Model Explicit Instruction Dalam Pembelajaran Keterampilan Membuat Giftbox Dari Kardus Bekas ( Study Literature )

Yolanda Oktaferly(1), Nurhastuti Nurhastuti(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2021 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

DOI : https://doi.org/10.24036/juppekhu1113260.64

Full Text:    Language : en

Abstract


This study was motivated by problems found, that is the lack of variation in English learning models for deaf children. The research aimed to analyze and examine the explicit instruction learning model, whether the explicit instruction learning model can be applied to the learning of giftbox making skills for deaf students.  This type of research was library research by exploring a variety of library information (books, encyclopedias, scientific journals, newspapers, magazines, and documents) with the aim of obtaining information about the use of explicit instruction learning models.  The results of this analysis indicated that there was the influence of explicit instruction learning models in improving the learning process of students, one of them was skills learning.  It can be concluded that the use of explicit instruction learning models was effective and can improve the ability of deaf students to understand learning skills in making giftboxes.

 


Keywords


explicit instruction, giftbox, tunarungu

References


Ahmad Anis Abdullah, S. (2017). 1 , 2 . II(1), 1–9.

Anwar, A. S., & Lapenia, P. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Explicit Instruction Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pokok Bahasan Cahaya dan Sifatnya Pada Siswa Kelas V di SD Negeri 1 Sembawa. Jurnal Lensa Pendas, 4(1), 52–59.

Arianda, F. (2017). aneka kreasi giftbox. Depok: Zahara pustaka.

Armaini, & Zahara, L. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Explicit Instruction untuk Menjahit Kancing Baju bagi Anak yang Mengalami Hambatan Mental. Jurnal Penelitian Pendidikan Berkebutuhan Khusus, 6(1), 262–267.

Arsian, I. Y. E. (2018). Pengaruh Model Explicit Instruction Terhadap Kemampuan Makan Bagi Anak Tnanetra Dengan Hambatan Kecerdasan. Jurnal Pendidikan Khusus, 1–15.

Faradina, N. (2016). Penerimaan Diri Pada Orang Tua Yang Memiliki Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Elektronik Psikologi Universitas Mulawarman, 4(4), 386–396. Retrieved from http://ejournal.psikologi.fisip-unmul.ac.id/site/wp-content/uploads/2016/03/ejournal_novira faradina (ONLINE) (03-17-16-07-16-01).pdf

Fatikhasari, M. (2020). Pengembangan Media Kotak Ajaib Untuk Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi Pada Peserta Didik kelas VIII SMP. Jurnal Bapala, 1(1), 1–6.

Ginting, S. B. (2018). Efektivitas Metode Demonstrasi dalam Meningkatkan Keterampilan Membuat Smoothies Bagi Anak Tunarungu. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 6, 2–6.

Gunawan, B., & Gunawan, Y. (2020). Pelatihan dan Pendampingan Pemasaran Batik di Lendah Kulonprogo Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Abdinus : Jurnal Pengabdian Nusantara, 4(1), 204–215.

Himmah, L. N. (2019). Peningkatan Keterampilan Pembuatan Tas Melalui Model Pembelajaran Eksplisit. Jurnal Ilmiah WUNY, 1(1). https://doi.org/10.21831/jwuny.v1i1.26853

Hasan, Y., Fatmawati, & Nurhastuti. (2018). Wirausaha Pembuatan Kue Kering untuk Meningkatkan Keterampilan Hidup Anak Tunarungu. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 6(II), 320–323.

Herawati, D. R. N. (2019). Peranan Metode Expicit Instruction Terhadap Keterampilan Tata Boga Anak Tunagrahita. 1-14.

Hermawati, Y. F. (2019). Meningkatkan Pengetahuan, Minat Dan Bakat Peserta Didik Terhadap Seni Tari Dengan Model Pembelajaran Explicit Intruction Di Smk Negeri 7 Kota Bandung. Jurnal Penelitian Pendidikan, 19(3), 467–474.

Istarani. (2016). Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.

Marlina. (2015). Asesmen Anak Berkebutuhan Khusus (Pendekatan Psikoedukasional).

Oktrivia Ayati, M. I. (2019). Keterampilan Membuat Herbarium Kering Melalui Model Pembelajaran Explicit Instruction Bagi Anak Tunagrahita. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 7(1), 65–70.

Prastika, Y., & Dani, W. (2017). Mengembangkan Aspek Motorik Kasar Anak Melalui Model Explicit Instuction Divariasikan dengan Permainann Tradisional. Jurnal Pendidikan Prasekolah, 1(1), 1–6.

Putri, R. E., & Iswari, M. (2018). Media Video Tutorial dalam Keterampilan Membuat Boneka dari Kaus Kaki Bagi Anak Tunagrahita. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 6(2), 178–185.

Qolbi, Qodrija, K. (2019). Meningkatkan Keterampilan Bina Diri bagi Anak Down Syndrom melalui Model Explicit Instruction di Kelas I / C. 7, 43–48.

Rowikarim, A. (2013). Mengajar yang Efektif Menjadi Penentu Kualitas Seorang Guru. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 7(1), 40–50.

Sarwono. (2016). Efektifitas Pembelajaran Explicit Instruction Dalam Meningkatkan Kemampuan Membuat Wayang Siswa Kelas XII Paket Keahlian Desain dan Produksi Kria Kulit SMK Negeri Pacitan. Jurnal Inspirasi Pendidikan Universitas Kanjuruan Malang, 6(1), 51.

Setyorini, R. (2019). Peningkatan Minat Menulis Puisi Siswa Melalui Metode Explicit Instruction. 3(2), 288–297.

Sulfanita, S. (2018). Pengaruh Model Explicit Instruction dalam Meningkatkan Keterampilan Vokasional Membuat Tempe bagi Anak Tunarungu. 6, 303–307.

Yuliana, N., & Kusumawati, W. (2019). Metode Pembelajaran Berbasis Belajar Mandiri ( Self Directed Learning ) Pada Pendidikan Keperawatan : A Literature Review Self-Directed Learning Methods on Nursing Education : A Literature Review. 6(1), 6–13.

Oktrivia Ayati, M. I. (2019). Keterampilan Membuat Herbarium Kering Melalui Model Pembelajaran Explicit Instruction Bagi Anak Tunagrahita. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 7(1), 65–70.

Subastian, E. (2018). Pengaruh Model Explicit Instruction dengan Menggunakan Multimedia Interaktif Terhadap Hasil Belajar Keterampilan Komputer dan Pengelolaan Informasi (KKPI). JUSIKOM PRIMA (Jurnal Sistem Informasi Ilmu Komputer Prima), 1(2), 28–29.

Yulia, N. K. H., Agung, A. A. G., & Putra, I. M. (2014). Penerapan Model Explicit Instruction Untuk Meningkatkan Perkembangan Motorik Halus Anak TK Kelompok B. E- Jurnal PG Paud Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1). Retrieved from file:///C:/Users/ACER/AppData/Local/Temp/996-1863-1-SM.pdf


Article Metrics

 Abstract Views : 606 times
 PDF Downloaded : 171 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.