The Effect of Aplication the Cooperative Learning Model Make a Matchon Students’ Learning Competencies at Junior High School in Solok

medina fadilla -
Rahmawati Darussyamsu - UNP
Yosi Rahmi - UNP
Syamsurizal syamsurizal - UNP

Abstract


Research on the problems that exist in Solok 1 Junior High School, student learning competencies are still low. The efforts that can be done are to implement a time learning model that contains scientific literacy. The purpose of this study was to determine the effect of apply the cooperative learning model type make a match on the learning competency of students' in Solok 1 Junior High School. This type of research was experimental research with a randomized control group posttest only design. The population in this study were all class VII Solok 1 Junior High School registered in the 2018/2019. Sampling was done using Purposive Sampling techniques. VIIg as the experimental class and VIIfas the control class. The instruments used were in the form of posttest questions for knowledge competencies, observation sheets for attitude and skills competencies. Based on the results of the study using the t-test it can be concluded that the knowledge competencies of students t count 4,53 > t table 1.67, the attitudes  competency t count 2,18> t table 1.67, and the skills competency tcount 5,93 > t table 1.67. it shows that the hypothesis was accepted. So, the application of the cooperative learning model type make a matchcan improve the competency of knowledge, attitudes, and skills of class VII students of  Junior high school 1 Solok.


Keywords


Make a Match, learning competency.

Full Text:

Fullpaper

References


Anderson, L. & Krathwohl, D. 2001. A Taxonomy For Learning, Teaching and Assessing. New York: Longman.

Andeska, D., Pargito dan Darsono. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Kancing Gemerincing untuk Meningkatkan Partisipasi dan Prestasi. E-Jurnal Studi Sosial, Vol. 1, No. 5.

Arifin, Z. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. 2009. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Chonstantika, A.L., dan Haryono, Y.S. 2013. Penerapan Pembelajaran Model Make A Match dan Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Motivasi Berprestasi, Rasa Ingin Tahu, dan Prestasi Belajar pada Materi Hidrokarbon Siswa Kelas X-6 di SMA Negeri 2 Boyolali tahun ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia, Vol. 2 (3):32.

Departemen Pendidikan Nasional (Depdiknas). 2006. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 23 Tahun 2006 tentang Standar Kompetensi Lulusan untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

________. 2014. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 104 Tahun 2014 tentang Penilaian Hasil Belajar Oleh Pendidik Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Dewi, M., Putra., dan Surya, M. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif tipe Make a Match Berbantuan Media Grafis terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SDN 18 Pemecutan. Jurnal Pendidikan IPS, Vol 2 (2): ISSN 2338 3240.

Huda, M. 2013. Model- model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kurniasih, I & Berlin S. 2015. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran. Jakarta: Kata Pena.

Iwan dan Ni Putu Lestari. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match untuk meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Biologi pada Materi Ekosistem. Jurnal Nalar Pendidikan. Vol 3 (2) : 247-252.

Maulizar. 2016. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Make a Match pada Materi Tumbuhan Biji (Spermatophyta) Di Kelas VII SMPN Kembang Tanjong Kabupaten Pidie. Jurnal Bio-Natural. Vol 3 (2): 1-12.

Krathwohl, D, R. 2002. “A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview”. Theory into Practice. Vol 41 (4).

Lufri. 2010. Strategi Belajar dan Mengajar (konsep, pemodelan dan pelatihan). Padang : UNP.

Ngalimun. 2012. Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Purwanto. 2012. Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Rosdakarya.

Rusman. 2012. Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya, cet.5. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sudjana. 2005. Metoda Statistika. Bandung: Tarsito.

Suharianto. 2015. Penerapan Strategi Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match untuk Meningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Kompetensi Dasar Menyebutkan Nama-Nama Hari Akhir pada Peserta didik Kelas VI SDN 105386 Tanjung Siporkis Kecamatan Galang T.A.2014/2015. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Pendidikan Agama Islam, Volume 7(2): 151-188.

Wiguna. A., Sumantri. M., dan Raga. G. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Tipe Make A Match Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV di Gugus III Kecamatan Rendang. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD, Vol 2 (1)




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v4i4.7138

DOI (Fullpaper): http://dx.doi.org/10.24036/apb.v4i4.7138.g3620