Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Plant Flash Pada Materi Bagian-bagian Tumbuhan Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar

Argi Dias Damara(1), Ilham Arvan Junaidi(2), Puji Ayu Rachmawati(3),
(1) Universitas PGRI Palembang  Indonesia
(2) Universitas PGRI Palembang  Indonesia
(3) Universitas PGRI Palembang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v5i2.114585

Full Text:    Language : en

Abstract


This development research aims to: Knowing the procedures, validity, practicality of the development of interactive learning media Plant Flash for Fourth Grade Elementary School Students. The method used in this research is ADDIE (Research and Development) model. This research was conducted at SD Negeri 74 Palembang. The method used in data collection is a questionnaire. The trial was conducted 2 times consisting of: 1. One to One,2. Small Group. The implementation stage is a large-scale trial conducted on 30 students. Based on the results of the study, it was shown that the assessment by material 1 experts got a score of 90%, material 2 experts got a score of 78%, media experts were 96%. Meanwhile, student assessments in the one to one trial were obtained in the "Very Practical" category with an average value of 91.6%. Student assessments in the small group trial resulted in the "Very Practical" category with an average value of 91.6%. Student assessment in the large group trial got 90.74% results in the "Very Practical" category.

Keywords


Plant Flash ; Interactive Media ; Elementary School

References


Aditya, P. T. (2018). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis web pada materi lingkaran bagi siswa kelas VIII. Jurnal Matematika, Statistika dan Komputasi, 15(1), 64-74.

Aisyah, A. (2017). Permainan Warna Berpengaruh Terhadap Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 118-123.

Amalia, R., Ambarsari, N., & Wiyogo, M. (2014). Membangun media pembelajaran interaktif berbasis web untuk anak bergaya belajar visual tingkat sekolah dasar. SESINDO 2014.

Arindiono, R. J., & Ramadhani, N. (2013). perancangan media pembelajaran interaktif matematika untuk siswa kelas 5 SD. Jurnal Sains dan Seni ITS, 2(1), F28-F32.

Deliany, N., Hidayat, A., & Nurhayati, Y. (2019). Penerapan Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Peserta Didik di Sekolah Dasar. Educare, 90-97.

Dwiqi, G. C. S., Sudatha, I. G. W., & Sukmana, A. I. W. I. Y. (2020). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif mata pelajaran IPA untuk siswa SD kelas V. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 33-48.

Gunawan, A. (2016). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Melalui Penggunaan Media Pendidikan Dalam Pembelajaran IPS SD. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 3(2).

Ferdiansyah, H., Haling, A., & Nurhikmah, H. 2021. Pengembangan Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Simulasi dan Komunikasi Digital. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 3(2), 148-155.

Hikam, H.(2021, Juli 22). Berita Ekonomi Bisnis (Halaman Web). Diakses dari https://finance.detik.com/berita-ekonomi-bisnis/d-5652612/pemerintah-siapkan-rp-17-t-beli-laptop-lokal-dalam-rangka-apa

Karnoto, R. (2015). SPM IPA untuk SMP/MTS. Jakarta: Erlangga.

Kurniawan, A. D., Muldayanti, N. D., & Putri, B. E. (2018). Developing flash media of Quranic-based human reproduction system material. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 4(3), 235-242.

Lestari, S. (2018). Peran teknologi dalam pendidikan di era globalisasi. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 94-100

Marpaung, I. Y. O., & Siagian, S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Macromedia Flash Proffesional 8 Kelas V Sd Swasta Namira. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi dalam Pendidikan, 3(1).

Muhson, A. (2010). Pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2)

Novaliendry, D. (2013). Aplikasi game geografi berbasis multimedia interaktif (studi kasus siswa kelas IX SMPN 1 RAO). Jurnal Teknologi Informasi & Pendidikan, 6(2), 106-118.

Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal Ekonomi dan pendidikan, 8(1).

Oktavia, N., & Desyandri, D. (2021). Validitas dan Praktikalitas Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Macromedia Flash 8 Pada Pembelajaran Tematik di Kelas IV Sekolah Dasar Kota Padang. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(2).

Putrayasa, I. M., Syahruddin, S. P., & Margunayasa, I. G. (2014). Pengaruh model pembelajaran discovery learning dan minat belajar terhadap hasil belajar IPA siswa. Mimbar PGSD Undiksha, 2(1).

Ratmawati, I. (2017) Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran Animasi 3 Dimensi Untuk Kelas Xi Kompetensi Keahlian Multimedia DI SMK N 1 WONOSARI.

Reffiane, F., & Bayutama, L. (2019). Interactive Media Development Based Macromedia Flash 8 on Themeliving Matter of Primary Class IV. International Journal of Active Learning, 4(1), 18-23.

Rahmi, M. A. S. M., Budiman, M. A., & Widyaningrum, A. (2019). Pengembangan media pembelajaran interaktif macromedia flash 8 pada pembelajaran tematik tema pengalamanku. International Journal of Elementary Education, 3(2), 178-185.

Rohmanurmeta, F. M. R. (2018). Peningkatan Prestasi Belajar Menyimak Pada Pembelajaran Tematik Integratif Melalui Multimedia Interaktif Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bahasntra, 38(1), 29-33.

Siregar, A. C., Adisaputera, A., & Yus, A. (2020). The Development of Interactive Media Assisted by Macromedia Flash to Improve the Ability of Understanding the Fiction Story Information in Elementary School Students. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 3(2), 1200-1208.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sururi, N. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Sistem Rangka Manusia Berbasis Multimedia Interaktif di SD Negeri 060876 Medan Timur. Jurnal Tematik, 5(01).

Suryani, S. P. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya Offset.

Tirtarahardja, S. (2010). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Widiyastuti, N., Slameto, S., & Radia, E. H. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Software Adobe Flash Materi Bumi Dan Alam Semesta. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(1), 77-84.

Widyasmoro, T. A., & Sutirman, S. (2013). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Berbasis Komputer Menerapkan Keselamatan, Kesehatan, dan Keamanan Kerja Di Smk Pembangunan Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran-S1, 5(3), 290-299.

Yuniati, N., Purnama, B. E., & Nugroho, G. K. (2017). Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Ilmu Pengetahuan Alam Pada Sekolah Dasar Negeri Kroyo 1 Sragen. Speed-Sentra Penelitian Engineering dan Edukasi, 3(4)


Article Metrics

 Abstract Views : 1112 times
 PDF Downloaded : 346 times

Refbacks



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.