, D. P. (2021). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kleas 1 Sd Ulum Surabaya. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar , 139.
Tiningsih, E., Subandowo, M., & Rusmawati, R. D. (2020). Pengembangan Permainan Kartu huruf untuk Meningkatlkan Kemampuan Mengenal Huruf Anak Kelompok A. Jurnal Education and Development , 401.
Article Metrics
Abstract Views : 480 timesPDF Downloaded : 453 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.