Pengembangan Media Animasi Interaktif Berbantuan Levideo Pada Pelajaran IPS Kelas IV Sekolah Dasar
(1) Universitas Bangka Belitung, Kota Bangka Tengah  Indonesia
(2) Universitas Bangka Belitung, Kota Bangka Tengah  Indonesia
(3) Universitas Bangka Belitung, Kota Bangka Tengah  Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v6i2.118006
Full Text: Language : en
Abstract
This study aims to produce a product in the form of Levideo Assisted Interactive Animation Media to overcome problems in social studies learning in elementary schools. This research used the R&D (Research and Development) development method. The results were obtained from the material validator with a percentage value of 90% (very feasible), 88% media validator (very feasible), and language validator with 80% (adequate). The practicality of the media was obtained from the students' responses to the small-scale test, and the large- scale test obtained 95% and 94% (very practical), the practicality of the media from the teacher was obtained 94% (very practical). The study results showed that the media developed is very feasible and practical to use as a learning medium, especially in social studies learning material about the beauty of my country's cultural diversity.
Keywords
References
Agustian, N., & Salsabila, U. H. (2021). Peran Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran. Islamika, 3(1), 123–133.
Ayunigtias, S. F., & Purnamasari, N. L. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Tutorial Terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa di SMK Perwari Tulungagung. JOEICT (Jurnal of Education and Information Communication Technology), 3(1), 30–36.
Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61.
Handoyo, E. S. (2021). Peningkatan Modul Matematika Berbasis Levidio Animatoon Pada Materi Trigonometri. JIMAWA: Jurnal Ilmiah, 1, 1–15. Retrieved from http://publikasiilmiah.umsu.ac.id/index.php/jim/article/view/1125
Harvianto, Y. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Porkes, 4(1), 1–7.
Ikhwansyah, M. R., & Sulistiyo, E. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Interaktif Pada Mata Pelajaran Penerapan Sistem Radio Dan Televisi Materi Sistem Penerima Dan Pemancar Radio Kelas Xi Tav Di Smk Negeri 1 Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 9(2), 279–285. Retrieved from https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-teknik-elektro/article/view/32043
Jediut, M., Sennen, E., Ameli, C. V., Pgsd, P., Santu, U., Ruteng, P., Jend, J., et al. (2021). Manfaat Media Pembelajaran Digital dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SD selama Pandemi Covid 19. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 2(2), 1–5.
Kastiyawan, M. A., Hudiyono, Y., & Ahmad, M. R. (n.d.). Dalam Pembelajaran Menulis Teks Ulasan Film/Drama Pada Siswa Kelas Xi Smk, 3(May 2017), 15–30.
Khairani, M., Sutisna, & Suyanto, S. (2019). Meta-analysis study of the effect of learning videos on student learning outcomes. Journal of Biological Education and Research, 2(1), 158.
Lestari, S. (2018). Peran Teknologi dalam Pendidikan di Era Globalisasi. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 94–100.
Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 2(2), 8.
Purwanti, B. (2015). Pengembangan Media Video Pembelajaran Matematika dengan Model Assure. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 42–47. Retrieved from http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jmkpp/article/view/2194
Warsita, B. (2013). Kreativitas Dalam Pengembangan Media Video/Televisi Pembelajaran. Jurnal Teknodik, 85–99
Sadiman, dkk. (2014). Media pendidikan : pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta: Bandung
Article Metrics
Abstract Views : 307 timesPDF Downloaded : 112 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.