The Relationship of Instructor Interpersonal Communication with Student Participation in LKP Ida Teratai Payakumbuh City

Putri Melia Sari(1), MHD Natsir(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v11i4.121848

Full Text:    Language : en

Abstract


This research is motivated by the low participation of learning residents at LKP Ida Teratai Payakumbuh City. This type of research is quantitative research with a correlational approach. The population in this study were residents studying sewing courses at LKP Ida Teratai Payakumbuh City. Sampling in this study used a saturated sampling technique, namely the entire population was used as a sample (24 people). The data collection technique uses a questionnaire with a data collection tool using a questionnaire. Data analysis uses the percentage formula and rank order correlation formula. The results of this study indicate that the interpersonal communication of instructors at LKP Ida Teratai Payakumbuh City is not well implemented, the participation of learning residents at LKP Ida Teratai Payakumbuh City is low, there is a significant relationship between interpersonal communication of instructors an the participation of citizens learning at LKP Ida Teratai Payakumbuh City.

References


Aini, W. (2006). Konsep Pendidikan Luar Sekolah. Padang: PLS FIP UNP.

Amalia, A., & Natsir, M. (2017). Hubungan Antara Komunikasi Interpersonal dalam Keluarga dengan Kenakalan Remaja. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 5(2).

Amiranti, S. (2013). Pengaruh Kepemimpinan Guru dalam Proses Pembelajaran terhadap Partisipasi Siswa pada Mata Pelajaran IPS Ekonomi Kelas VII SMP Negeri 3 Patebon Kendal Tahun Ajaran 2012/2013. Economic Education Analysis Journal, 2(1), 18–23.

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Dasrun, H. (2012). Komunikasi antar Pribadi dan Medianya. Yogyakarta: Graha Ilmu.

DeVito, J. . (2015). The Interpersonal Communication Book. New York: Person Education.

DeVito, J. A. (2011). Komunikasi Antar Manusia. Pamulang-Tangerang Selatan: Karisma Publishing Groub.

Dinanti, N. P., & Jalius. (2021). Relationship Of Interests Following Hp Technician Training With Learning Outcomes At The Multy Flash Course and Training Institute In Payakumbuh City. Spektrum, Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), Volume 9, 9–19.

Fajriani, E., & Setiawati, S. (2019). Hubungan Antara Minat Siswa terhadap Kegiatan Pramuka dengan Partisipasinya dalam Mengikuti Kegiatan Pramuka di SMPN 12 Padang. Spektrum, Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 2, 6(3).

Fauziah, A., & Jamaris. (2022). The Implementation Of Independent Learning Using E-Modul : Case Study Of Students Of Package C In Spnf Skb Pariaman City. Spektrum, Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, Volume 10, 618–623.

Hidayati, A., Setiawati, S., & Sunarti, V. (2018). Gambaran Strategi Pembelajaran Partisipatif pada Kegiatan Pembeljaran Bahasa Indonesia dalam Program Paket B di PKBM Tanjung Sari Kota Sawahlunto. Spektrum, Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 1(1), 1.

Jamaris. (2016). Pendidikan Luar Sekolah dan Kompetensi Pendamping Pendidikan Masyarakat Desa. Kolokium Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 1(1).

Pamungkas, A. H., Sunarti, V., & Wahyudi, W. A. (2018). Peran PKBM dalam Peningkatan Pertumbuhan Ekonomi dan Kesejahteraan Hidup Masyarakat Sesuai Target SDGs. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 6(3), 303. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i3.101240

Safitri, N., Wisroni, W., & Solfema, S. (2018). Gambaran Kompetensi Kepribadian Instruktur pada Pembelajaran Pelatihan Menjahit di Panti Sosial Bina Remaja Harapan Kota Padang Panjang. Spektrum, Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 1(3).

Sastropoetro. (2014). Partisipasi, Komunikasi, Persuasi, dan Disiplin dalam Pembangunan Nasional. Bandung: Alumni.

Setiawati, S., & Syuraini, S. (2018). Peningkatan Peran serta Ibu-ibu dalam Rumah Tangga melalui Pelatihan Pendidikan Karakter dan Keteremapilan Membuat Makanan Jajanan Berbasis Bahan Lokal. Kolokium Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(2).

Sugiyono, S. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Suroso, H., Hakim, A., & Noor, I. (2014). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Partisipasi Masyarakat dalam Perencanaan Pembangunan di Desa Banjaran Kecamatan Driorejo Kabupaten Gresik. 17(1).

Wahyuni Nasution, N., & Jamaris, J. (2022). The Relationship Between Training And Entrepreneurial Activities By Teenage Dropouts At Aisle 4 Tourist Attraction. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 10(1), 90. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v10i1.115081


Article Metrics

 Abstract Views : 49 times
 PDF Downloaded : 16 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.