Pengaruh Model Team Games Tournament Terhadap Hasil Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar

Jahra Malika Romansur(1), Desak Made Darrmawati(2),
(1) Universitas Muhammdiyah Prof. Dr. Hamka, DKI Jakarta  Indonesia
(2) Universitas Muhammdiyah Prof. Dr. Hamka, DKI Jakarta  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v8i2.129456

Full Text:    Language : ind

Abstract


This study aims to determine the effect of Indonesian language learning outcomes using the Team Games Tournament (TGT) learning model on fifth-grade students of SDN Ciracas 06 Pagi semester 2 of the 2023/2024 academic year. The research method used is a quantitative research method with a quasi-experimental design research design using a non-equivalent posttest-only control group design. The determination of the control class and experimental class in the study was carried out by comparing their daily learning values. They are using multiple choice instruments with a total of 25 questions. Furthermore, the analysis of the required data tests was carried out namely, the normality test using the Liliefors test, while the homogeneity test used the Fisher test. In the hypothesis test used the t-test obtained t count 2.005 and t table 0.679 α = 0.05 then H0 is rejected which states that there is an effect on Indonesian language learning outcomes using the Team Games Tournament (TGT) learning model on fifth-grade students at Ciracas 06 Jakarta Elementary School.


Keywords


Team Games Tournament; Indonesia Language; Learning Outcomes; Elementary School

References


Ahmad, S. (2013). Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. Kencana Prenada Media Group.

Anderha, R. R., & Maskar, S. (2021). Pengaruh Kemampuan Numerasi Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika. Jurnal Ilmiah

Matematika Realistik, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v2i1.774

Amanda, L., Yanuar, F., & Devianto, D. (2019). Uji Validitas dan Reliabilitas Tingkat Partisipasi Politik Masyarakat Kota Padang. Jurnal Matematika UNAND, 8(1), 183. https://doi.org/10.25077/jmu.8.1.179-188.2019

Dachliyani, Liya. 2020. “Instrumen Yang Sahih : Sebagai Alat Ukur Keberhasilan Suatu Evaluasi Program Diklat (Evaluas.” MADIKA: Media Informasi dan Komunikasi Diklat Kepustakawanan 5(1): 58. https://ejournal.perpusnas.go.id/md/article/view/721.

Darma, B. (2021). Statistika Penelitian Menggunakan SPSS (Uji Validitas, Uji Reliabilitas, Regresi Linear Berganda, Uji t, Uji F, R2). GUEPEDIA.

Ibrohim, A. (2018). Jejak Inovasi Pembelajaran IPS Mengembangkan Profesi Guru Pembelajar. (1st ed.). Leutikaprio.

Hadaie Efendy, A. M. (2018). STATISTIK (Pendidikan dan Ekonomi). Duta Media.

Hanief, Y. N. W. H. (2017). Statistik Pendidikan. Deepublish.

Hardisman. (2020). Tanya Jawab Analisis Data: Prinsip Dasar dan Langkah-Langkah Praktis pada Penelitian Kesehatan dengan SPSS. GUEPEDIA.

Mirnawati, L. B., Afiani, K. D. A., & Mirnawati, L. B. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Perkalian Siswa Kelas III SD Muhammadiyah 8 Surabaya.

Muhidin, A. (2017). Statistika Pendidikan Pendekatan Berbasis Kinerja. Unpam Press.

Muis, Andi Abdul. 2013. “Prinsip-Prinsip Belajar Dan Pembelajaran.” Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam I(1): 30–33.

Ni Md. Erlin Nopiani.. Model Pembelajaran TGT perpengaruh terhadap hasil belajar matematika kelas IV SD Gugus VII. Sukawati: Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja Indonesia.

Nurrahmah, Arfatin M.Pd. 2021. Pengantar Statistika 1. ed. Suci Haryanti. Bandung: CV.Media Sains Indonesia.

Santosa, Puji. (2012) Materi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sugiono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D 25th Ed. . Bandung: Alfabeta.

Suharsimi Arikunto (2015). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, hlm. 90

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Dan Kombinasi (Mixed Methods). Jakarta: Alfabeta, hlm. 178.

Supardi. (2016). Aplikasi Statiska dalam Penelitian Edisi Revisi Konsep Statiska yang lebih Komprehensif. Jakarta: Change Publication, hlm. 131

Syahrizal, H. (2023). Jenis-Jenis Penelitian dalam Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. QOSIM: Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 1 No 1(Juni). https://doi.org/https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.49

Suharsimi, A. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. PT Rineka Cipta.

Priadana, S., & Sunarsi, D. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif. Pascal Books.

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan,

Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Riduwan. (2015). Belajar Mudah Penelitian untuk Guru dan Karyawan dan Peneliti Pemula. Alfabeta: Bandung, hlm. 61

Roflin, Eddy, Iche AndrianI Liberty, Pariyana. 2021. Populasi, Sampel, Variabel Dalam Penelitian Kedokteran. 1st ed. ed. Moh. Nasrudin. Pekalongan: PT Nasya Expanding Management.

Nurrahmah, Arfatin M.Pd. 2021. Pengantar Statistika 1. ed. Suci Haryanti. Bandung: CV.Media Sains Indonesia.

Ubabuddin. (2019). Hakikat Belajar Dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Journal Edukatif, 5(1), 18–27.

Unaradjan, D. D. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif. Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya.

Usman, H. dan R. P. S. A. (2020). Pengantar Statistika: Cara Mudah Memahami Statistika. PT Bumi Aksara.


Article Metrics

 Abstract Views : 57 times
 PDF Downloaded : 13 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.