Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Benda Konkret untuk Meningkatkan HOTS Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar

Adelia Priscila Ritonga(1), Nirwana Anas(2),
(1) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Kota Medan  Indonesia
(2) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Kota Medan  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v8i2.130073

Full Text:    Language : ind

Abstract


The low high-level thinking skills (HOTS) of fourth-grade students in science subjects, especially in the ability to analyze and create. The main objective of this study is to improve the HOTS of fourth-grade students by developing learning media based on concrete objects. The research conducted in this study uses the Research and Development (R&D) method by applying the 4D development model, namely Define, Design, Develop and Disseminate. Data collection techniques used were questionnaires, interviews, and tests. The study subjects were 32 fourth-grade students of SDN 09 Bilah Hilir. Data analysis used validity, practicality, and effectiveness tests. Media and material experts assessed the media created as very valid (86% and 90%, respectively). Both teachers and students scored in the "very practical” range on the practicality test (95.3 and 94%, respectively). The N-Gain score in the medium category of 69.9% was used to measure media efficacy. The concrete object-based learning media developed is valid, practical and effective in improving students’ HOTS abilities in science learning.

Keywords


Learning Media; Concrete Objects; HOTS; Science; Elementary School

References


Acesta, A. (2020). Analisis Kemampuan Higher Order Thingking Skills (HOTS) Siswa Materi IPA di Sekolah Dasar. Quagga: Jurnal Pendidikan Dan Biologi, 12(2), 170.

Adrina, I., Basri, M., & Devianty, R. (2023). Meningkatkan Kemampuan Sains Anak melalui Metode Proyek di Raudhatul Athfal Al-Maarif Stabat. 7, 22053–22059.

Albina, M., Safi’i, A., Gunawan, M. A., Wibowo, M. T., Sitepu, N. A. S., & Ardiyanti, R. (2022). Model Pembelajaran di Abad Ke 21. Warta Dharmawangsa, 16(4), 939–955.

Andina Halimsyah Rambe. (2021). Media Dan Sumber Belajar Di Mi/Sd. Journal Article, 2.

Anggraini, M., & Mahmudah, I. (2023). Penggunaan Media Konkret untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI pada Mata Pelajaran Matematika. JEID: Journal of Educational Integration and Development, 3(2), 125–131.

Annisa, A. R., Putra, A. P., & Dharmono. (2020). Kepraktisan Media Pembelajaran Daya Antibakteri Ekstrak Buah Sawo Berbasis Macromedia Flash Practicality Of Learning Media for Antibacterial Power of Sapodilla Fruit Extract Based Macromedia Flash. Inovasi Pendidikan Sains, 11(1), 76.

Aufa, Lilis, Sari, A., & Qadaria. (2023). Menganalisis Metode Pembelajaran IPA di Kelas IV pada SD Al Ittihadiyah. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1), 1349–1358.

Destrinelli, D., Hayati, D. K., & Sawinty, E. (2018). Pengembangan Media Konkret Pada Pembelajaran Tema Lingkungan Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(2), 313–333.

Dinda Sri Fatimah Gultom, Masganti Sitorus, R. (2022). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Pendidikan Nilai ISlam Pada Pokok Bahasan Himpunan. 2, 646–652.

Erowati, M. T. (2021). Pengaruah Penggunaan Media Benda Konkret Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV. Jurnal Bereputasi, 288–296.

Gradini, E., Khairunnisak, C., Noviani, J., Kuala, U. S., & Aceh, B. (2022). ( HOTS ) Matematika Di Sekolah Menengah IAIN Takengon , Takengon , Indonesia E-mail. 8703, 319–340.

Hardiyantari, O. (2017). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif menggunakan teknik dinamis pada mata pelajaran produktif teknik komputer dan jaringan untuk siswa SMK kelas X. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 77.

Kristiani, N., & Prasetyo, Z. K. (2016). Keefektifan Pembelajaran Metematika Melalui Penggunaan Media Benda Konkret Pada Kelas V Sd Timuran. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 163.

Kristiyono, A. (2018). Urgensi dan Penerapan Higher Order Thingking Skills. Jurnal Pendidikan Penabur, 17(31), 43.

Kusumawati, T. I. (2022). Berbagai Strategi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 2(2), 138.

Miftah, M., & Nur Rokhman. (2022). Kriteria pemilihan dan prinsip pemanfaatan media pembelajaran berbasis TIK sesuai kebutuhan peserta didik. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(9), 641–649.

Mutoharoh, S. (2018). Penggunaan Media Benda Konkret Dalam Pembelajaran Matematika Pada Siswa Kelas II Di Mi Ma’Arif Nu Banteran Kecamatan Sumbang Kabupaten Banyumas Tahun Pelajaran 2017/2018. Skripsi.

Nazifah. (2013). Penggunaan Media Konkret Meningkatkan Aktivitas Siswa Matematika Kelas I SDN 07 Sungai Soga Bengkayang. Media Neliti.

Ni Made Ayu Suryantari, Ketut Pudjawan, I. M. C. W. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Media Benda Konkret Terhadap Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar IPA. International Journal of Elementary Education, 3(3), 316.

Nirwana Anas, Afni Maharani, Laila Apriani Hsb, Rizka Nabillah, S. R. (2023). Pengaruh Contextual Teaching And Learning (CTL) Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik Pada Materi Perubahan Wujud Benda Di DI SD MUHAMMADIYAH 18 MEDAN. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 271.

Riani Johan, J., Iriani, T., & Maulana, A. (2023). Penerapan Model Four-D dalam Pengembangan Media Video Keterampilan Mengajar Kelompok Kecil dan Perorangan. Jurnal Pendidikan West Science, 01(06), 372–378.

Rifana, R., Burhanudin, D., & Septiyanti, E. (2021). Analisis Soal Higher Order Thinking Skill (Hots) Bahasa Indonesia Dalam Ujian Sekolah Smp Negeri 4 Dumai. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 14(2), 123.

Rofiah, E., Aminah, N. S., & Sunarno, W. (2018). Pembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis High Order Thinking Skill (HOTS) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII SMP/MTs. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 7(2), 285.

Samin, M. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Topik Bilangan Dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Di Madrasah Ibtidaiyah. Analisis Nilai Moral Dalam Cerita Pendek Pada Majalah Bobo Edisi Januari Sampai Desember 2015, 23(1), 2016.

Saraswati, P. M. S., & Agustika, G. N. S. (2020). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam Menyelesaikan Soal HOTS Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 260.

Septi Riyana, Lisa Retnasari, A. S. (2020). Penggunaan Benda Konkret Sebagai Media Untuk Meningkatkan Keterampilan Menghitung Pada Pembelajaran Tematik Siswa Kelas I Sekolah. 8(1), 1623–1629.

Umami, R. (2022). Kesulitan Dalam Memahami Materi Pelajaran IPA Yang Dikataitkan Dengan Psikologi Pendidikan Psikologia : Jurnal Psikologi, 6(1), 15.

Wahyuningtias, E. (2020). Penggunaan Media Benda Nyata Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Kelas 1 Sd Islam an Nahadl Pare Kediri.

Wandini, R., R., Sari, P., Z., Rini, N., I., Apriani, S., & Rahmadani, A. (2022). Menerapkan Proses Keterampilan dalam Pembelajaran IPA di MI/SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 2021–2027.

Yusnaldi, E., Wibowo, S. P., Azzahra, S., Sitorus, P. A., Hutasuhut, N. A., & Nadya, L. (2023). Strategi Guru dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran IPS di SD / MI. 7, 32160–32166.


Article Metrics

 Abstract Views : 82 times
 PDF Downloaded : 42 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.