E-Modul Flipbook sebagai Sumber Pembelajaran Akuntansi pada Sekolah Menengah Kejuruan

Siti Julaeha(1), Endang Herawan(2), Aan Anisah(3),
(1) Universitas Swadaya Gunung Jati 
(2) Universitas Swadaya Gunung Jati 
(3) Universitas Swadaya Gunung Jati 

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/011182260

Full Text:    Language : en

Abstract


This research aims to as produce a design for teaching materials of the type of e-module in the form of a flipbook. The approach in this study is a qualitative approach with a design-based research (DBR) method. This research produces flipbook e-module teaching materials made using a corporate flip PDF application that can be accessed on the web on various devices. Based on the validation results, this flipbook e-module is categorized as very feasible with an average overall score of the three is 3,81 so that this flipbook e-module is suitable for use as teaching materials in vocational high schools.

Keywords


E-module, Flipbook, Manufacturing Company

References


Agustini, K., & Ngarti, J. G. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Model R & D. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(April 2020), 62–78. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JIPP/article/download/18403/14752

Ariani, D., & Raya, N. (2014). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Konsumsi di Kabupaten Nagan Raya. Jurnal Ekonomi Dan Kebijakan Publik Indonesia, 1(1), 1–7.

Daryanto. (2013a). Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung: Yrma Widya.

Forijati, F. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Riset pada Mata Kuliah Ekonomi Mikro dalam Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kristis Mahasiswa. Proceedings of The ICECRS, 2(1), 175–181. https://doi.org/10.21070/picecrs.v2i1.2410

Kamaruddin, A. N., Azis, A. A., & Taiyeb, A. M. (2021). Pengembangan Elektronik Modul s (e-Modul) berbasis Socio Scientific Issue (SSI) Terintegrasi Flip PDF Corporate Edition pada Materi Biologi Kelas XI Sekolah Menengah Atas. Universitas Negeri Makassar, 1–11. http://eprints.unm.ac.id/20998/.

Kemendikbud. (2021). Modul ajar. Jakarta: Kemendikbud. 1–82.

Kunanti, E. S. (2020). Penyusunan pengembangan penilaian berbasis HOTS. Prosiding Seminar Nasional, 1, 19–26. http://digilib.unimed.ac.id/41215/1/Fulltext.pdf

Laili, I., Ganefri, & Usmeldi. (2019). Efektivitas Pengembangan E-Modul Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Instalasi. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 306–315. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JIPP/article/download/21840/13513

Lestari, A., Saepulrohman, A., & Hamdu, G. (2016). Pengembangan Soal Tes Berbasis Hots Pada Model Pembelajaran Latihan Penelitian Di Sekolah Dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 74–83.

Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Nasrullah, & Amalia, D. A. (2020). Analisis Bahan Ajar. Nusantara : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 311–326.

Mario, P. (2013). Kurikulum 2013 , Guru , Siswa , Afektif , Psikomotorik , Kognitif. E-Journal Universitas Negeri Medan, 6, 17–29.

Ngurah, A., Putraka, A., & Wasista, I. P. U. (2017). Ilustrasi Penari Legong Pada Media Komunikasi Visual Gerakan Bali Tolak Reklamasi Teluk Benoa. 5(1), 6–13.

Nur, Z. (2021). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR ILUSTRASI DALAM Nama Penyusun : Keywords : Picture Illustration Media , Student Learning Motivation. October.

Oktavia, B., Zainul, R., Guspatni, & Putra, A. (2018). Pengenalan dan pengembangan e-Modul bagi guru-guru anggota MGMP kimia dan biologi Kota Padang Panjang. INA-Rxiv, 1–9.

Oktaviara, R. A., & Pahlevi, T. (2019). Pengembangan E-Modul Berbantuan Kvisoft Flipbook Maker Berbasis Pendekatan Saintifik pada Materi Menerapkan Pengoperasian Aplikasi Pengolah Kata Kelas X OTKP 3 SMKN 2 Blitar. Jurnal Pendidikan Perkantoran, 7(3), 60–65. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/JPAPUNESA/article/view/295 42.

Parlindungan, D. P., Mahardika, G. P., & Yulinar, D. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis Video Pembelajaran dalam Pembelajaran Jarak Jauh ( PJJ ) di SD Islam An-Nuriyah. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, 1–8. http://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaslit%0AE-ISSN:

Permendikbud. (2018). Permendikbud No. 34/2018 tentang Standar Nasional Pendidikan SMK/MAK. 1–1369.

Pratama, A. B. (2017). Jurnal Ilmiah sebagai Bahan Pembelajaran Berbasis Riset pada Pendidikan Sarjana Administrasi Negara. Journal of Public Administration and Local Governance, 1(1), 10–19.

Putri, M. A., Rosmayani, & Rosmita. (2018). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Salur Distribusi Usaha Kecil Menengah (Survei Pada Kue Bangkit “Syempana” Di Kota Pekanbaru). Jurnal Valuta, 4(2), 116–137. https://journal.uir.ac.id/index.php/valuta/article/view/2586/1460

Rini, D. P. Y. (2018). PENGARUH PENGGUNAAN GAMBAR ILUSTRASI DALAM BUKU TEKS SEKOLAH TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA. In SKRIPSI (p. ثقثقثقثق). Universitas Muhammadiyah Yogyakarta. http://journal.stainkudus.ac.id/index.php/equilibrium/article/view/1268/1127%0Ahttp://publicacoes.cardiol.br/portal/ijcs/portugues/2018/v3103/pdf/3103009.pdf%0Ahttp://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-75772018000200067&lng=en&tlng=

Rohaeni, S. (2020). Pengembangan Sistem Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Menggunakan Model Addie Pada Anak Usia Dini. Instruksional, 1(2), 122. https://doi.org/10.24853/instruksional.1.2.122-130

Rustini, S. (2016). Akuntansi Perusahaan Manufaktur. Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dsn Tenaga Kependidikan Bisnis dan Pariwisata, Direktorat Jenderal Pendidik dan Tenaga Kependidikan.

Slameto, S. (2015). Pembelajaran Berbasis Riset Mewujudkan Pembelajaran Yang Inspiratif. Satya Widya, 31(2), 102–113. https://doi.org/10.24246/j.sw.2015.v31.i2.p102-112

Slameto, Wardani, N. S., & Kristin, F. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Riset Aras Tinggi. Prosiding Konser Karya Ilmiah Nasional, 2, 213–228.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumolang, Z. V., Rotinsulu, T. O., & Engka, D. S. M. (2017). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Produksi Industri Kecil Olahan Ikan di Kota Manado. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 1–17.

Susanti, E. D., & Sholihah, U. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Flip Pdf Corporate Pada Materi Luas Dan Volume Bola. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 37–46. https://doi.org/10.32938/jpm.v3i1.1275

Werdiningsih, D., Sugianto, A., Wahyuni, S., Athiroh, N., & Susyanti, J. (2017). Pedoman pembelajaran berbasis riset universitas islam malang 2017. http://lpprp.unisma.ac.id/files/Pedoman Pembelajaran Berbasis Riset.pdf

Widiana, F. H., & Rosy, B. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Flipbook Maker pada Mata Pelajaran Teknologi Perkantoran. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3728–3739. https://www.edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1265

Widyaningrum, P., & Dwijayanti, F. (2021). Pengembangan e-modul dengan flipbook maker KD 3.6 menganalisis perilaku konsumen alam bisnis ritel kelas XI BDP di smk negeri 2 Tuban. Tata Niaga (JPTN), 9(1), 1048–1054.

Yuliani, S., Tindangen, M., & Rambitan, V. (2017). Analisis Permasalahan Guru Terkait Perangkat Pembelajaran Berbasis Model. 535–539.

Yusup, I. M. (2020). Kajian Ikonografi Motif Mega Mendung Cirebon. DESKOVI : Art and Design Journal, 3(2), 92. https://doi.org/10.51804/deskovi.v3i2.803


Article Metrics

 Abstract Views : 293 times
 PDF Downloaded : 204 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.