Kreatifitas dan Pendidik PAUD dalam Perspektif Peluang dan Tantangan

Ismaniar Ismaniar(1),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i3.100949

Full Text:    Language : in

Abstract


Being an educator for early childhood has a different challenge with educators in other age groups, because early childhood have different characteristics. One of the things that educators need to understand is that early childhood children have the ability to concentrate/focus very limited attention. The ability to bring creative learning media can make the learning process for early childhood always attract and provoke a child's curiosity, so that children are able to take longer learning activities. Decoupage creativity is one of the learning media that can be used by educators in stimulating early childhood intelligence. Furthermore decoupage creativity can also be used as a source of income for PAUD educators.

Keywords: Creativity, Educators, Opportunities, Challenges

References


Ariyanti, T. (2016). Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini bagi Tumbuh Kembang Anak. Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar, 8(1), 50–58. Retrieved from http://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/Dinamika/article/view/943

Hasan, B. (2015). Penggunaan Scaffolding untuk Mengatasi Kesulitan Menyelesaikan Masalah Matematika. Jurnal APOTEMA, 1(1), 88–98. Retrieved from http://stkippgri-bkl.ac.id/wp-content/uploads/2017/04/PENGGUNAAN-SCAFFOLDING-UNTUK-MENGATASI.pdf

Henry, S. (2011). Cara Praktis Menjadi Kreatif dalam 14 hari. Yogyakarta. Retrieved from http://www.samuelhenry.net/wp-content/book/UpgradeYourCreativityEbook.pdf

Ismaniar. (2017). Permainan Estafet Bait Lagu: Model Pemusatan Perhatian sesuai Karakter dan Gaya Belajar Anak Usia Dini. Padang: Penerbit Jurusan Pendidikan Luar Sekolah Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang.

Ismaniar. (2018). Model Permainan Estafet Bait Lagu untuk Meningkatkan Kemampuan Pemusatan Perhatian pada Anak. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(1), 77–87. https://doi.org/https://doi.org/10.21009//JPUD.121.07

Ismaniar, & Sunarti, V. (2018). Buku Ajar Pelatihan Parenting. Padang: Penerbit Jurusan Pendidikan Luar Sekolah Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang.

Jamaris, M. (2009). Kesulitan Belajar: Perspektif, Asesmen, dan Penanggulangannya. Jakarta: Yayasan Penamas Murni.

Kementerian Keuangan Republik Indonesia. (2018). APBNP 2017: Mendorong Pertumbuhan Ekonomi, Hingga Ujung Negeri. APBN Kita (Kinerja Dan Fakta), 1–48. Retrieved from https://www.kemenkeu.go.id/media/6890/apbn-kita-edisi-januari-2018.pdf

Munandar, U. (1999). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.

Nurlaila, & Yulastri, L. (2017). Pemberdayaan Ibu-Ibu PKK Kelurahan Rawamangun dalam Pelatihan Pembuatan Decoupage dari Tissue Berbasis Industri Kreatif. Jurnal Sarwahita, 14(2), 151–155. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/sarwahita.142.10

Puspita, W. A. (2013). Aspek-aspek Penting Perkembangan dan Pendidikan Anak Usia Dini. JPNF, 10, 1–20. Retrieved from http://bppauddikmas-jatim.id/ebook/jpnf/jpnf_2013.pdf

Qudsyi, H. (2010). Optimalisasi Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Yang Berbasis Perkembangan Otak. Buletin Psikologi, 18(2), 91–111. https://doi.org/10.22146/bpsi.11540

Santrock, J. W. (2012). Life-Span Development (14th ed.). New York: McGraw-Hill. Retrieved from http://b-ok.xyz/dl/2761934/5e5d1d


Article Metrics

 Abstract Views : 983 times
 PDF Downloaded : 537 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.