Peran Guru dalam Menanamkan Jiwa Kreatif dan Inovatif Berwirausaha Peserta Didik melalui Pembelajaran Prakarya di Sekolah Dasar

Vina Nurul Ramadanti(1), Mayang Sari(2), Lala Khadijah(3), Dadan Nugraha(4),
(1) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung  Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung  Indonesia
(3) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung  Indonesia
(4) Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v6i2.117359

Full Text:    Language : id

Abstract


This research determined the teacher's role in instilling the creative and innovative spirit of entrepreneurship in students through craft learning. This research uses descriptive research with a qualitative approach. The data is used in the form of qualitative data. The subject of this study was the fifth-grade teacher at SDN Malingping, Sumedang. The procedure carried out in this study starts from the description, reduction, and selection stages. Data collection techniques and instruments are interviews, observation, and documentation. The data analysis used is reduction, data display, conclusion, and drawing/verification Based on the results of the study, it was found that the teacher's role in cultivating a creative and innovative spirit of entrepreneurship is reflected in learning crafts. Craft learning is carried out in line with the applicable curriculum. In craft learning, the attitudes that are developed are skilled, creative, and innovative attitudes that can continuously foster the entrepreneurial spirit of students.

Keywords


Creative; Innovative; Enterpreneurship; Teacher Role; Craft Art

References


Adhimah, S. (2020). Peran Orang Tua dalam Menghilangkan Rasa Canggung Anak Usia Dini (Studi Kasus di Desa Karangbong RT. 06 RW. 02 Gedangan-Sidoarjo). Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 57–62. https://doi.org/10.21831/jpa.v9i1.31618

Afka, K. (2014). Menanamkan Jiwa Entrepreneurship pada Setiap Individu sebagai Bekal di Masa Depan. Journal of Science and Social Development, 03(02), 1–6.

Afnika, F. N., & Syafii. (2016). Pembelajaran Prakarya dengan Media Kain Perca Bagi Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Dr. Ibnu Mas’ud Wiradesa PEKALONGAN. Eduarts: Journal of Arts Education, 5(1), 9–17.

Asri, P. (2016). Membentuk Jiwa Kewirausahaan pada Anak Usia Dini Melalui Kegiatan “Market Day.” Jurnal Program Studi PGRA, 2(2), 88–102.

Ayu, R., & Tri, A. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik Melalui Penerapan Blended Project Based Learning. 13(2), 2437–2446.

Diarti, I. (2020). Peran Guru dalam Mengembangkan Bakat dan Minat Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Seni Budaya dan Prakarya di Kelas IV A MIN 2 Kota Bengkulu. Islamic Education Journal, 1(3), 127. https://siducat.org/index.php/ghaitsa/article/view/83

Dini, F. (2012). Analisis Proses dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Matematika Melalui Tugas Open-Ended. JURNAL KREANO, 3 No.2(September).

Djuhan, M. W., & Trianto, A. (2020). Upaya Menumbuhkan Jiwa Intrapreneur Siswa melalui Materi Kewirausahaan dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Di Mts Sabilul Huda Ponorogo. Ma’alim: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 15–21.

Ermi, N. (2015). Penggunaan Metode Diskusi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Perubahan Sosial pada Siswa Kelas XII SMA Negeri 4 Pekanbaru. Sorot, 10(2), 155. https://doi.org/10.31258/sorot.10.2.3212

Isrososiawan, S. (2013). Peran Kewirausahaan Dalam Pendidikan. Jurnal Jurusan Pendidikan IPS Ekonomi, 9(1), 26–49.

Khulafa, F. N., Fahry Zatul Umami, & Putri, R. H. (2017). Pengembangan Pendidikan Kewirausahaan di Sekolah Dasar. Seminar Nasional Pendidikan PGSD UMS & HDPGSDI Wilayah Jawa, 146–153.

Malik, M. S. (2020). Analisis HOTS, 4C, Literasi, dan Pendidikan Karakter Dalam Seni Budaya Dan Prakarya Mi/Sd Kurikulum 2013. Elementary Islamic Teacher Journal, 8(1), 59–82.

Miaz, Y., Putra, R. P., & Zuardi. (2020). Pelatihan Penulisan Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru Sekolah Dasar. Jurnal Publikasi Pendidikan, 10(1).

Nasution, E. Y. P. (2018). Analisis Terhadap Disposisi Berpikir Kreatif Siswa pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(3), 44–55.

Ndiung, S., Sennen, E., Helmon, A., & Jediut, M. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Treffinger dalam Menumbuhkan Keterampilan Berpikir Kreatif Peserta Didik Sekolah Dasar. 9(2), 167–178.

Rahmawati, M., & Suryadi, E. (2019). Guru sebagai Fasilitator dan Efektivitas Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 49. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14954

Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374

Rochiyanti, A., & Mawardi, I. (2021). Peran Guru Sekolah Dasar dalam Menumbuhkan Jiwa Kewirausahaan Anak Di Masa Pandemi Covid-19 Peran Guru Sekolah Dasar Dalam Menumbuhkan Jiwa Kewirausahaan Anak Di Masa Pandemi Covid-19. 2020, 258–263.

Roisaningrum, T. A., Artharina, F. P., & Rofian, R. (2021). Karakter Kerjasama Siswa Kelas V Sd Negeri 02 Kluwan Penawangan. II(1), 128 137.

Sa’odah, S., Afifah, A., Turhusna, D., Oktavia, P., & Solatun, S. (2020). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(3), 313–324.

Sandi, N. V., & Bumiayu, U. P. (2020). Proses Belajar Siswa Dalam Pelajaran Seni Budaya dan Prakarya di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 42–52. https://doi.org/10.37729/jpd

Suhandi, D. Y., Ibrahim, M. Y. ;, & Budjang, G. (2017). Efektivitas Penggunaan Metode Diskusi Pada Mata Pelajaran Sosiologi Di SMA Negeri 2 Sungai Ambawang. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2, 11.

Sumanto, Gipayana, M., & Rumidjan. (2015). Kerajinan Tangan di Blitar Sebagai Sumber Belajar Seni Budaya Dan Prakarya (Sbdp) Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasa, 24 No.2, 111–123.

Taher, S. M. (2019). Peran Guru Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini Di TK Islam Terpadu Salsabila Al- Muthi’in Yogyakarta. Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(2), 35–50.

Utami, S. W. (2019). Penerapan Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Kedisiplinan Siswa Universitas PGRI Semarang. Jurnal Pendidikan, 04, 63–66. https://doi.org/10.26740/jp.v1n1.p63-66

Wardhani, F. P. I., & Kurniawan Ellya, J. (2017). Peran Gaya Kepemimpinan Transformasional Guru Terhadap Efikasi Diri Siswa dalam Berwirausaha di Sekolah Dasar. JURNAL PSIKOLOGI Teori & Terapan, 8(1).


Article Metrics

 Abstract Views : 494 times
 PDF Downloaded : 187 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.