Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Peserta Didik Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe STAD di Kelas IV Sekolah Dasar

Ranti Satriani Putri(1), Muhammadi Muhammadi(2),
(1) Universitas Negeri Padang, Kota Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang, Kota Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v8i1.129408

Full Text:    Language : ind

Abstract


The purpose of the study is to describe the use of the STAD Type Cooperative Learning model to improve student learning outcomes in Pancasila Education learning in grade IV of Elementary School. This research is a Classroom Action Research (CAR) with a qualitative and quantitative approach carried out in two cycles. The subjects in this study were teachers and students of grade IV/B students of SDN 23 Painan Utara. Data sources are teaching modules, student and teacher observation results, and student learning outcomes using techniques in the form of observation and testing. The results of observations of the implementation of learning modules in cycles I to II increased from 93.75% to 100%, the results of observations of teacher activities increased in cycles I to II, namely 92.86% to 100%, the results of observations of student activities increased in cycles I to II, namely 91.07% to 100%, as well as observations of student learning outcomes assessments, the average value increased from 83.77 to 93.86. It can be concluded that the STAD model can improve student learning outcomes in Pancasila Education in class IV of SDN 23 Painan Utara.


Keywords


Learning Outcomes; Cooperative Learning; STAD; Pancasila; Elementary School

References


Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. (2023, 31 Juli. Data Pokok Pendidikan. Diakses pada 27 Januari 2024, dari https://dapo.kemdikbud.go.id/rombel/1/080000

Hamalik, Oemar. 2019. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Isjoni. 2011. Mengembangkan kemampuan belajar berkelompok. Bandung: Alfabeta.

Iskandar, Dadang dan Narsim. (2015). “Penelitian Tindakan Kelas dan Publikasinya Untuk Kenaikan Pangkat dan Golongan Guru & Pedoman Penulisan PTK Bagi mahasiswa Cilacap”. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Mahasiswa Cilacap, 3(1), 454-459.

Karim, C. Novita dan Muhammadi. (2020). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Menggunakan Model Discovery Learning di Kelas IV Sekolah Dasar. Journal on Teacher Education, 4 (1), 2030-2038.

Kepmendikbudristek (2022). Pedoman Penerapan Kurikulum dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran. Jakarta : Kepala Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.

Komalasari, Yesi. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PKn Kelas IV SDN 2 KARYAMUKTI. (Skripsi, Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, STAIN : Metro)

Kuswanto, K. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Minat Belajar Pancasila pada Mahasiswa PPKn Universitas Jambi. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 4(2), 121-130.

Maulia, Zahrotul. 2013. Teknik Evaluasi Hasil Belajar Non-Tes. Diakses pada 25 januari 2024. http://zahrotulmaulia88.blogsopt/2013/07/teknik-evaluasi-hasilbelajarnon tes.html.

. 2013. Teknik Evaluasi Hasil Belajar Non-Tes. Diakses pada 25 januari 2024. http://zahrotulmaulia88.blogsopt/2013/07/teknik-evaluasi-hasil-belajarnon tes.html

Mendikbudristek. 2022. Keputusan Kepala BSKAP Nomor 008 Tahun 2022 tentang Capaian Pembelajaran pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah pada Kurikulum Merdeka. Jakarta.

Moleong. L. J. 2017. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nurani, et al. 2022. Edisi Serba-Serbi Kurikulum Merdeka Kekhasan Sekolah Dasar. Jakarta: Kemendikbudristek.

Peraturan Pemerintah (PP) Nomor 4 Tahun 2022 Tentang Perubahan atas Peraturan Pemerintah Nomor 57 Tahun 2021 tentang Standar Nasional Pendidikan.

Sanjaya, Ade. 2011. Model-model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Shoimin. 2016. Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Slavin, R. E. 2015. Cooperative Learning Teori, Riset, dan Praktik. Bandung: Nusa Media.

Sudana, Putu Ari dan I Gede Astra Wesnawa. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 1-8.

Syam, Munawir. (2022). Peningkatan Hasil Belajar PKn Melalui Pembelajaran Kooperatif Model STAD (Student Teams Achievement Division) pada Siswa SD Negeri 8 Darul Hikmah. Indonesian Journal of Teaching and Teacher Education. 2 (1), 30-37.

Widoyoko, E. P. 2009. Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Zunidar. (2019). Peran Guru Dalam Inovasi Pembelajaran. Jurnal Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 9(2), 41-55.


Article Metrics

 Abstract Views : 69 times
 PDF Downloaded : 34 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.