Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Pada Materi Operasi Hitung Pembagian di Sekolah Dasar

Anggita Putri Alystia(1), Isrokatun Isrokatun(2), Riana Irawati(3),
(1) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung  Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung  Indonesia
(3) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v8i1.125736

Full Text:    Language : en

Abstract


The purpose of this study was to describe the errors made by pupils when solving math narrative problems based on Newman's procedure involving division calculations. This qualitative study employed a descriptive methodology. Six students from class IV-C at SDN Cipayung 1 Depok served as research participants. Random purposeful sampling was utilized to select the subjects. Exams and interviews served as the instruments. Data analysis steps include data reduction, data presentation, and conclusion concluding. According to the research findings, students are prone to committing multiple types of errors when solving math narrative problems involving division arithmetic operations. These include process skills errors, reading errors, transformation errors, comprehension errors, and writing errors in the final solution. The factors that cause students to make mistakes include confusion, shortening time, accuracy, writing, and students' understanding of division calculation operations.


Keywords


Word Problems; Newman’s Procedure; Division Arithmetic Operation; Elementary School

References


Andriyani, M., Pranata, O. H., & Karlimah, K. (2021). Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Operasi Hitung Pembagian Bilangan Cacah pada Siswa Kelas V SD. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 292–300. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v8i2.35335

Anggraini, L. N., Isrokatun, I., & Aeni, A. N. (2023). Pengembangan modul matematika grubi untuk meningkatkan kemampuan menghitung penjumlahan dan pengurangan bilangan cacah pada siswa kelas 2 SD. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 157-172. https://doi.org/10.33654/math.v9i1.2132

Ardianzah, M. A., & Wijayanti, P. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Tahapan Newman pada Materi Bangun Datar Segiempat. MATHEdunesa, 9(1), 40–47.

Arista, G., Wibawa, K., & Payadnya, I. (2022). Analisis Kesalahan Siswa dalam Pemecahan Masalah Perbandingan dan Skala Berdasarkan Empat Langkah Polya di Kelas VII SMP TP 45 Denpasar. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 214-221. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/54274

Arrumaisya, D. F., Nurasiah, I., & Uswatun, D. A. (2021). Analisis Kesalahan Dalam Mengerjakan Soal Cerita Matematika Materi Pecahan Berbasis Daring Kelas Iv Sekolah Dasar. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(1), 46. https://doi.org/10.32507/attadib.v5i1.846

Asmara, D. V. M., Kuswandi, D., & As’ari, A. R. (2020). Pengembangan Media Kobaki pada Materi Perkalian dan Pembagian untuk Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(12), 1839. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i12.14358

Delfita, R., Herawati, S., & Vermana, L. (2023). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Berdasarkan Prosedur Newman Pada Kelas IV SD Negeri Talamau Pasaman Barat. MATH-EDU: Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika, 8(2), 182–191. https://doi.org/10.32938/jipm.8.2.2023.182-191

Deswita, H. (2015). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pembagian di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Edu Research, 4(2), 115–120.

Fatahillah, A., N.T, Y. F. W., & Susanto. (2017). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Tahapan Newman Beserta Bentuk Scaffolding yang Diberikan. Kadikma, 8(1), 40–51.

Fajarsari, D. A., Purnamasari, V., & Sary, R. M. (2023). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Teori Newman Soal Cerita Materi Perkalian di Sekolah Dasar. SENDIKA: Seminar Pendidikan Nasional, 3(1

Fitry, R., Khamdun, K., & Ulya, H. (2021). ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATEMATIKA KELAS V DI SDN RONGGO 03 KECAMATAN JAKEN. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(8), 2433-2442. https://doi.org/10.47492/jip.v2i8.1034

Halawa, J. S., & Heksa, D. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Menyelesaikan Soal Pemahaman Konsep pada Materi Relasi dan Fungsi. Primatika : Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 11–18. https://doi.org/10.30872/primatika.v10i1.369

Halim, F. A., & Rasidah, N. I. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Aritmatika Sosial Berdasarkan Prosedur Newman. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 35. https://doi.org/10.30656/gauss.v2i1.1406

Hartana, D. D., Yenni, Y., & Hartantri, S. D. (2023). Analisis Kesalahan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika melalui Prosedur Newman pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(3), 1539–1548. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i3.5440

Hidayat, D. W., & Pujiastuti, H. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan masalah matematis pada materi himpunan. Jurnal Analisa, 5(1), 59–67. https://doi.org/10.15575/ja.v5i1.4120

Isrok’atun, Hanifah, N., Maulana, & Suhaebar, I. (2020). Pembelajaran Matematika dan Sains Secara Integratif melalui Situation-Based Learning. Sumedang: UPI Sumedang Press.

maukabaLestari, L., & Afriansyah, E. A. (2022). Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Tentang Bangun Ruang Sisi Lengkung Menggunakan Prosedur Newman. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu (PME), 1(2), 125–138.

Luhukay, R., Mataheru, W., & Molle, J. (2023). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Aritmatika Sosial Berdasarkan Newman Error Analysis. Science Map Journal, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.30598/jmsvol5issue1pp1-9

Magfirah, M., Maidiyah, E., & Suryawati, S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Prosedur Newman. Lentera Sriwijaya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 1–12. https://doi.org/10.36706/jls.v1i2.9707

Maulana,M.A.S.,& Dachi, S. W. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Prosedur Newman pada Materi SPLDV pada Siswa SMP Al Maksum T.P 2020/2021. Journal Mathematics Education Sigma,2(2). https://doi.org/10.30596/jmes.v1i2.5193

.Murtiyasa, B. V. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Materi Bilangan Pecahan Berdasarkan Teori Newman. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(3), 713–726.

Ningtiyas, S. K., Sary, R. M., & Artharina, F. P. (2022). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Pembulatan Berdasarkan Metode Nea Pada Kelas IV SD Negeri Kalicari 01 Semarang. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(1), 116 - 130. Https://Doi.Org/10.36989/Didaktik.V8i1.265

Oktaviana, D. (2018). Analisis Tipe Kesalahan Berdasarkan Teori Newman Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Mata Kuliah Matematika Diskrit. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 5(2), 22. https://doi.org/10.23971/eds.v5i2.719

Paisa, F. Y., Sulangi, V. R., & Tilaar, A. L. F. (2022). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linier Dua Variabel Berdasarkan Prosedur Newman. MARISEKOLA: Jurnal Matematika Riset Edukasi dan Kolaborasi, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.53682/marisekola.v3i1.1107

Putri, M. A., & Purwanto, S. E. (2022). Analisis Kesalahan Siswa SD Kelas V dalam Menyelesaikan Masalah Soal Cerita pada Materi Pecahan Berdasarkan Prosedur Newman. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 1–15. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.1653

Rahmawati, D., & Permata, L. D. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Program Linear Dengan Prosedur Newman. Jurnal Pembelajaran Matematika, 5(2), 173–185.

Safitri, F. A., Sugiarti, T., & Hutam, F. S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Berdasarkan Newman’s Error Analysis (NEA). Jurnal Profesi Kegurua, 5(1), 15–22.

Sari, Elinda Putri; Fikrati, A. N. (2023). Analisis Kesalahan Siswa SD Dalam Menyelesaikan Soal Pembagian Bersusun Porogapit Berdasarkan Kemampuan Matematika, 15(1), 1–6.

Sesanti, N., & Bere, M. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Kelas III Sekolah Dasar Dalam Penyelesaian Masalah Matematika Bentuk Soal Cerita Berdasarkan Teori Newman. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(7), 1459-1464. https://doi.org/10.47492/jip.v1i7.264

Suratih, S., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Program Linear Berdasarkan Newman’s Error Analysis. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 15(2), 111–123. https://doi.org/10.21831/pg.v15i2.30990

Syah Putri, L., & Pujiastuti, H. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Kelas V Sekolah Dasar dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Bangun Ruang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 8(1), 65–74.

Upu, A., Taneo, P. N. L., & Daniel, F. (2022). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Tahapan Newman dan Upaya Pemberian Scaffolding. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 12(01), 52–62. https://doi.org/10.22437/edumatica.v12i01.16593

Utami, A. D. (2016). Tipe Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Geometri Berdasar Newman’S Error Analysis (Nea). JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 4(2), 85. https://doi.org/10.25273/jipm.v4i2.842

Wasiah, R., Witri, G., & Antosa, Z. (2020). Analisis Kemampuan Siswa Menyelesaikan Soal Cerita Pada Pembelajaran Matematika di Kelas IV SDN 9 Bukit Batu, Riau. JIPPSD: Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(2), 33–43. https://doi.org/doi.org/10.24036/jippsd.v4i2.112328


Article Metrics

 Abstract Views : 131 times
 PDF Downloaded : 55 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.