Pengaruh Penerapan Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Pkn di Kelas V SDN 02 Aur Kuning Bukittinggi

Reinita Reinita(1),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v3i2.107405

Full Text:    Language : 

Abstract


This research aims to determine the effect of the use of Discovery Learning on the results of learning Pkn in five grade students SDN 02 Aur Kuning Bukittinggi This research is a type of experimental research in the form of Quasi-Experimental Type Nonequivalent Control Group Design. The sampling technique using total sampling technique with the sample number 40students.This is evidenced by the results of the t-test with a significance level of 5% obtained count (4,28>2,03). The result of Civic learning obtained by the experimental group is higher than the control group, it is shown from mean 77,35 and the mean obtained by the control group is 74,1.

Keywords


Discovery Learning; Civic Studies

References


Aprilianti, Estri. 2017. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Tematik Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 2 Labuhan Ratu Bandar Lampung. Bandar Lampung : Universitas Lampung

Arikunto, Suharsimi. 2016. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta

Depdikbud. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdikbud

Faturrohman, Muhammad. 2015. Model-Model Pembelajaran Innovatif. Yogyakarta: AR-Ruzz Media

Hanafi. 2016. The Effect of Discovery Learning Method Application on Increasing Students’ Listening Outcome and Social Attitude. Muhammadiyah University of Jember East Java : Dinamika Ilmu

Hosnan.2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia

Paradika, Angganing. 2016. Pengaruh Penggunaan Metode Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar PKn dan Motivasi Belajar Siswa Kelas V SDN II Tameng Giriwoyo.Yogyakarta : Universitas PGRI

Purwanto.2013 .Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Reinita. 2017. Pelatihan Pendekatan Value clarification Technique Model Matriks dalam Pembelajaran PKN-IPS bagi guru SD kecamatan Talawi Sawah Lunto.( Http://pendagogi.ppj.unp.ac.id/index.php/pendagogi.article/view)

Sagala. 2011. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung : Alfabeta

Sani, Ridwan. 2014. Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013.Jakarta : Bumi Aksara

Sugiyono.2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta

Sudjana, Nana. 2010. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya

Sukardi. 2013. Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar.Jakarta : Kencana

Trianto. 2015. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: PT Bumi Aksara

Widodo.2017. Metodologi Penelitian Populer dan Praktis. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Widoyoko. 2014. Hasil Pembelajaran di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Belajar.


Article Metrics

 Abstract Views : 1427 times
 PDF Downloaded : 647 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.