Peningkatan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-20 Melalui Multimedia pada Peserta Didik Tunagrahita

Adnan Tri Andono(1), Arisul Mahdi(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2024 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

DOI : https://doi.org/10.24036/juppekhu.v12i2.129906

Abstract


This article discusses improving the ability to recognize the symbols for numbers 1-20 through multimedia for mentally retarded students. This research uses a quantitative research approach with experimental methods in the form of Single Subject Research (SSR) with an A1 (Baseline) - B (Intervention) - A2 (Baseline) design. The data was analyzed using graphic visual analysis techniques. Data collection techniques include tests and data collection tools for test questions. The subjects of this research were mentally retarded students in Class 2 SDLB at SLBN Sri Soedewi Jambi.  The results of the research show that in the baseline condition (A1), three observations were made and obtained percentages of 40%, 40%, 40%. In the Intervention condition (B), seven observations were made and obtained percentages of 65%, 75%, 85%, 85%, 85% and in the baseline condition (A2), three observations were made, students obtained percentages of 85%, 85%. .85%. Based on the research results, it can be concluded that the ability to recognize the symbols for numbers 1-20 increases through multimedia for children with intellectual disabilities.

Keywords


Multimedia, Recognizing number symbols, Mental retardation

References


Alfiyah, & Andajani, S. J. (2015). PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGENAL LAMBANG BILANGAN MELALUI PERMAINAN POHON ANGKA BAGI SISWA TUNAGRAHITA KELAS I PADA SLB Alfiyah. Artikel E-Journal UNESA, 08010044311, 2. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-khusus/article/view/11492/10816

Azizah, A. R. (2020). Penggunaan Smart Apps Creator (SAC) untuk mengajarkan global warming. Prosiding Seminar Nasional Fisika (SNF) Unesa, 4(2), 72–80.

Dewi, O. (2018). Hubungan Antara Komunikasi Interpersonal Remaja Dan Orangtua Dengan Stres Yang Dialami Remaja Dalam Keluarga. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 2018, 1–10.

Ermanto dan Emidar. (2018). Bahasa Indonesia Pengembangan Kepribadian Di Perguruan Tinggi. Tunagrahita Ringan, 131.

Haristiaputri, D. M., & Cahyati, N. (2023). Kemampuan Berhitung Anak 4-5 Tahun Menggunakan Model Pembelajaran Make a Match dengan Media Loosepart. BUHUTS AL ATHFAL: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 3(1), 125–137. https://doi.org/10.24952/alathfal.v3i1.8142

Indra, P. R. C. (2021). Single Subject Research (teori dan implementasinya: suatu pengantar). In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).

Jamaris, M. (2018). ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS (Profil, Asesemen, dan Pelayanan Pendidikan) (p. 87).

Liswana, S., & Rahmawati, I. (2018). METODE PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA SISWA TUNAGRAHITA RINGAN DI SDN TEBEL SIDOARJO. 06(1), 1482–1493.

Mahdi, A., Yusuf, R., & Efrina, E. (2018). Numbered Head Together untuk Meningkatkan Kemampuan. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus.

Marlina. (2021). Single Subject Research Penelitian Subjek Tunggal (Issue 1). Universitas Negeri Padang.

Mumpuniarti, & Pujaningsih. (2018). Draf Buku Pembelajaran Akademik Fungsional dalam Konteks Pendidikan Khusus Berorientasi Budaya (pp. 53–54).

Mytra, P., Kaharuddin, A., Fatimah, F., & Fitriani, F. (2023). Filsafat Pendidikan Matematika (Matematika Sebagai Alat Pikir Dan Bahasa Ilmu). AL JABAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 2(2), 60–71. https://doi.org/10.46773/aljabar.v2i2.731

Rahmat, S. T. (2015). Pemanfaatan Multimedia Interaktif Berbasis Komputer Dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 7(2), 196–208. https://doi.org/10.36928/jpkm.v7i2.35

Upik Syahrida, SitiWahyuningsih, & AdrianiRahmaPudyaningtyas. (n.d.). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Melalui Media Kartu Angka Bergambar (Pada Anak Kelompok A Raudhatl Athfal Masyithoh) Plumpung Cawas Klaten.

Widiastuti, N. L. G. K., & Winaya, I. M. A. (2019). Prinsip Khusus Dan Jenis Layanan Pendidikan Bagi Anak Tunagrahita. Jurnal Santiaji Pendidikan (JSP), 9(2), 116–126. https://doi.org/10.36733/jsp.v9i2.392

Zaniyati, H. S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT Konsep dan Aplikasi pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Universitas Nusantara PGRI Kediri, 01, 1–7.


Article Metrics

 Abstract Views : 19 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.