Validitas Asesmen Diagnostik Kognitif Berbantuan Quizizz Pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila di Sekolah Dasar

Kaifiyatus Syahroh(1), Reinita Reinita(2),
(1) Universitas Negeri Padang, Kota Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang, Kota Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v8i1.128705

Full Text:    Language : ind

Abstract


The research was carried out due to several reasons, including the lack of differentiated learning according to the needs and competencies of each student. The aim of this research is to create differentiated learning to suit the abilities and competencies of each student by creating a cognitive diagnostic assessment assisted by quizizz in Pancasila education learning in class IV elementary school. This type of development research uses the ADDIE development model which consists of three stages in this research, namely Analysis, Design and Development. The data collection method used in this research is a validation questionnaire given to expert validators (material, language and assessment)to determine the validity of the cognitive diagnostic assessment product being developed. This research can produce valid cognitive diagnostic assessment products that are tested by expert validators. So it can be concluded that the cognitive diagnostic assessment assisted by quizizz in learning Pancasila education in grade IV elementary schools is valid and worthy of being tested in the field.

Keywords


Asesmen Diagnostik Kognitif; Quizizz; ADDIE; Pendidikan Pancasila; Elementary School

References


Adek Cerah Kurnia Azis, & Siti Khodijah Lubis. (2023). Asesmen Diagnostik Sebagai Penilaian Pembelajaran Dalam Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Pena Anda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2), 20–29. https://doi.org/10.33830/penaanda.v1i2.6202

Anita, Y., Waldi, A., Akmal, A. U., Kenedi, A. K., Hamimah, H., Arwin, A., & Masniladevi, M. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Social and Emotional Learning untuk Meningkatkan Nilai Profil Pelajar Pancasila Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7087–7095. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3280

Annisa, R., & Erwin, E. (2021). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz terhadap Hasil Belajar IPA Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3660–3667.

Antika, W., Sasomo, B., & Rahmawati, A. D. (2023). Analisis Asesmen Diagnostik Pada Model Pembelajaran Project Based Learning di Kurikulum Merdeka SMPN 3 Sine. Pedagogy, 8(1), 253.

Apfani, S. (2022). Validitas Pengembangan LKPD Menggunakan Model TTW pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 143. https://doi.org/10.24036/jippsd.v6i2.112939

Cahyaningtyas, R., & Mintohari. (2011). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Quizizz Pada Pembelajaran Benda dan Kegunaannya Mata Pelajaran IPA Kelas III Sekolah Dasar. Jpgsd, 11 Nomor 6, 1295–1305.

Cholifah Tur Rosidah, Pramulia, P., & Susiloningsih, W. (2021). Analisis Kesiapan Guru Mengimplementasikan Asesmen Autentik Dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(01), 87–103. https://doi.org/10.21009/jpd.v12i01.21159

Dwi Nurani S.KM, M. S., Dr. Lanny Anggraini, S.Pd., M., Misiyanto, S. ., & Kharisma Rizqi Mulia, S, S. (2022). Buku Saku Serba-Serbi Kurikulum Merdeka Kekhasan Sekolah Dasar. Direktorat Sekolah Dasar, 1–51.

Haddar, G. Al, & Juliano, M. A. (2021). EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN Analisis Media Pembelajaran Quizizz dalam Pembelajaran Daring pada Siswa Tingkat Sekolah Dasar. Ilmu Pendidikan, 3(6), 4794–4801.

Islam, U., Datokarama, N., Hasanah, S. U., Rusdin, R., Ubadah, U., & Kunci, K. (2022). Kurikulum Merdeka Pada Madrasah Di Era Society 5 . 0 : Sebuah Kajian Literatur. 1, 1–5.

Jannah, M., & Reinita, R. (2023). Validitas Penggunaan Media Komik Digital dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka Berbasis Model Problem Based Learning di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(2), 1095–1104. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i2.4870

Jati, D. H. P., & Mediatati, N. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar PPKn Melalui Aplikasi Quizizz. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5404–5413. https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8610

Jhon, L., & Alfiandra, A. (2024). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Pembelajaran PPkn di SMP Negeri 33 Palembang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 1713–1720.

Juliana, E., & Aqsha, T. (2023). Penanaman Sikap Tanggung Jawab Melalui Pendidikan Pancasila Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. 7, 27085–27091.

Kurniawan, D. (2023). PENDIDIKAN PANCASILA IV FASE B.

Lestari, D., Asbari, M., & Yani, E. E. (2023). Kurikulum Merdeka: Hakikat kurikulum dalam pendidikan. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(6), 85–88. https://jisma.org/index.php/jisma/article/view/840

Maolida Novi, M. C. P. (2023). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berbasis Canva Menggunakan Problem Based Learning pada Mata Pelajaran IPAS Sekolah Dasar. Media Video Pembelajaran… PENDAHULUANl Of Social Science …, 5(1), 44–48. http://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/5487%0Ahttps://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/download/5487/3944

Maskur, M. (2023). Dampak Pergantian Kurikulum Pendidikan Terhadap Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (JKIP), 1(3), 190–203. https://doi.org/10.61116/jkip.v1i3.172

Nasution, S. W. (2021). Assesment Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. Prosding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 1(1), 135–142. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.181

Nawa, K., & Dwi, D. F. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Dengan Bantuan Aplikasi Quizizz Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Bangun Datar Kelas Iv Sd. ARMADA : Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(7), 740–745. https://doi.org/10.55681/armada.v1i7.707

Nur Budiono, A., & Hatip, M. (2023). Asesmen Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Axioma : Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 8(1), 109–123. https://doi.org/10.56013/axi.v8i1.2044

Oktavia, N., & Desyandri, D. (2021). Validitas dan Praktikalitas Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Macromedia Flash 8 Pada Pembelajaran Tematik di Kelas IV Sekolah Dasar Kota Padang. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(2), 58. https://doi.org/10.24036/jippsd.v4i2.112704

Putri, A., & Reinita, R. (2022). Pengembangan Media Video Powtoon Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Berbasis Model Problem Based Learning (Pbl) Di Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Muara Pendidikan, 7(1), 1–8. https://doi.org/10.52060/mp.v7i1.692

Putri, N. W., & Dwijayanti, R. (2020). Pengembangan Alat Evaluasi Bantuan Aplikasi “Quizizz”Pada Mata Pelajaran Marketing Kelas X Jurusan Bdp Di Smk Negeri 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8(3), 985–991.

Rahim, R., & Rahman, M. A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Quizizz Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 22(1), 232. https://doi.org/10.33087/jiubj.v22i1.1845

Ramdhani, M. A. (2022). Panduan Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Madrasah. Direktorat KSKK Madrasah RI, 4.

Reinita, R., & Fitria, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Vidio Animasi Dengan Aplikasi Adobe After Effect Kelas Iv Sekolah Dasar. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 13(2), 98. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v13i2.9021

Sagita Mawaddah, F., & Keguruan dan, F. (2023). Assesmen dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Literasi Dan Pembelajaran Indonesia, 3(1), 8–13.

Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi|JIITUJ|, 4(2), 163–173. https://doi.org/10.22437/jiituj.v4i2.11605

Supriyadi, S., Lia, R. M., Rusilowati, A., Isnaeni, W., Susilaningsih, E., & Suraji, S. (2022). Penyusunan Instrumen Asesmen Diagnostik untuk Persiapan Kurikulum Merdeka. Journal of Community Empowerment, 2(2), 67–73. https://doi.org/10.15294/jce.v2i2.61886

Susilawati, wiwik okta, Friska, sonia yulia, & Rohmawati. (2023). Pengembangan Asesmen Diagnostik Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas IV Dalam Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. 09.

Swandari, N., & Jemani, A. (2023). Mitra Implementasi Kurikulum Merdeka pada Madrasah dan Problematikanya. PROGRESSA: Journal of Islamic Religious Instruction, 7(1), 103–121. https://doi.org/10.32616/pgr.v7.1.439.103-121

Waldi, A., Reinita, Bungsu Ladiva, H., & Farid Luthfi, Z. (2019). Penguatan Civic Disposition (watak kewarganegaraan) bagi Guru Sekolah Dasar dalam Mempersiapkan Generasi Muda pada Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 15–23.

Yolanda, S., & Meilana, S. F. (2021). Pengaruh Aplikasi Quizizz Terhadap Minat Belajar IPA Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 7(3), 915–921. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1286


Article Metrics

 Abstract Views : 72 times
 PDF Downloaded : 14 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.