The Problematic Use of Open-Ended Approach in Mathematics Learning in Elementary School

Ainul Mardiyah(1), Jamaris Jamaris(2), Sufyarma Marsidin(3), Yalvema Miaz(4), Yanti Fitria(5),
(1) Universitas Negeri Padang, Kota Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang, Kota Padang  Indonesia
(3) Universitas Negeri Padang, Kota Padang  Indonesia
(4) Universitas Negeri Padang, Kota Padang  Indonesia
(5) Universitas Negeri Padang, Kota Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v7i2.122848

Full Text:    Language : en

Abstract


This study is motivated by the emergence of problems experienced by teachers in using the open-ended approach in learning mathematics in elementary schools. This study aims to describe the obstacles faced by teachers in implementing mathematics learning using an open-ended approach in class, as well as provide solutions that can be done as an effort to overcome the obstacles encountered. This research used descriptive qualitative method. The data analysis technique used is the Miles and Huberman data analysis technique which goes through data reduction, data presentation, and verification. This research was conducted at SDN 13 Parit Putus, Ampek Angkek District, Agam Regency. The results showed the problems experienced by teachers in using the open-ended approach in learning mathematics in elementary schools

Keywords


Problematic; Open-Ended Approach; Mathematics Learning; Elementary School

References


Aedi, W. G. (2018). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Matematika Dengan Pendekatan Open-Ended. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 3(2), 41. https://doi.org/10.26737/jpmi.v3i2.691

Agustyaningrum, N., Pradanti, P., & Yuliana. (2022). Teori Perkembangan Piaget dan Vygotsky : Bagaimana Implikasinya dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar? Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 568–582. https://doi.org/10.30606/absis.v5i1.1440

Amallia, N., & Unaenah, E. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa. Attadib Journal of Elemetary Education, 3(2), 123–133. https://jurnalfai-uikabogor.org/index.php/attadib/article/view/414

Anggraini, Y. (2021). Analisis Persiapan Guru dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. BASICEDU, 5(4), 2415. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1241

Apriadi, R. (2023). Strategi Guru Dalam Membina Karakter Disiplin Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 009 Kepau Jaya. 7, 250–261.

Aras, I., & Tarakan, U. B. (2021). Pendekatan Open-Ended Dalam Pembelajaran Matematika Open-. January. https://doi.org/10.35334/edu.v5i2.1005

Dwipayana, I. K. A. A., Parmiti, D. P., & Dwiputra, K. S. (2018). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Berbasis Open Ended Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Journalof Education Technology, 2(3), 87.

Faozan Ahmad. (2022). Peningkatan Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam melalui Supervisi Akademik,... - Google Books. https://www.google.co.id/books

Febriani, R., Syarifuddin, H., & Marlina, M. (2021). Pengaruh Pendekatan Open-Ended Terhadap Keterampilan Berfikir Kreatif dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 749–760. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.582

Guntur, M., & Aliyyatunnisa, A. (2020). Kemampuan Berpikir Kreatif , Kritis , dan Komunikasi Matematika Siswa dalam Academic-Contructive Controversy ( AC ). 3, 385–392.

Halimah, L. I. M. (2022). Project Based Learning - PT. Refika Aditama. https://refika.co.id/585-project-based-learning.html

Hamidah, N., & Ain, S. Q. (2022). Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 4(1), 321–332. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v4i1.1331

Happy, P. N., Joko, S., & Damayani, A. T. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Pendekatan Open Ended Pada Materi Pengukuran Panjang dan Berat Untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Siswa Kelas VI di SDN Bugangan 03 Semarang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Ke-SD-An. https://doi.org/10.31316/esjurnal.v1i1.1113

Harahap, N. (2020). Penelitian Kualitatif. Wal ashri Publishing.

Hendriani, M., & S, N. (2023). Implementasi Teori Belajar Humanistik Dalam Pendekatan Open Ended Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 4(1), 70–78. https://doi.org/10.46306/lb.v4i1.199

Kasmawati, Y. (2020). Peningkatan Kompetensi Melalui Kolaborasi : Suatu Tinjauan Teoritis Terhadap Guru. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 8(2), 136–142. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v8i2.3377

Lailatul Auliah, Syaiful, S. (2020). Modul, Pengembangan Pembelajaran, Digital Berbasis, Matematika Open, Pendekatan Untuk, Ended Kemampuan, Meningkatkan. 11(1), 13–24.

Lestari, S. (2021). Pembelajaran Daring Pada Mata Pelajaran Matematika Sekolah Dasar. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 5(1), 141. https://doi.org/10.32934/jmie.v5i1.226

Lestari, S. P., Muhandaz, R., & Risnawati, R. (2019). Pengaruh Penerapan Strategi Metakognitif Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Berdasarkan Kemandirian Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama Pekanbaru. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 2(2), 171. https://doi.org/10.24014/juring.v2i2.7504

Mulyasa, H. E. (2021). Menjadi Guru Penggerak Merdeka Belajar. https://books.google.co.id/books

Murdiana, Rahmat Jumri, & Boby Engga Putra Damara. (2020). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 153–160. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr%0APengembangan

Nasution, S. W. (2021). Assesment Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Prosding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 1(1), 135–142. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.181

Nurfatanah, Rusmono, & Nurjannah. (2018). Kemampuan pemecahan masalah matematika siswa sekolah dasar. Prosiding Seminar Dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar, 546–551.

Putu, N. (2022). Implementasi Metode Examples Non Examples Dalam Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9, 50–61. http://jurnalilmiahcitrabakti.ac.id/jil/index.php/jil

Raharjo, S., Saleh, H., & Sawitri, D. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa dengan Pendekatan Open–Ended dalam Pembelajaran Matematika. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 11(1), 36–43. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v11i1.1881

Rahmadani, E. (2020). Penerapan Pendekatan Open Ended Problems Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(3), 46–53. https://doi.org/10.51276/edu.v1i3.59

Samaratungga, F. M., Manik, S. R. K., & Millennium, M. N. (2021). Penggunaan Model Pembelajaran Open-Ended terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Jendela Pendidikan, 1(04), 273–278. https://doi.org/10.57008/jjp.v1i04.63

Scoring, C. H. (2008). New Jersey Assessment of Skills and Knowledge A Mathematics Manual Open-Ended Questions Grade 3 and Grade 4 Guide to Criterion-Based Holistic Scoring : Mathematics.

Sihombing, L. N., Napitupulu, R. P., & Simangunsong, R. (2021). Pengaruh Pendekatan Open Ended Dan Kreativitas Guru Terhadap Prestasi Belajar Ips Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 8(2), 162–179. https://doi.org/10.46244/tunasbangsa.v8i2.1646

Sintawati, M., Berliana, L., & Supriyanto, S. (2020). Real Mathematics Education (Rme) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengembangan Pembelajaran, 3(1), 26–33. https://doi.org/10.31604/ptk.v3i1.26-33

Situmorang, A. S. (2022). Pengaruh Pendekatan Open-ended Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Peserta Didik. Sepren, 4(01), 74–80.

Sulianto, J., Sunardi, S., Anitah, S., & Gunarhadi, G. (2019). Analisis Implementasi Pembelajaran di Sekolah Dasar pada Pengembangan Model Advance Organizer berbasis Pendekatan Open Ended untuk Meningkatkan Penalaran Siswa. International Journal of Elementary Education, 3(4), 396. https://doi.org/10.23887/ijee.v3i4.21312

Turmudi. (2008). Landasan Filsafat dan Teori Pembelajaran Matematika Siswa dalam Pelajaran Matematika. IKIP Bandung.

Utami, R. W., Endaryono, B. T., & Djuhartono, T. (2020). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Pendekatan Open-Ended. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 43–48.

Wahyudi, I., & Marsidin, S. (2019). Jpengaruh Pendekatan Open Ended Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Di Kelas V Sd. Jurnal Basicedu, 3(3), 924–928.

Wahyuni, D., & Palupi, B. S. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Kelas V Sekolah Dasar Melalui Soal Open-Ended. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(2), 76–83. https://doi.org/10.33578/kpd.v1i2.30

Wanelly, W., & Fauzan, A. (2020). Pengaruh Pendekatan Open Ended dan Gaya Belajar Siswa terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Jurnal Basicedu, 4(3), 523–533. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i3.388

Wulandari, N. P. R., Dantes, N., & Antara, P. A. (2020). Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Berbasis Open Ended Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 131. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i2.25103

Yamin, M., & Syahrir, S. (2020). Pembangunan Pendidikan Merdeka Belajar (Telaah Metode Pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1). https://doi.org/10.36312/jime.v6i1.1121


Article Metrics

 Abstract Views : 61 times
 PDF Downloaded : 31 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.