Analisis Kemampuan Pemahaman Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar

Erika Agustina(1), M. Ferdiyansyah(2), Sylvia Lara Syaflin(3),
(1) Universitas PGRI Palembang  Indonesia
(2) Universitas PGRI Palembang  Indonesia
(3) Universitas PGRI Palembang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v5i1.113251

Full Text:    Language : en

Abstract


This study aims to determine the students' understanding ability in learning science about style material in fourth-grade students. The method in this research is descriptive qualitative. The data in this study is qualitative. Data collection techniques used in this study were interviews and documentation. Data analysis techniques in this study used data reduction, data display, and conclusion drawing/verification. The results of this study illustrate that the ability to understand science learning style material at SD Negeri 156 Palembang can be said to be high because students can understand the indicators contained in the questions, students can understand style material if practiced or applied, and the teacher provides learning videos so that students understand style material.


Keywords


Analysis; Understanding Natural Sciences; Activity; Learning Model; Learning Outcomes; Technology

References


Riyadi, Agus. (2019). Gaya dan Gerak. Semarang: Alprin.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Susanto, Ahmad. (2016). Teori Belajar Dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana

Arnidha, Y. (2017). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sekolah Dasar Dalam Penyelesaian Bangun Datar. JPGMI (Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Multazam), 3(1), 53-61.

Hutauruk, P., & Simbolon, R. (2018). Meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan alat peraga pada mata pelajaran IPA kelas IV SDN Nomor 14 Simbolon Purba. School Education Journal PGSD FIP Unimed, 8(2), 121-129.

Ibda, F. (2015). Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget. Intelektualita, 3(1).

Listiana, Ova. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar IPA dengan Menggunakan Model Contextual Teaching and Learning (CTL) Pada Peserta Didik Kelas V SDN 187/1 Muara Bulian.

Oktavera, S. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran dan Kemandirian Belajar terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 312-323.

Sariningsih, R. (2014). Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Smp. Infinity Journal, 3(2), 150-163.

Widiawati, N. P., Pudjawan, K., & Margunayasa, I. G. (2015). Analisis Pemahaman Konsep Dalam Pembelajaran IPA Pada Siswa Kelas IV SD di Gugus II Kecamatan Banjar. Mimbar PGSD Undiksha, 3(1).

Yeni, W. R. (2018). Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Menggunakan Model Quantum Teaching Di Kelas V Sekolah Dasar.


Article Metrics

 Abstract Views : 421 times
 PDF Downloaded : 171 times

Refbacks



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.