Kemampuan Memahami Makna Konsep Kosakata Bidang Ilmu Bahasa Indonesia, Matematika, Seni Budaya dan Prakarya (SBdP), dan Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas III Sekolah Dasar
(1) Universitas Lambung Mangkurat  Indonesia
(2) Universitas Lambung Mangkurat  Indonesia
(3) (SCOPUS ID : 57207621480) Universitas Lambung Mangkurat  Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v4i1.110772
Full Text: Language : en
Abstract
This study aims to reveal students' abilities in understanding vocabulary in the fields of Indonesian, Mathematics, Arts, Cultural, and Crafts (SBDP), and Citizenship Education. This type of research is descriptive quantitative. The population was all grade 3 students in Kecamatan Banjarmasin Utara who lived in 41 elementary schools. Samples were taken based on probability sampling. The results showed that the comparison of learning outcomes between the groups was as follows: (1) there is one cluster for PPKN, Mathematics, Indonesian and SBDP subjects, (2) there are different PPKN learning outcomes and there is also that is not different, (3) PPKN learning outcomes between other groups are not significantly different, (4) Mathematics learning outcomes are significantly different and some are not different, (5) Indonesian learning outcomes are significantly different and there are also not different, (6) the SBDP learning outcomes between groups were significantly different and some were not.
Keywords
References
Alwi, H. Dardjowidjojo, S. Lapoliwa, H. & Moeliono, A.M. (2000). Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia.Jakarta: Balai Pustaka.
Aronoff, M & Fudeman, K.A. (2005). What is Morphology. USA: Blackwell Publishing Ltd.
Aulina, C. N. (2012). Pengaruh permainan dan penguasaan kosakata terhadap kemampuan membaca permulaan anak usia 5-6 tahun. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 1(2), 131–144.
Chaer, A. (1994). Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.
Dardjowidjojo, S. (2016). Psikolinguistik Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Djajasudarma, F, Hj. T. (2009). Semantik Pemahaman Ilmu Makna. Bandung: PT. Refika Aditama.
Emzir. (2012). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif & Kualitatif. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.
Feniliya, F. (2020). Pengaruh Penguasaan Kosakata dan Kemampuan Berpikir Kreatif terhadap Kemampuan Menulis Teks Naratif Bahasa Indonesia. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 2(03), 217–225.
Gunarwan, A. (2007). Pragmati: Teori dan Kajian Nusantara. Jakarta: Universitas Atma Jaya.
Hariyanti, T. (2017). Keunggulan Metode Kolaboratif dan Kooperatif dalam Pendidikan. Malang: UB Media Universitas Brawijaya Malang.
Isodarus, P. B. (2017). Pembelajaran bahasa Indonesia berbasis teks. Sintesis, 11(1), 1–11.
Keraf, G. (1984). Tatabahasa Indonesia. Ende-Flores: Nusa Indah.
Kridalaksana, H. (1993). Kamus Linguistik. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Markus, N. Kusmiyati, K. & Sucipto, S. (2017). Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Ilmiah FONEMA: Jurnal Edukasi Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2).
Mulyati, Y. (2007). Keterampilan Berbahasa Indonesia SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
Mulyati, Y. (2017). Kosakata Siswa Sekolah Dasar Kelas Rendah (Kajian Jenis Kata, Bentuk Kata, Jenis Makna, dan Medan Makna). Bahasa Dan Seni: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, Dan Pengajarannya, 45(1), 99–107.
Nazir, M. (1999). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Nurgiyantoro, B. Gunawan; & Marzuki. (2017). Statistik Terapan untuk Penelitian Ilmu Sosial. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Parera, J.D. (2004). Teori Semantik. Jakarta: Erlangga.
Rahyono. (2012). Studi Makna. Jakarta: Penaku.
Rahmat, P. S. & Heryani, T. (2014). Pengaruh Media Kartu Kata Terhadap Kemampuan Membaca dan Penguasaan Kosakata. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(1), 101–110.
Rahmawati, D. Sunaryo, H. S. & Widodo, H. S. (2011). Penguasaan kosakata bahasa indonesia pada anak usia prasekolah. Jurnal Penelitian PAUDIA, 1(1), 1–12.
Ramlan, M. (2001). Morfologi Suatu Tinjauan Deskriptif. Yogyakarta: Karyono.
Shivani, I. (2020). Peran Bahasa Indonesia sebagai Penghela Ilmu Pengetahuan di Era Global.
Sudarwati, E. Perdhani, W.C. & Budiana, N. (2017). Pengantar Psikolinguistik. Yogyakarta: Universitas Brawijaya Press.
Suhendar, M.E. & Supinah Pien. (1993). Efektivitas Metode Pengajaran Bahasa Indonesia. Bandung: Pionir Jaya.
Soedjito. (1992). Kosa Kata Bahasa Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Soedjito & Saryono, Djoko. (2012). Tata Kalimat Bahasa Indonesia. Malang: Aditya Media.
Soeparno. (2013). Dasar-Dasar Linguistik Umum. 2013. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Suherli. (2010). Menulis Karangan Ilmiah; Kajian dan Penuntun dalam Menyusun Karya Tulis Ilmiah. Jakarta: Arya Duta.
Tarigan, Dj. (1996). Materi Pokok Pendidikan Bahasa Indonesia 1. Jakarta: Universitas Terbuka.
Tarigan, H.G. (1986). Pengajaran Kosakata. Bandung: Angkasa.
Unsiah, F. & Yuliati, R. (2018). Pengantar Ilmu Linguistik. Malang Universitas Brawijaya Press.
Utami, D. W. (2014). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Melalui Media Papan Selip (Slot Board) pada Siswa Kelas II Sdn 2 Karangtalun Tahun 2013/2014. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Warsiman. (2014). Sosiolinguistik: Teori dan Aplikasi dalam Pembelajaran. Universitas Brawijaya Press. Malang. http://dapo.dikdasmen.kemdikbud.go.id/sp/3/156004, diakses pada hari Selasa, 13 November 2019 pukul 23.30 wita
Widiyarto, S. (2017). Pengaruh Minat Baca dan Penguasaan Kosa Kata terhadap Keterampilan Menulis Eksposisi. Pesona: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 74–80.
Wiyanti, E. (2015). Peran minat membaca dan penguasaan kosakata terhadap keterampilan berbicara bahasa Indonesia. Deiksis, 6(02), 89–100.
Wulan, R. (2010). Peranan inteligensi, penguasaan kosakata, sikap, dan minat terhadap kemampuan membaca pada anak. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 14(2).
Article Metrics
Abstract Views : 2617 timesPDF Downloaded : 175 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.