Teacher's Perception of the Profile of Pancasila Students in Elementary School
(1) Universitas Sriwijaya, Kota Palembang  Indonesia
(2) Universitas Sriwijaya, Kota Palembang  Indonesia
(3) Universitas Sriwijaya, Kota Palembang  Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v7i1.122118
Full Text: Language : en
Abstract
Keywords
References
Amelia, L., Nurfatimah, S. A., Hasna, S., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Manajemen Kurikulum dan Pembelajaran Berbasis Konsep Pendidikan Karakter. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 277–299. https://doi.org/10.30651/ELSE.V6I2.11207
Anwar, R. N. (2022). Persepsi Guru Paud Terhadap Pembelajaran Paradigma Baru Melalui Kurikulum Merdeka. Azzahra: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 98–108.
Apriantika Ardi Sari, Z., Nurasiah, I., & Lyesmaya, D. (2022). Wayang Sukuraga: Media Pengembangan Karakter Menuju Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu, 6(3), 3526–3535. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I3.2698
Direktorat Sekolah Dasar. (2020). Profil Pelajar Pancasila - Direktorat Sekolah Dasar. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi. http://ditpsd.kemdikbud.go.id/hal/profil-pelajar-pancasila
Gunawan, D. M. R., & Suniasih, N. W. (2022). Profil Pelajar Pancasila dalam Usaha Bela Negara di Kelas V Sekolah Dasar. MIMBAR PGSD Undiksha, 10(1), 133–141. https://doi.org/10.23887/JJPGSD.V10I1.45372
Irawati, D., Muhamad Iqbal, A., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238. https://doi.org/10.33487/EDUMASPUL.V6I1.3622
Jamaludin, J., S, S. N. A. S. A., Amus, S., & Hasdin, H. (2022). Penerapan Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Kegiatan Kampus Mengajar di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 698–709. https://doi.org/10.31949/JCP.V8I3.2553
Julaeha, S. (2019). Problematika Kurikulum dan Pembelajaran Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 182. https://doi.org/10.36667/JPPI.V7I2.367
Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Karakter Siswa di Sekolah. Dirasah: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 138–151. https://doi.org/10.51476/DIRASAH.V5I2.402
Kibtiyah, A. M. (2022). Penggunaan Model Project Based Learning (PjBL) Dalam Meningkatkan Kemampuan Bernalar Kritis Pada Materi Mengklasifikasikan Informasi Wacana Media Cetak Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(2), 82–87. https://doi.org/10.24176/JINO.V5I2.7710
Kurniawati, D., & Mawardi, M. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Sikap Gotong Royong dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(3), 640–648. https://doi.org/10.31004/EDUKATIF.V3I3.387
Labudasari, E., & Sriastria, W. (2018). Perkembangan Emosi Pada Anak Sekolah Dasar. FKIP UMC, 1–8.
Lubaba, M. N., & Alfiansyah, I. (2022). Analisis Penerapan Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di Sekolah Dasar. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi, 9(3), 687–706. https://doi.org/10.47668/EDUSAINTEK.V9I3.576
Mariana, D. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Efektivitas Sekolah Penggerak dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 10228–10233. https://doi.org/10.32529/AL-ILMI.V3I1.589
Muqodas, I. (2015). Mengembangkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. METODIK DIDAKTIK: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 9(2), 25–33.
Nurasiah, I., Marini, A., Nafiah, M., & Rachmawati, N. (2022). Nilai Kearifan Lokal: Projek Paradigma Baru Program Sekolah Penggerak untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu, 6(3), 3639–3648. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I3.2727
Rachmawati, N., Marini, A., Nafiah, M., & Nurasiah, I. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Impelementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3613–3625. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I3.2714
Rahayu, R., Rosita, R., Sri Rahayuningsih, Y., & Herry Hernawan, A. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I4.3237
Rizal, Y., Deovany, M., & Andini, A. S. (2022). Kepercayaan Diri Siswa Pada Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 9(1), 46–57. https://doi.org/10.31571/SOSIAL.V9I1.3699
Rouf, A., & Lufita, R. (2018). Peranan Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013 di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Jombang |. Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 3(2), 903–926.
Rusnaini, R., Raharjo, R., Suryaningsih, A., & Noventari, W. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2), 230–249. https://doi.org/10.22146/JKN.67613
Safitri, M. L. O., Mustadi, A., & Retnawati, H. (2021). The The Role of Teachers in Implementation Social Care Education Character at Primary Schools. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 6(2), 39–50. https://doi.org/10.25217/ji.v6i2.1315
Santika, I. W. E. (2022). Penguatan Nilai-nilai kearifan lokal Bali dalam membentuk Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 6182–6195. https://doi.org/10.31004/JPDK.V4I4.6472
Sherly, Herman, Halim, F., Dharma, E., Purba, R., Kristina Sinaga, Y., & Tannuary, A. (2021). Sosialisasi Implementasi Program Profil Pelajar Pancasila di SMP Swasta Sultan Agung Pematangsiantar. Jubaedah: Jurnal Pengabdian Dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education), 1(3), 282–289. https://doi.org/10.46306/JUB.V1I3.51
SISDIKNAS. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. https://www.kompasiana.com/wahyugandhung/55285d5af17e6103428b45a8/kurikulum-2013-dari-sisi-pandang-uu-no-20-th-2003-tentang-sisdiknas
Sulastri, S., Syahril, S., Adi, N., & Ermita, E. (2022). Penguatan pendidikan karakter melalui profil pelajar pancasila bagi guru di sekolah dasar. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(3), 583–590. https://doi.org/10.29210/30032075000
Susilawati, E., Sarifuddin, S., & Muslim, S. (2021). Internalisasi Nilai Pancasila Dalam Pembelajaran Melalui Penerapan Profil Pelajar Pancasila Berbantuan Platform Merdeka Mengajar. Jurnal Teknodik, 25, 155–167. https://doi.org/10.32550/TEKNODIK.V25I2.897
Zuriah, N., & Sunaryo, H. (2022). Konstruksi Profil Pelajar Pancasila Dalam Buku Panduan Guru PPKn di Sekolah Dasar. Jurnal Civic Hukum, 7(1), 71–87. https://doi.org/10.22219/JCH.V7I1.20582
Zuryanty, Z. (2019). Kesiapan Guru Mengimplementasikan Kurikulum 2013: Studi Pada Sekolah Dasar Pilotting. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 26. https://doi.org/10.24036/jippsd.v3i1.106195
Article Metrics
Abstract Views : 415 timesPDF Downloaded : 184 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.