Teacher's Perception of the Profile of Pancasila Students in Elementary School

(1) Universitas Sriwijaya, Kota Palembang 

(2) Universitas Sriwijaya, Kota Palembang 

(3) Universitas Sriwijaya, Kota Palembang 


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v7i1.122118
Full Text:

Abstract
Keywords
References
Amelia, L., Nurfatimah, S. A., Hasna, S., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Manajemen Kurikulum dan Pembelajaran Berbasis Konsep Pendidikan Karakter. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 277–299. https://doi.org/10.30651/ELSE.V6I2.11207
Anwar, R. N. (2022). Persepsi Guru Paud Terhadap Pembelajaran Paradigma Baru Melalui Kurikulum Merdeka. Azzahra: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 98–108.
Apriantika Ardi Sari, Z., Nurasiah, I., & Lyesmaya, D. (2022). Wayang Sukuraga: Media Pengembangan Karakter Menuju Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu, 6(3), 3526–3535. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I3.2698
Direktorat Sekolah Dasar. (2020). Profil Pelajar Pancasila - Direktorat Sekolah Dasar. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi. http://ditpsd.kemdikbud.go.id/hal/profil-pelajar-pancasila
Gunawan, D. M. R., & Suniasih, N. W. (2022). Profil Pelajar Pancasila dalam Usaha Bela Negara di Kelas V Sekolah Dasar. MIMBAR PGSD Undiksha, 10(1), 133–141. https://doi.org/10.23887/JJPGSD.V10I1.45372
Irawati, D., Muhamad Iqbal, A., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238. https://doi.org/10.33487/EDUMASPUL.V6I1.3622
Jamaludin, J., S, S. N. A. S. A., Amus, S., & Hasdin, H. (2022). Penerapan Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Kegiatan Kampus Mengajar di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 698–709. https://doi.org/10.31949/JCP.V8I3.2553
Julaeha, S. (2019). Problematika Kurikulum dan Pembelajaran Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 182. https://doi.org/10.36667/JPPI.V7I2.367
Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Karakter Siswa di Sekolah. Dirasah: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 138–151. https://doi.org/10.51476/DIRASAH.V5I2.402
Kibtiyah, A. M. (2022). Penggunaan Model Project Based Learning (PjBL) Dalam Meningkatkan Kemampuan Bernalar Kritis Pada Materi Mengklasifikasikan Informasi Wacana Media Cetak Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(2), 82–87. https://doi.org/10.24176/JINO.V5I2.7710
Kurniawati, D., & Mawardi, M. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Sikap Gotong Royong dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(3), 640–648. https://doi.org/10.31004/EDUKATIF.V3I3.387
Labudasari, E., & Sriastria, W. (2018). Perkembangan Emosi Pada Anak Sekolah Dasar. FKIP UMC, 1–8.
Lubaba, M. N., & Alfiansyah, I. (2022). Analisis Penerapan Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di Sekolah Dasar. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi, 9(3), 687–706. https://doi.org/10.47668/EDUSAINTEK.V9I3.576
Mariana, D. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Efektivitas Sekolah Penggerak dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 10228–10233. https://doi.org/10.32529/AL-ILMI.V3I1.589
Muqodas, I. (2015). Mengembangkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. METODIK DIDAKTIK: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 9(2), 25–33.
Nurasiah, I., Marini, A., Nafiah, M., & Rachmawati, N. (2022). Nilai Kearifan Lokal: Projek Paradigma Baru Program Sekolah Penggerak untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu, 6(3), 3639–3648. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I3.2727
Rachmawati, N., Marini, A., Nafiah, M., & Nurasiah, I. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Impelementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3613–3625. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I3.2714
Rahayu, R., Rosita, R., Sri Rahayuningsih, Y., & Herry Hernawan, A. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I4.3237
Rizal, Y., Deovany, M., & Andini, A. S. (2022). Kepercayaan Diri Siswa Pada Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 9(1), 46–57. https://doi.org/10.31571/SOSIAL.V9I1.3699
Rouf, A., & Lufita, R. (2018). Peranan Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013 di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Jombang |. Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 3(2), 903–926.
Rusnaini, R., Raharjo, R., Suryaningsih, A., & Noventari, W. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2), 230–249. https://doi.org/10.22146/JKN.67613
Safitri, M. L. O., Mustadi, A., & Retnawati, H. (2021). The The Role of Teachers in Implementation Social Care Education Character at Primary Schools. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 6(2), 39–50. https://doi.org/10.25217/ji.v6i2.1315
Santika, I. W. E. (2022). Penguatan Nilai-nilai kearifan lokal Bali dalam membentuk Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 6182–6195. https://doi.org/10.31004/JPDK.V4I4.6472
Sherly, Herman, Halim, F., Dharma, E., Purba, R., Kristina Sinaga, Y., & Tannuary, A. (2021). Sosialisasi Implementasi Program Profil Pelajar Pancasila di SMP Swasta Sultan Agung Pematangsiantar. Jubaedah: Jurnal Pengabdian Dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education), 1(3), 282–289. https://doi.org/10.46306/JUB.V1I3.51
SISDIKNAS. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. https://www.kompasiana.com/wahyugandhung/55285d5af17e6103428b45a8/kurikulum-2013-dari-sisi-pandang-uu-no-20-th-2003-tentang-sisdiknas
Sulastri, S., Syahril, S., Adi, N., & Ermita, E. (2022). Penguatan pendidikan karakter melalui profil pelajar pancasila bagi guru di sekolah dasar. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(3), 583–590. https://doi.org/10.29210/30032075000
Susilawati, E., Sarifuddin, S., & Muslim, S. (2021). Internalisasi Nilai Pancasila Dalam Pembelajaran Melalui Penerapan Profil Pelajar Pancasila Berbantuan Platform Merdeka Mengajar. Jurnal Teknodik, 25, 155–167. https://doi.org/10.32550/TEKNODIK.V25I2.897
Zuriah, N., & Sunaryo, H. (2022). Konstruksi Profil Pelajar Pancasila Dalam Buku Panduan Guru PPKn di Sekolah Dasar. Jurnal Civic Hukum, 7(1), 71–87. https://doi.org/10.22219/JCH.V7I1.20582
Zuryanty, Z. (2019). Kesiapan Guru Mengimplementasikan Kurikulum 2013: Studi Pada Sekolah Dasar Pilotting. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 26. https://doi.org/10.24036/jippsd.v3i1.106195
Article Metrics


Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.