Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Pada Materi Operasi Hitung Pembagian di Sekolah Dasar
(1) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung  Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung  Indonesia
(3) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung  Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v8i1.125736
Full Text: Language : en
Abstract
The purpose of this study was to describe the errors made by pupils when solving math narrative problems based on Newman's procedure involving division calculations. This qualitative study employed a descriptive methodology. Six students from class IV-C at SDN Cipayung 1 Depok served as research participants. Random purposeful sampling was utilized to select the subjects. Exams and interviews served as the instruments. Data analysis steps include data reduction, data presentation, and conclusion concluding. According to the research findings, students are prone to committing multiple types of errors when solving math narrative problems involving division arithmetic operations. These include process skills errors, reading errors, transformation errors, comprehension errors, and writing errors in the final solution. The factors that cause students to make mistakes include confusion, shortening time, accuracy, writing, and students' understanding of division calculation operations.
Keywords
References
Andriyani, M., Pranata, O. H., & Karlimah, K. (2021). Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Operasi Hitung Pembagian Bilangan Cacah pada Siswa Kelas V SD. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 292–300. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v8i2.35335
Anggraini, L. N., Isrokatun, I., & Aeni, A. N. (2023). Pengembangan modul matematika grubi untuk meningkatkan kemampuan menghitung penjumlahan dan pengurangan bilangan cacah pada siswa kelas 2 SD. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 157-172. https://doi.org/10.33654/math.v9i1.2132
Ardianzah, M. A., & Wijayanti, P. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Tahapan Newman pada Materi Bangun Datar Segiempat. MATHEdunesa, 9(1), 40–47.
Arista, G., Wibawa, K., & Payadnya, I. (2022). Analisis Kesalahan Siswa dalam Pemecahan Masalah Perbandingan dan Skala Berdasarkan Empat Langkah Polya di Kelas VII SMP TP 45 Denpasar. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 214-221. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/54274
Arrumaisya, D. F., Nurasiah, I., & Uswatun, D. A. (2021). Analisis Kesalahan Dalam Mengerjakan Soal Cerita Matematika Materi Pecahan Berbasis Daring Kelas Iv Sekolah Dasar. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(1), 46. https://doi.org/10.32507/attadib.v5i1.846
Asmara, D. V. M., Kuswandi, D., & As’ari, A. R. (2020). Pengembangan Media Kobaki pada Materi Perkalian dan Pembagian untuk Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(12), 1839. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i12.14358
Delfita, R., Herawati, S., & Vermana, L. (2023). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Berdasarkan Prosedur Newman Pada Kelas IV SD Negeri Talamau Pasaman Barat. MATH-EDU: Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika, 8(2), 182–191. https://doi.org/10.32938/jipm.8.2.2023.182-191
Deswita, H. (2015). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pembagian di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Edu Research, 4(2), 115–120.
Fatahillah, A., N.T, Y. F. W., & Susanto. (2017). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Tahapan Newman Beserta Bentuk Scaffolding yang Diberikan. Kadikma, 8(1), 40–51.
Fajarsari, D. A., Purnamasari, V., & Sary, R. M. (2023). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Teori Newman Soal Cerita Materi Perkalian di Sekolah Dasar. SENDIKA: Seminar Pendidikan Nasional, 3(1
Fitry, R., Khamdun, K., & Ulya, H. (2021). ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATEMATIKA KELAS V DI SDN RONGGO 03 KECAMATAN JAKEN. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(8), 2433-2442. https://doi.org/10.47492/jip.v2i8.1034
Halawa, J. S., & Heksa, D. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Menyelesaikan Soal Pemahaman Konsep pada Materi Relasi dan Fungsi. Primatika : Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 11–18. https://doi.org/10.30872/primatika.v10i1.369
Halim, F. A., & Rasidah, N. I. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Aritmatika Sosial Berdasarkan Prosedur Newman. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 35. https://doi.org/10.30656/gauss.v2i1.1406
Hartana, D. D., Yenni, Y., & Hartantri, S. D. (2023). Analisis Kesalahan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika melalui Prosedur Newman pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(3), 1539–1548. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i3.5440
Hidayat, D. W., & Pujiastuti, H. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan masalah matematis pada materi himpunan. Jurnal Analisa, 5(1), 59–67. https://doi.org/10.15575/ja.v5i1.4120
Isrok’atun, Hanifah, N., Maulana, & Suhaebar, I. (2020). Pembelajaran Matematika dan Sains Secara Integratif melalui Situation-Based Learning. Sumedang: UPI Sumedang Press.
maukabaLestari, L., & Afriansyah, E. A. (2022). Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Tentang Bangun Ruang Sisi Lengkung Menggunakan Prosedur Newman. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu (PME), 1(2), 125–138.
Luhukay, R., Mataheru, W., & Molle, J. (2023). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Aritmatika Sosial Berdasarkan Newman Error Analysis. Science Map Journal, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.30598/jmsvol5issue1pp1-9
Magfirah, M., Maidiyah, E., & Suryawati, S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Prosedur Newman. Lentera Sriwijaya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 1–12. https://doi.org/10.36706/jls.v1i2.9707
Maulana,M.A.S.,& Dachi, S. W. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Prosedur Newman pada Materi SPLDV pada Siswa SMP Al Maksum T.P 2020/2021. Journal Mathematics Education Sigma,2(2). https://doi.org/10.30596/jmes.v1i2.5193
.Murtiyasa, B. V. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Materi Bilangan Pecahan Berdasarkan Teori Newman. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(3), 713–726.
Ningtiyas, S. K., Sary, R. M., & Artharina, F. P. (2022). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Pembulatan Berdasarkan Metode Nea Pada Kelas IV SD Negeri Kalicari 01 Semarang. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(1), 116 - 130. Https://Doi.Org/10.36989/Didaktik.V8i1.265
Oktaviana, D. (2018). Analisis Tipe Kesalahan Berdasarkan Teori Newman Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Mata Kuliah Matematika Diskrit. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 5(2), 22. https://doi.org/10.23971/eds.v5i2.719
Paisa, F. Y., Sulangi, V. R., & Tilaar, A. L. F. (2022). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linier Dua Variabel Berdasarkan Prosedur Newman. MARISEKOLA: Jurnal Matematika Riset Edukasi dan Kolaborasi, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.53682/marisekola.v3i1.1107
Putri, M. A., & Purwanto, S. E. (2022). Analisis Kesalahan Siswa SD Kelas V dalam Menyelesaikan Masalah Soal Cerita pada Materi Pecahan Berdasarkan Prosedur Newman. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 1–15. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.1653
Rahmawati, D., & Permata, L. D. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Program Linear Dengan Prosedur Newman. Jurnal Pembelajaran Matematika, 5(2), 173–185.
Safitri, F. A., Sugiarti, T., & Hutam, F. S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Berdasarkan Newman’s Error Analysis (NEA). Jurnal Profesi Kegurua, 5(1), 15–22.
Sari, Elinda Putri; Fikrati, A. N. (2023). Analisis Kesalahan Siswa SD Dalam Menyelesaikan Soal Pembagian Bersusun Porogapit Berdasarkan Kemampuan Matematika, 15(1), 1–6.
Sesanti, N., & Bere, M. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Kelas III Sekolah Dasar Dalam Penyelesaian Masalah Matematika Bentuk Soal Cerita Berdasarkan Teori Newman. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(7), 1459-1464. https://doi.org/10.47492/jip.v1i7.264
Suratih, S., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Program Linear Berdasarkan Newman’s Error Analysis. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 15(2), 111–123. https://doi.org/10.21831/pg.v15i2.30990
Syah Putri, L., & Pujiastuti, H. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Kelas V Sekolah Dasar dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Bangun Ruang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 8(1), 65–74.
Upu, A., Taneo, P. N. L., & Daniel, F. (2022). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Tahapan Newman dan Upaya Pemberian Scaffolding. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 12(01), 52–62. https://doi.org/10.22437/edumatica.v12i01.16593
Utami, A. D. (2016). Tipe Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Geometri Berdasar Newman’S Error Analysis (Nea). JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 4(2), 85. https://doi.org/10.25273/jipm.v4i2.842
Wasiah, R., Witri, G., & Antosa, Z. (2020). Analisis Kemampuan Siswa Menyelesaikan Soal Cerita Pada Pembelajaran Matematika di Kelas IV SDN 9 Bukit Batu, Riau. JIPPSD: Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(2), 33–43. https://doi.org/doi.org/10.24036/jippsd.v4i2.112328
Article Metrics
Abstract Views : 296 timesPDF Downloaded : 105 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.